ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: rsdea skrivet 7 september 2013 kl. 08:29:35
-
Vilken är den bästa fyrhjulingen ? Alltså då menar jag inget vad man får mest för pengarna. Utan vilken som är roligast , håller bäst , tar sig fram bäst osv. Vilken forumdel man än går in på så kastas det skit på alla märken. Och man kan läsa överallt att alla märken har vissa problem. Utan vill veta om man stuntar i vad dom kostar ,vilken är den man kan åka mest på utan att behöva skruva eller vara orolig ?
-
Roligast förknippar jag med högst effekt = Renegade
Högst kvalitet och markfrigång + difflock = Grizzly
Rätta mig om jag har fel.
-
Finns ju många bra, men kvalité så är nog Yamaha och Honda i toppen.
-
Ska man ha kvalité och slippa skruva. Så är det nog som sagt Yamaha eller Honda.
()p
-
Roligast förknippar jag med högst effekt = Renegade
Högst kvalitet och markfrigång + difflock = Grizzly
Rätta mig om jag har fel.
Skulle väl säga outlander 1000 xmr har högst effekt ,markfrigång och tar sig fram bäst(förutom på stenhällar och asfalt).Men roligaste beror ju på vilken typ av körning man tänkt utöva.
-
Skulle väl säga outlander 1000 xmr har högst effekt ,markfrigång och tar sig fram bäst(förutom på stenhällar och asfalt).Men roligaste beror ju på vilken typ av körning man tänkt utöva.
Har XMR mer effekt än renegade? Den är väl bara tyngre?
Vad gör att XMR är bättre i skogen än en vanlig Outlander förutom feta däck?
Jag tolkade som det var "grund"-maskinen och inte extrautrustning som va frågan.
-
Xmr har en annan utväxlig antar jag.
Kan man motivera 150.000 för en leksak så Can-am
Kan man motivera 100.000 för en leksak så yamaha suzuki polaris.
Roligaste är nog inte maskinen utan personerna i sin omgivning när man kommer upp i de klasserna. (Ingen normal människa köper en maskin för 150.000 för att sedan sänka den i närmsta lerhål)
-
Roligast förknippar jag med högst effekt = Renegade
Högst kvalitet och markfrigång + difflock = Grizzly
Rätta mig om jag har fel.
Markfrigång, sen när var grizzly bäst på det? :) Dom anses ju tippiga i staterna. Blir väl mycket bättre iochmed 2014 dock.
Kvalitet skulle jag nog säga suzuki. Det verkar då så!
Skojfaktor Can Am.
Minns att "det blir vad man gör det till".
-
Har XMR mer effekt än renegade? Den är väl bara tyngre?
Vad gör att XMR är bättre i skogen än en vanlig Outlander förutom feta däck?
Jag tolkade som det var "grund"-maskinen och inte extrautrustning som va frågan.
Xmr 1000 är ju en grundmaskin ()p och jämfört med en "vanlig" outlander :hmmm: har du sett en xmr 1000 i vekligheten?Eller pratar du om 650xmr?Vet inte om jag orkar dra allt,men det avgörande för mig va dom ställbara luftdämparna( som är helt underbar), den långa hjulbasen(som dock är negativ i skogstrång körning)Och dom intergrerade snorklarna .Sen sitter det ju lika motorer i renegade och xmr,dock har xmr en högre lågväxel.Skiljer 33kg mellan renegad och xmr i orginal utförande men den skillnaden blir minimal när (och märk när och inte om)dom små crossnabbs däcken byts ut mot nått mer gjort för svensk skogs terräng.Men som jag skrivit otaliga gånger här på forumet så köper man maskin till vad man tänkt använda den till.En "vanlig" outlander eller renegade i grund utförande är ju en bättre allround maskin om man tycker det är kul.Vad man får för pengarna och va maskinerna kostar va ju nått vi skulle strunta i ,så det går jag inte in på ens.
-
Xmr har en annan utväxlig antar jag.
Kan man motivera 150.000 för en leksak så Can-am
Kan man motivera 100.000 för en leksak så yamaha suzuki polaris.
Roligaste är nog inte maskinen utan personerna i sin omgivning när man kommer upp i de klasserna. (Ingen normal människa köper en maskin för 150.000 för att sedan sänka den i närmsta lerhål)
Räcker med den blandade kompotten som var med i Koppom visst var det en o annan dyr maskinen men alla hade nog lika roligt på varsin dyra respektive billigare maskin, som sagt det är inte priset som gör det roliga utan folket och gemenskapen ()p
-
Xmr har en annan utväxlig antar jag.
Kan man motivera 150.000 för en leksak så Can-am
Kan man motivera 100.000 för en leksak så yamaha suzuki polaris.
Roligaste är nog inte maskinen utan personerna i sin omgivning när man kommer upp i de klasserna. (Ingen normal människa köper en maskin för 150.000 för att sedan sänka den i närmsta lerhål)
På kvarn var det en som sänkte sin rzr(?) så den nästan försvann, han verkade ganska reko och normal. Vad ska man med en gyttjepreppad maskin för 150 lakan till annars?
-
På kvarn var det en som sänkte sin rzr(?) så den nästan försvann, han verkade ganska reko och normal. Vad ska man med en gyttjepreppad maskin för 150 lakan till annars?
Och där snackar vi 300k + ;)
-
Hade han snorklar på den? Eller vart sitter luftfiltret?
-
Hade han snorklar på den? Eller vart sitter luftfiltret?
Brösthöjd på flaket.
-
Ok :)
-
Denna trådtyp uppkommer lite då och då.
Och visst, skall man se det som tidsfördriv så funkar det ju.
Men att svara seriöst går inte.
Man kan dela upp saken, ge svar på varje del.
Vad som är "bäst" är ju liksom minst sagt rätt personligt!
Ungefär som att fråga vilka skor som är bäst...
Ibland är sandaler bäst, ibland löparskor, ibland gummistövlar, ibland finskor.
Ingen är bäst alltid, på allt.
...och dessutom så tycker alla olika...
Skall man köra i branta med- och motlut är ju tex förlängda maskiner bäst, och av dessa är nog AC allra bäst tack vare mjuk variator.
Skall man dra tungt så är Honda bäst tack vare hydrostatdriften.
Skall man styla är nog Raptor 700 bäst, utbudet på eftermarknadsprylar är enormt.
Skall man jämföra originalmaskiner är ju "mud-edition"-versionerna bäst i ojämn terräng tack vare markfrigången, bäst i lera tack vare däck och inkapsling mm...
Skall man köra cross så är det helt andra krav som ställs och skall man köra snabbt på vägar, ha mest effekt, sladda grusväg eller åka långt... ja då är ju Eatv:s twin-serier svårslagna.
(en Renegade väger 100 kilo mer och har 100 hästar mindre... typ)
(http://www.eatv.de/index_htm_files/655.png)
-
Kingquad är inga dumma maskiner! Går i ur och skur. ()p
-
Finns det någon svensk återförsäljare för Eatv?
Deras sida sprudlar ju inte av info precis.
-
Yamaha-återförsäljaren i Eskilstuna (vad de nu heter nu igen....) var det iaf innan.
Hur det är numera vet jag inte.
I Norge fanns också en, men som sagt... hur det är nu vet jag inte.
Men att prata om Raptortrim framstår i sammanhanget Eatv som rätt menlöst.
Är man sedan stor till växten så inser man Eatv:ns fördelar redan innan man startat.
Magnus Samuelsson ringde några gånger och var på G att köpa min, hans lilla DS450 drunknade ju när han satte sig på den myggan.
Min var dock inte momsad och han ville kunna sätta den på sin atv-adventure-firma...
-
Så Samuelsson var snål och sniken ? Han ville inte ha det värsta för det gick inte att dra momsen,, ha ha ;D
-
Det fanns två till salu då, en företagsägd där momsen gick att dra... visserligen till högre pris än vad jag begärde för min, men han kände dessutom den killen så de löste nog det där.
-
Yamaha-återförsäljaren i Eskilstuna (vad de nu heter nu igen....) var det iaf innan.
Hur det är numera vet jag inte.
I Norge fanns också en, men som sagt... hur det är nu vet jag inte.
Men att prata om Raptortrim framstår i sammanhanget Eatv som rätt menlöst.
Är man sedan stor till växten så inser man Eatv:ns fördelar redan innan man startat.
Magnus Samuelsson ringde några gånger och var på G att köpa min, hans lilla DS450 drunknade ju när han satte sig på den myggan.
Min var dock inte momsad och han ville kunna sätta den på sin atv-adventure-firma...
http://www.atv-racing.se/ (http://www.atv-racing.se/)
-
Roligaste är nog inte maskinen utan personerna i sin omgivning när man kommer upp i de klasserna. (Ingen normal människa köper en maskin för 150.000 för att sedan sänka den i närmsta lerhål)
Det förklarar varför jag trivs med mina vänner då :) Här kör vi hur vi vill, maskinerna är reparerbara och 150.000kr får man bara en ren maskin för :-\
-
Håller med Hydro i svar nr.15att ingen maskin är bäst på allt.Det är ju lite luddig frågeställning från tråd startaren om vilket underlag det gäller,,,,asfalt,grusväg eller mudden :hmmm: .En del av inläggen sammanfattar jag som att:Köp en linhai 300 och ha goa kompisar som släpar hem dig istället för att lägga 100000+ på en kvalitets maskin.
-
En del av inläggen sammanfattar jag som att:Köp en linhai 300 och ha goa kompisar som släpar hem dig istället för att lägga 100000+ på en kvalitets maskin.
Eller så inser man att det kostar och pyntar de +200.000kr det kostar att köpa den man vill ha med de tillbehören som gör livet lite roligare :help: :dntknow:
-
Det kostar att ligga på topp!