ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: johwe87 skrivet 30 augusti 2013 kl. 19:40:04

Titel: Törs man köpa 450?
Skrivet av: johwe87 skrivet 30 augusti 2013 kl. 19:40:04
Håller på att leta förstaquad just nu och det lutar mest åt en ltz 400 eller kanske en Raptor mest för att jag fått en känsla av att de kräver lite mindre underhåll och skruvande.

En YFZ 450 är dock riktigt lockande, men törs man köpa en sån om man hellre åker än skruvar? Vanliga, täta, oljeservicar är inga problem men jag tycker man läser överallt att kolv ska bytas var 30:e timma och en "rebuild" (vad de nu menar med det, toppen eller hela motorn?) var 100-150:e.

Gäller det verkligen även på en vägreggad maskin som rimligen borde ha gått mycket lungnare än en som varit tävlingskörd? Jag menar 30 timmar kör man ju lätt på en månad och så kul tycker jag inte det är att skruva.
Titel: SV: Törs man köpa 450?
Skrivet av: Brolle81 skrivet 30 augusti 2013 kl. 20:23:20
Kolv / kolvringar 50-100 timmar tydligen sen kanske det skiljer en aning om du bara kör asfalt. Dock har 450 ingen back och är en ren cross maskin . 5h intervall på olja och filter . Kanske kan dubbla det med om du bara kör asfalt. Men en Raptor eller LTZ är nog mycket bättre val om du mest tänker köra på väg då har du back med .
Titel: SV: Törs man köpa 450?
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 30 augusti 2013 kl. 22:20:53
Enda 450 märkesmaskin som har back är Kawasaki. Men alla 450 maskiner är skräp att köra längs vägen jämfört med t.ex raptor 700 som har en annorlunda växling... lägre 1'a och högre 5'a. Så dom går lugnare.

Annars 450 maskinerna funkar typ lika bra som en 700 längs vägen, klart dom är lite aggresivare men det beror ju mest på hur du kör. Att köra crossbana där rekomendationerna du nämn gäller är ju inte samma sak som att köra och sprätta lite grus här och där.... Eliten byter slänger ju t.ex motorn i skräptunnan efter 15 timmar och då har dom bytt kolvar och skit 3-4ggr under den tiden... Så det är lite skillnad... Många som kör 450 maskinre 2-300timmar utan problem... Oljebyte funkar lätt 20-30 timmar om du kör som folk... En grej som är viktigare och förlänger oljans livslängd är magnetisk oljeplugg... Tycker alla ska ha magnetisk oljeplugg!!

Det blir fin fin fin metallspån i oljan, detta blir typ som slippasta, som sedan tuggar sönder dina lager... Ja resten säger sig själv  :rtfm:
Titel: SV: Törs man köpa 450?
Skrivet av: johwe87 skrivet 31 augusti 2013 kl. 13:46:44
Tack för svar!

Låter lite som jag trodde själv också då, att det är rätt mycket längre intervall om man inte kör på bana. Jag hade tänkt köra mest grusvägar och stigar och förmodligen rätt lugnt iallafall nu i början, så en 450 kanske skulle funka ändå. Bra tips med pluggen också, det ska jag komma ihåg oavsett vilken maskin det blir.

En Raptor 700 är nog bättre för mina ändamål men de är egentligen dyrare än vad jag vill lägga på min första maskin. En yfz450 får man för strax lite mer än en fin ltz och de har ju mycket mer pulver så det är därför de är lite lockande.

Raptor 350 var med i tankarna i början också men har sedan sorterats bort för att alla säger att de är så slöa. Vad tycker du om din Brolle, är den verkligen skitslö eller funkar det? Jag behöver ingen raket egentligen ... kan ju alltid byta upp sig senare :)

Inte lätt detta :)
Titel: SV: Törs man köpa 450?
Skrivet av: Brolle81 skrivet 31 augusti 2013 kl. 14:58:26
Jag tycker den funkar fint. Det är ingen 450r eller 700. Men jag lär mig hellre köra ordentligt med lagom kraft och byter upp mig sen. Annars finns det ju inget att se fram emot när man verkligen utnyttjar och klarar hantera maskinen fullt ut. Jag kör asfalt , grusväg , skog och crossbana med den och känner inte att den är för klen för nåt av det.
Titel: SV: Törs man köpa 450?
Skrivet av: johwe87 skrivet 31 augusti 2013 kl. 16:37:04
Ok, tack. Det låter ju bra det och jag håller med i ditt resonemang. Lägger till den på listan igen tror jag :)
Titel: SV: Törs man köpa 450?
Skrivet av: Brolle81 skrivet 31 augusti 2013 kl. 17:39:00
 ()p jag kör efter min fars motto. Du har två påsar med dig när du kör en med erfarenhet och en med tur och det gäller att fylla den med erfarenhet innan påsen med tur är slut .
Titel: SV: Törs man köpa 450?
Skrivet av: Fenrisulven skrivet 31 augusti 2013 kl. 22:21:18
Tycker du ska fokusera på Ltr/Ds/Yfz om det är ditt prisläge.
350:n är bara å glömma, den är för slö så den tröttnar du på fort.

Låter du det gå 20 timmar mellan oljebytena behöver du inte byta så ofta.
Jag kommer väl typ 60-70 mil i snitt på 10 timmar om man går efter färddatorn.
Och jag brukar byta vid 100 på Raptorn.
Titel: SV: Törs man köpa 450?
Skrivet av: johwe87 skrivet 1 september 2013 kl. 00:01:29
Ungefär det jag hört innan också och som fick mig att välja bort 350 Fenrisulven. Fan, nu vet jag ju inte vem som har rätt :).

Men angående 450 maskinerna så är det inte oljebytena jag är "rädd" för utan "resten". Om jag känner mig själv rätt kommer jag lätt åka närmare 2-300 timmar, som Narmasil nämner, per år. Låter dyrt att behöva helrenovera motorn en gång per år varse sig man gör det själv eller lämnar ifrån sig maskinen. Fast det kanske kostar att ligga på topp, oavsett maskin ..
Titel: SV: Törs man köpa 450?
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 1 september 2013 kl. 00:30:31
Beror ju mycket på hur du kör... Skillnaden hur länge en Raptor 700 och en YFZ 450 lever är nog inte så stor. Det som avgör är som sagt hur man kör. Och det här med tycka saker och ting är slöa eller inte är väldigt svårt att rekommendera för någon annan. Jag skulle aldrig köra något klenare än en vass 450 medans andra skulle aldrig köra något större än 250cc och tycker det är rena dödsmaskinen... Samma sak med hur man tycker det låter... mycket eller lite osv..

Nackdelen med en 450 maskin är att du inte har någon back... Alternativet är då Raptor 660/700 eller KTM 525 som alla har back... Jag tycker personligen att en YFZ 450 t.ex är helt värdelöst tråkig att köra längs vägen jämfört med en Raptor 700 just med tanke på hur YFZ'an är byggd, man åker mycket bättre på en Raptor så sett. Raptor serien är ju en allround serie och passar därför bäst till det medans YFZ är crossen och är gjort för att köras på crossbana
Titel: SV: Törs man köpa 450?
Skrivet av: johwe87 skrivet 1 september 2013 kl. 02:51:17
Kanske bara är jag som är obefogat nojig när det gäller 450 maskinerna då. Har fått uppfattningen att en Raptor 700 "lever" i princip hur länge som helst bara man sköter de vanliga servicarna medan en 450 inte gör det utan "större ingrepp".

För mycket effekt är då iallafall jag inte rädd för, utan enbart för lite :)

Att YFZ saknar back ser jag inte som någon större nackdel, har svårt att se varför man skulle behöva det på en quad? Någon regelrätt skogsåkning blir det ju inte på en sådan maskin så man borde inte köra fast värre än att det går att knuffa den, så tänker jag iallafall.
Titel: SV: Törs man köpa 450?
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 1 september 2013 kl. 08:34:06
klart en 450 lever inte lika länge som en 700 t.ex eftersom hela motorn är uppbyggt på ett mer aggressivt sätt, men det är inte så att dom rasar vid 100 timmar om man kör som folk hehe

På crossbana går dom ju på konstant antingen motorbroms eller full gas och då är det full belastning också, man coastar ju inte runt direkt, plus att man brukar varva ur dom mycket oftare än på vardagskörning :)

Jag hade ju back på min Raptor och jag använde den rätt ofta, säg du åker till kiosken, parkerar, så ställer sig någon framför eller så, bara slänga i backen så är du därifrån... Har du någonsin puttat en quad på asfalt och försökt svänga? det känns som den plötsligt väger 500kg+ Så det är ingen nackdel direkt :)  På tävlingar å så kör vi alltid i depån trots att det är förbjudet bara för att putta en quad rakt går ju an, men så fort man svänger så går det skittrögt  :knupple:
Titel: SV: Törs man köpa 450?
Skrivet av: Fenrisulven skrivet 1 september 2013 kl. 08:59:59
2-300 timmar är ju riktigt riktigt mycket på ett år, att nöta det på grusväg på en 450 med dess sadel lär ju ta emot efter ett tag  :)
När vi kör heldagar så är det 4-5 timmar och då vill man inte se quad på någon vecka sen.

Rebuilt kits på ebay är ju inte speciellt dyra, runt 5 papp för komplett kit.
Det är en piss i havet mot vad du kommer lägga på trim, prylar, däck osv.
Kör du bara grusväg behöver du väl bara byta kolv,ringar och cylinder och det är inte mer än 3000 från usa.
Titel: SV: Törs man köpa 450?
Skrivet av: johwe87 skrivet 1 september 2013 kl. 17:52:36
Du har nog rätt i att timmarna är rätt mycket ändå..man kommer ju ett antal mil på den tiden om man tänker så istället och man får väl se en renovering då och då som en del av underhållet helt enkelt om det inte är dyrare än så ändå, och fixa med den biten på vintern eller nått.

Jag har aldrig knuffat en quad nej :) Låter inte som det skulle vara så tungt men det kanske det är med svänga hjul som du säger. Jaja..

Tack ska ni ha för alla svar!
Titel: SV: Törs man köpa 450?
Skrivet av: Brolle81 skrivet 1 september 2013 kl. 18:29:56
Knuffa runt quad är ett helvete. Speciellt i terräng fy f*n säger jag bara. När jag åker på kvällarna knuffar jag ut den ur garaget och en bit från huset för att inte väcka barnen. För att inte tala om baxa runt den när man kör fast. Gav mig in på en skogsmaskin väg en gång och aldrig mer...
Titel: SV: Törs man köpa 450?
Skrivet av: raptor350 skrivet 4 september 2013 kl. 18:22:40
Jag har en raptor 350, tycker den duger som leksak. Går bra att köra långa turer med, körde ca 20 mil i lördags och det skulle gått bra att köra längre med. Ca 50 mil blev det förra veckan totalt.

Ligger som bäst i hastighet vid 75-85 km/h . Har kört toppfart på mätaren 126 km/h.

Tycker du ska köpa en landvägsreggad 350 eller 700 om du ska ha raptor. Du kommer ångra dig om du köper en terrängreggad. Friheten är ju att kunna köra överallt. Raptor 350 är riktigt mycket nöje för för 20-30000 kr. Tycker du att en större motor är värt 15-20000 till så köp en raptor 700 istället.
Titel: SV: Törs man köpa 450?
Skrivet av: hell-man skrivet 4 september 2013 kl. 18:25:15
Jag har en raptor 350, tycker den duger som leksak. Går bra att köra långa turer med, körde ca 20 mil i lördags och det skulle gått bra att köra längre med. Ca 50 mil blev det förra veckan totalt.

Ligger som bäst i hastighet vid 75-85 km/h . Har kört toppfart på mätaren 126 km/h.

Tycker du ska köpa en landvägsreggad 350 eller 700 om du ska ha raptor. Du kommer ångra dig om du köper en terrängreggad. Friheten är ju att kunna köra överallt. Raptor 350 är riktigt mycket nöje för för 20-30000 kr. Tycker du att en större motor är värt 15-20000 till så köp en raptor 700 istället.
Instämmer i varenda ord. Lyssna speciellt på de två sista meningarna.
Titel: SV: Törs man köpa 450?
Skrivet av: Billy skrivet 5 september 2013 kl. 09:05:48
Jag har en raptor 350, tycker den duger som leksak. Går bra att köra långa turer med, körde ca 20 mil i lördags och det skulle gått bra att köra längre med. Ca 50 mil blev det förra veckan totalt.

Ligger som bäst i hastighet vid 75-85 km/h . Har kört toppfart på mätaren 126 km/h.

Tycker du ska köpa en landvägsreggad 350 eller 700 om du ska ha raptor. Du kommer ångra dig om du köper en terrängreggad. Friheten är ju att kunna köra överallt. Raptor 350 är riktigt mycket nöje för för 20-30000 kr. Tycker du att en större motor är värt 15-20000 till så köp en raptor 700 istället.

 :rtfm: Man kan ju alltid kompensera priset med att gå ner nån årsmodell
Titel: SV: Törs man köpa 450?
Skrivet av: raptor350 skrivet 5 september 2013 kl. 21:23:05
Billigaste vägreggade 700 på blocket kostar 50000 för en 2006 årsmodell, verkar inte spelar någon större roll om man går ner i årsmodeller när de finns så få vägreggade 700 till salu.
Titel: SV: Törs man köpa 450?
Skrivet av: hell-man skrivet 5 september 2013 kl. 23:17:27
Billigaste vägreggade 700 på blocket kostar 50000 för en 2006 årsmodell, verkar inte spelar någon större roll om man går ner i årsmodeller när de finns så få vägreggade 700 till salu.
Det finns väl knappt äldre väg700or?
Titel: SV: Törs man köpa 450?
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 5 september 2013 kl. 23:20:35
Raptor 700 började byggas 2006 så det finns knappast äldre ja  ()p
Titel: SV: Törs man köpa 450?
Skrivet av: Billy skrivet 13 september 2013 kl. 09:26:54
Nej i just 700-caset blir det ju svårt... Men generellt så kan man ju kompensera med årsmodellerna för att hitta sitt prisläge