ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: FooAB skrivet 25 augusti 2013 kl. 15:11:44
-
Hej någon som har koll på hur fan man tar bort parkeringsbroms oket smidigt? :-\
-
Du måste lossa kardanen eller kapa skruvarna. Knäpp konstruktion! :banghead:
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=48614.0 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=48614.0)
-
Okej tack :banghead:
-
OBS! Man behöver inte kapa och gänga invändigt i båda bultarna(skruvarna), det räcker med den nedre, sen kan man enkelt fälla upp oket och dra av det framåt.
Går att göra operationen på plats med ett bågfilsblad om man är lite försiktig, men man bör iaf ha tillgång till en pelarborrmaskin(helst en svarv) så man kan borra rakt när man ska gänga och en M10 bottentapp.
Skruva bort den nedre muttern tryck sedan fram bulten så att man kommer åt att såga av den, försök att lämna kvar 1-2mm som styrning(det är större diam på den sista gänglösa biten), sen är det "bara" att sätta upp den och borra + gänga men det måste borras rakt, det är inte mycke gods kvar på sidorna.
Själv gjorde jag på ett annat sätt: Jag sågade upp en öppning i det nedre fästörat, då räcker det att lossa muttern något varv och sen fälla upp oket och ta bort, men när jag hade sågat upp tyckte jag att det blev väl lite material på sidorna, så jag svetsade på en tjock bricka på bulten som sen plansvarvades, så jag slapp inte undan svets och svarvjobb ändå.
Se bilder nedan...
-
OBS! Man behöver inte kapa och gänga inv i båda bultarna(skruvarna), det räcker med den nedre, sen kan man enkelt fälla upp oket och dra av det framåt.
Går att göra operationen på plats med ett bågfilsblad om man är lite försiktig, men man bör iaf ha tillgång till en pelarborrmaskin(helst en svarv) så man kan borra rakt när man ska gänga och en M10 bottentapp.
Skruva bort den nedre muttern tryck sedan fram bulten så att man kommer åt att såga av den, försök att lämna kvar 1-2mm som styrning(det är större diam på den sista gänglösa biten), sen är det "bara" att sätta upp den och borra + gänga men det måste borras rakt, det är inte mycke gods kvar på sidorna.
Själv gjorde jag på ett annat sätt: Jag sågade upp en öppning i det nedre fästörat, då räcker det att lossa muttern något varv och sen fälla upp oket och ta bort, men när jag hade sågat upp tyckte jag att det blev väl lite material på sidorna, så jag svetsade på en tjock bricka på bulten som sen plansvarvades, så jag slapp inte undan svets och svarvjobb ändå.
Se bilder nedan...
Klart en mycket smart lösning på detta problem :djump: ()p. Går det att beställa denna "excellenta skruv" om man i framtiden behöver byta bromsbackarna?
-
Klart en mycket smart lösning på detta problem :djump: ()p. Går det att beställa denna "excellenta skruv" om man i framtiden behöver byta bromsbackarna?
Bromsbackarna håller nog ganska länge, däremot kan man nog få behöva serva oket då och då dels pga av att lera och smuts får det att kärva samt att "vridkolven"(den som trycker på klossarna) är av alldeles för mjukt material, vilket gör att det slits in gropar i ramperna(det blanka på bilden) som gör att bromsen tar sämre, när man sen försöker att justera så får "kolven" väldigt svårt att gå förbi groparna.
Ang skruven menar du den från exempel 1 eller 2? ingen av dom är speciellt svåra att göra, har du inte utrustning själv kan säkert nån på "orten" hjälpa dig, men självklart kan ja hjälpa dig att fixa till en skruv om du vill.
-
Jäpp! bild 2. Då är det lugnt, se om man hitta någon på "byn" som har tid att fixa till en. Skall göra en koll om det finns märken på "armen". Tackar för tipset. ()p
-
OBS! Man behöver inte kapa och gänga invändigt i båda bultarna(skruvarna), det räcker med den nedre, sen kan man enkelt fälla upp oket och dra av det framåt.
Går att göra operationen på plats med ett bågfilsblad om man är lite försiktig, men man bör iaf ha tillgång till en pelarborrmaskin(helst en svarv) så man kan borra rakt när man ska gänga och en M10 bottentapp.
Skruva bort den nedre muttern tryck sedan fram bulten så att man kommer åt att såga av den, försök att lämna kvar 1-2mm som styrning(det är större diam på den sista gänglösa biten), sen är det "bara" att sätta upp den och borra + gänga men det måste borras rakt, det är inte mycke gods kvar på sidorna.
Själv gjorde jag på ett annat sätt: Jag sågade upp en öppning i det nedre fästörat, då räcker det att lossa muttern något varv och sen fälla upp oket och ta bort, men när jag hade sågat upp tyckte jag att det blev väl lite material på sidorna, så jag svetsade på en tjock bricka på bulten som sen plansvarvades, så jag slapp inte undan svets och svarvjobb ändå.
Se bilder nedan...
Skit smart besparar en välligt massa skruvande och ord som inte finns med bibeln.
M.V.H P-A78
-
Vfr ska man ta bort den?
-
Ja, att ta bort kardanen för att serva oket kändes inte som ett vettigt alternativ.
Vfr ska man ta bort den?
Just för att serva/rengöra(kan kärva när det kommer smuts/lera i)samt för att åtgärda ovan nämnda problem, med hjälp av t.ex. en fil.
(obs, det jag menar med "ramperna" är alltså groparna i den skivliknande delen längst ner på "vridkolven", på bilden ovan)
Vet ej om det är så på alla, men på min är iaf "vridkolven" i alldeles för mjukt material eller ej härdad eller nått.