ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: TheJo skrivet 21 augusti 2013 kl. 23:43:47
-
Har blivit dags att sälja skotern, och köpa fyrhjuling.
Fastnat lite för Polaris, man måste ju hålla på "sitt" märke. Sen är det nära till återförsäljare/serviceställe. Mer bestämt 800 eller 850.
Och som alltid när jag ska köpa saker, så kollar man alltid möjligheter att få det billigare på något sätt. Och så klart är det billigare i USA.
Men hur ska man göra för att registrera en importerad maskin? Vilka papper behöver man? ... ':) Hehe, nej det där har jag redan läst in mig på. Och är införstådd med allt vad det innebär. Så tänker inte dra upp det igen ;)
Det jag undrar över är möjligheten till att slippa betala tull på fyrhjulingen. Då jag har för mig att jag läst det på något ställe.
Att man ska kunna ta in den som arbetsredskap, och tullsats 0%.
Så jag skickade en förfrågan till Tullen, och fick följande svar:
"Hej!
Här kommer svaret på din fråga med:
Om fyrhjulingen/ATV ska räknas som arbetsmaskin avsedd att användas som traktor, ska den ha med följande egenskaper:
- en enda sadel för föraren
- draganordning av standardtyp
- styrning med hjälp av ett styre försett med två handtag på vilka reglagen är monterade
- styrningen sker genom att framhjulen vrids enligt samma princip som vid bilstyrning
(Ackermanprincipen)
- bromsar på alla fyra hjulen
- automatisk koppling och backväxel
- motor särskilt avsedd för användning i svår terräng genom att den ger tillräcklig dragkapacitet på låga varv för att kunna dra tillkopplad utrustning
- motoreffekten överförs till hjulen med hjälp av axlar, och inte med en kedja
- samtliga däck som fordonet är utrustat med har grovt utformade mönster lämpliga för körning i svår terräng
- dragkapacitet för ett icke-bromsat släp med en vikt motsvarande åtminstone två gånger fordonets egen vikt.
Om de inte uppfyller samtliga ovanstående kriterier skall de klassificeras som så kallade 'terränghjulingar`
Det avgörande är om ATV:n har en fast monterad vinsch eller ej.
- utan fast vinsch 7 % tull och 25% i införselmoms.
- med fast vinsch skogsbrukstraktor 0 % tull och 25% i införselmoms."
Det jag har lite funderingar kring är de rödmarkerade.
- en enda sadel för föraren - Räknas en "vanlig" sadel som detta? Eller måste det vara en sådan special som man ser på vissa fyrhjulingar?
- draganordning av standardtyp - Borde ju räcka med en vanlig 50 / 60 -krok?
- fast monterad vinsch - Här är det just "fast monterad" som jag undrar lite över. Borde ju räcka att man ber återförsäljaren att montera en vinsch?
Någon som har någon erfarenhet av detta?
Tar även gärna emot tips om återförsäljare i USA och fraktbolag.
Tack på förhand
-
Rwgga den blir omöjligt på lagligt vis. Har du sökt runt så kan du ha läst en del om mig. Stämmer bra att arbetsredskap är tullfria. Frågan är om man lyckas få allt uppfyllt? Och bra ordnat med fraktbolaget?
Annars blir det samma tull som för bil (10% tror jag).
Du kommer aldrig kunna göra en riktig försäkring egentligen. Försäkra på ramnumret är bara ett kryphål. Vad säger bolaget när det har hänt en olycka eller något?
Dom försäkrar gladerligen (utom folksam i mitt fall) men dom vill ju ha in pengar per månad...
Gjorde en söt jämförelse förr. Tror att en polaris 500 kostar 87% mer här än i staterna:)
-
Många saker i listan finns ju inte på jordbrukstraktorer.
Jag har två gamla traktorer, ingen av dem har vinsch, framhjulsbromsar eller automatisk koppling. Inte heller styre...
Ja, jag vet att det är olika fordonstyper, man man kan ju tycka att en traktor är en traktor oavsett storlek.
-
Rwgga den blir omöjligt på lagligt vis. Har du sökt runt så kan du ha läst en del om mig. Stämmer bra att arbetsredskap är tullfria. Frågan är om man lyckas få allt uppfyllt? Och bra ordnat med fraktbolaget?
Annars blir det samma tull som för bil (10% tror jag).
Du kommer aldrig kunna göra en riktig försäkring egentligen. Försäkra på ramnumret är bara ett kryphål. Vad säger bolaget när det har hänt en olycka eller något?
Dom försäkrar gladerligen (utom folksam i mitt fall) men dom vill ju ha in pengar per månad...
Gjorde en söt jämförelse förr. Tror att en polaris 500 kostar 87% mer här än i staterna:)
Jo, har koll på reggning och försäkring, därför jag skrev att jag inte skulle dra upp det ;)
Har ju fungerat bra för andra att tulla in fyrhjulingar som arbetsredskap. Så då borde det ju fungera även för mig.
Men skulle gärna vilja ha tips på återförsäljare och fraktbolag (även "privatpersoner" som plockar hem containrar).
Många saker i listan finns ju inte på jordbrukstraktorer.
Jag har två gamla traktorer, ingen av dem har vinsch, framhjulsbromsar eller automatisk koppling. Inte heller styre...
Ja, jag vet att det är olika fordonstyper, man man kan ju tycka att en traktor är en traktor oavsett storlek.
Nej, det är lite konstigt. Men det där var iaf det jag fick från Tullen.
-
Dessa gör ju reklam här på forumet: http://www.nordtrafik.se/ (http://www.nordtrafik.se/)
Kanske kan va något! Har dock noll koll :P
-
En som jag känner tipsade om: www.arizonaclassic.com (http://www.arizonaclassic.com) Dessa tar hem hjulingar.
-
Hör med "blytumme" . Han och en massa andra importerar ibland.
-
Dessa gör ju reklam här på forumet: http://www.nordtrafik.se/ (http://www.nordtrafik.se/)
Kanske kan va något! Har dock noll koll :P
Ja, de har jag kikat på. ()p
Men tyvärr blir det ganska dyrt med 5600kr frakt + 1700kr avgifter. Hade hoppats på att komma undan lite billigare iaf.
En som jag känner tipsade om: www.arizonaclassic.com (http://www.arizonaclassic.com) Dessa tar hem hjulingar.
Tackar för tipset ()p Såg klart intressant ut. Har skickat iväg ett mail med prisförfrågan.
Hör med "blytumme" . Han och en massa andra importerar ibland.
Ja, blytumme har fått svara på alla möjliga frågor jag kommit på :)
-
Jag har lite kontakter på containerfrakt. Normalt körs bilar i dom. Hamnen är Miami, florida, och det är ju smidigt om man hittar nåt att köpa i närheten så man slipper för lång landfrakt... Gäller det bara en atv eller tänker du flera och sen sälja med vinst? Var bor du?
-
Jag har lite kontakter på containerfrakt. Normalt körs bilar i dom. Hamnen är Miami, florida, och det är ju smidigt om man hittar nåt att köpa i närheten så man slipper för lång landfrakt... Gäller det bara en atv eller tänker du flera och sen sälja med vinst? Var bor du?
Ja, har sett diverse olika lösningar där man klämmer in fyrhjulingar "ovanpå" bilar. Så det blir riktigt fullt.
Det gäller en fyrhjuling i första hand, eventuellt om det är någon kompis som också hakar på. Men det kommer inte göras för att sälja vidare iaf.
Bor ett par mil norr om Uppsala. Men kan tänka mig att åka ner till Göteborg eller liknande för att hämta den. Om det ger ett bättre pris.
-
Ja, de har jag kikat på. ()p
Men tyvärr blir det ganska dyrt med 5600kr frakt + 1700kr avgifter. Hade hoppats på att komma undan lite billigare iaf.
Det tyckte jag var ett ok pris
-
Det tyckte jag var ett ok pris
Ja, det är väl egentligen det. Bara att man tycker det är lite dyrt efter att man hört vad blytumme och de andra som tog hem fyrhjuling då betalade.
Men har fått ett pris på <5500kr för transport USA - mellansverige. Måste bara få bekräftat att det är inkl alla kostnader.
-
Ja, det är väl egentligen det. Bara att man tycker det är lite dyrt efter att man hört vad blytumme och de andra som tog hem fyrhjuling då betalade.
Men har fått ett pris på <5500kr för transport USA - mellansverige. Måste bara få bekräftat att det är inkl alla kostnader.
DOm fyllde väl en container för runt 4 lax per atv?då var den full.
-
DOm fyllde väl en container för runt 4 lax per atv?då var den full.
Vi har fått in 4 bilar i en container ibland. T.ex. två fullsize och två cabbar.
Vet nån hur många atv typ normalstora man skulle kunna få in?
-
Nu har jag iaf mailat +20 återförsäljare om OTD-priser på 800 EFI + lite utrustning för att slippa tull. :)
Vi har fått in 4 bilar i en container ibland. T.ex. två fullsize och två cabbar.
Vet nån hur många atv typ normalstora man skulle kunna få in?
De hade lyckat få in 13 st när de tog hem från USA iaf.
-
En 800 efi kostar ju bara 87355 eller något här. Då har du även 2 års garanti:)
Betalar man kontant kan man få ner priset en 5% typ. Köp den med 30h på mätaren så har den sjunkit till 70 000. Då får du säkert med lite utrustning också:) nu pratar vi 12 och 13.
Skönt att kunna ha den reggad och riktigt försäkrad:)
Om du importerar köp en 14 sportsman 570. Det skulle jag iaf ha gjort.
-
En 800 efi kostar ju bara 87355 eller något här. Då har du även 2 års garanti:)
Betalar man kontant kan man få ner priset en 5% typ. Köp den med 30h på mätaren så har den sjunkit till 70 000. Då får du säkert med lite utrustning också:) nu pratar vi 12 och 13.
Skönt att kunna ha den reggad och riktigt försäkrad:)
Om du importerar köp en 14 sportsman 570. Det skulle jag iaf ha gjort.
Ja, det kanske är det man skulle göra.
Är absolut inte hugget i sten att det ska bli en 800 EFI.
Borde kunna ha en hemma för lite över 50k. Men som du säger rör det ju sig inte om så mycket jag sparar.
Vad är svenska priset på Sportsman 570?
-
Jag köpte min lätt begagnad i Sverige och är nöjd. Både 500 och 570 verka kosta 6500 usd så om inte svenska försöken att tjäna pengar från åf äter upp allt så blir det samma...?:)
-
Jag fick ett pris på 64000+moms för 570 utan servo. Samtidigt fick jag veta att 800 utgår så det kan ju bli goa priser på den i slutet. :)
-
Jag fick ett pris på 64000+moms för 570 utan servo. Samtidigt fick jag veta att 800 utgår så det kan ju bli goa priser på den i slutet. :)
Åfan? 2014 säljs den iaf :)
Men har inte 570 servo som standard?