ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: hemi skrivet 30 september 2006 kl. 00:30:46
-
Efter en express tur till Umeå t.o.r (4 tim) så stod jag hemma på gårn med en ny leksak. En YFZ 450 -05 SP EDT inhandlades som jag är grymt nöjd med.Nu ska jag montera en nödstopp på den men går bet.Skulle bli mycket tacksam om jag fick något tips på hur koppla in den.
-
Gul/svarta 450in är ruggigt snygg 8O och att den är en av världens bästa cross maskiner gör inte köpet sämre...
Grattis!!! :D
off topic: Din Fusion 600 är en Dragon va??
-
Det kan nog vara bra om du skriver vad det är för typ av killswitch du har, öppen eller sluten.
-
Sorry,glömde de.Det är en sluten krets när nödstoppen är i.
Xtreame,nej det är ingen Dragon det är den racingfärgade.[/quote]
-
Då ska den väl kopplas in via tändningskabeln från nyckeln, så när du rycker killswitchen blir det samma sak som när du stänger av och bryter tändningen.
-
Gatreggad eller original ?
-
enklast är väl att koppla in den på jord sidan av tändspolen.
-
Helst inte,moderna hightech cdi-boxar mår inte alltid så bra av denna modell...
-
On-topic: Nu blev man lite avundsjuk :). Till din fråga, kör på Sunfires förslag
:wink:
enklast är väl att koppla in den på jord sidan av tändspolen.
Helt off-topic, men ska det inte vara "ATV Extreme" i din sigg? ;P (det står nu Exteme) :oops: Borde vara ett lätt problem att fixa för mods...vilka som nu är mods ;P
-
Jag var nog seg i huvet imorse & skrev helt fel.Då nödstoppen är i då är kretsen bruten,det är därför jag har lite probbs med att koppla in den.
Nä den är inte reggad & inte orginal.Sitter FMF Power Core helsystem på så det hörs när man kommer.
-
Är den bruten ska du jorda den ena kabeln och den andra ska gå till pluskabeln till tändspolen, så när du rycker killswitchen går signalen ut i jord istället för till tändspolen.
-
:oops:
Eftersom jag själv tipsat om hur man monterar en killswitch så får man väl skämmas lite nu då...
Tänkte att det var lika bra att ta sig själv i kragen och montera den jag hade liggandes. Att koppla till jord är ju enkelt likaså att koppla till pluskabeln på tändspolen. Och när jag rycker killswitchen så stannar motorn, MEN jag skjuter även säkringen för insprutningen.
Måste jag koppla in killswitchen en bit ifrån tändspolen för att det ska funka utan att skjuta säkringen? Som jag gjorde nu så satte jag den direkt på plus på tändspolen.
-
Vet ej, jag blåste också en säkring å jag har inte sprut.De e bara å börja om från början.Många kabelskor blir de.SKÅL!!
-
Man måste ju bara fråga vad ni hade tänkt skulle hända när ni gör en direkt kortslutnig, något måste bara brista och vilken tur det bara var en säkring. Man måste så klart skaffa en killswitch som är brytande i stället för slutande. Hoppas att ni inte kopplar något i eran bostad för då lär snart stora röda bilar som kan spruta vatten komma på besök :lol:
-
Om det nu vore brandfara för slutande killswitchar så hade man nog inte tillverkat sådana har jag en känsla av...
Skål på dig hemi! :D
-
koppla den via ett relä till tändningslåset så du får omvänd funktion, det gjorde jag!
-
Jag har löst det nu. Istället för att jorda den kabeln som går från engine stop switch så jordar jag den som går från ecu:n istället. Funkar precis som det ska då. :D
-
Lägger med en bild på elschemat ifall någon är intresserad.
(http://quick.imgfree.net/images/2006/10/01/121838_thumb.jpg) (http://quick.imgfree.net/121838)
Klickbar för större storlek.
-
HAr samma problem, men lutar åt att fixa en ny omvänd mikrobrytare istället, känns lättast.
//Mattias
-
Den där ecu:n är väl en sån där grejjemoj som du har på sjuhundringen va? Jag har bara en CDI så den kabeln du har jordat på(svart/vit?) finns inte på 450.
Däremot så har vissa Arctic Cat modeller (snöskoter) brytande nödstoppsystem som jag ska pröva att få tag på,de blir nog lite lättsammare då.
-
Gå in hos din lokala båtillbehörshandlare där har dom både slutande och brytande dödmansgrepp. Personligen tycker jag det verkar som brytande, när man rycker pluggen, är det man ska ha, men men. Lycka till.
-
Nackdelen med en brytande är ju om det börjar glappa någonstans, då lägger ju maskinen av helt. Med en slutande får man aldrig sådana problem.
-
Den där ecu:n är väl en sån där grejjemoj som du har på sjuhundringen va? Jag har bara en CDI så den kabeln du har jordat på(svart/vit?) finns inte på 450.
Däremot så har vissa Arctic Cat modeller (snöskoter) brytande nödstoppsystem som jag ska pröva att få tag på,de blir nog lite lättsammare då.
Har du provat att jorda den andra kabeln till tändspolen? Jag tyckte själv att det verkade tokigt att jorda jorden, men killswitchen funkar som den ska nu... :)
-
Fick tag på en med sluten krets nu ikväll för 165:- så nu ska man väl slippa mixtra nå mer.Bara å gå på tändningen.
-
Fick tag på en med sluten krets nu ikväll för 165:- så nu ska man väl slippa mixtra nå mer.Bara å gå på tändningen.
Var någonstans?
-
Det finns hos Bengans motor i Östersund.Tror att det är .com på slutet. Hade jag varit lite mer haj på de här me datorer så skulle jag ha lagt hit en länk.
-
Bengans:
http://www.bengansmotor.com/
/johan
-
Kan denna vara ett alternativ? http://www.jula.se/Butik/default.asp?OrderId=736365900&url=docs/produkt.asp?pf_id=SE-650047&dept_id=
-
Det går minst lika bra att koppla in en slutande killswitch(normal-öppen) på YFZ..
-Vi är nu många som har så,inkl jänkare.. 8)
Men INTE koppla in på tändspolen...