ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Polaris => Ämnet startat av: traktorz skrivet 15 augusti 2013 kl. 23:08:30
-
Polaris XPS 850 EFI Forest (A11 ZX85 FK)
Vi har en en rejäl spricka i den bakre vänstra bärarmen och en begynnande i den högra. Undrar om vi ska ta fram MIG'en och förstärka profilen? Kan det vara så att vår användning av bandsatsen orsakar större påfrestningar på dessa upphängningar?
-
Ja, bandsats ger betydligt större påfrestningar på bl.a. bärarmarna så säkerligen därför dom brustit.
Risken om du förstärker upp bärarmen är väl att det ger vika på något annat ställe.
Jag skulle bara ha svetsat ihop dom igen utan att förstärka något och istället slänga ett öga på dom då och då utifall att det skulle brista igen.
-
det är svetsen som gjort att det spruckit.
vid avslut på svetsar så kan man använda craterfill som är en inställning på modernare svetsmaskiner, (eller anpassa svetsningen för att minimera risken för "pipe".
Du borde visa ÅF för att få nya på garanti, det är ingen slump att sprickorna går intill slutet på svetsen.
normalt sett skulle materialet bara böja sig, inte spricka.. det är svetsens fel.
edit. antar att sprickan börjat i slutet på andrasidan av den ena armen.
en rolig grej ang svetssprickor:
För ett par årsedan hade en stor hjullastar tillverkare problem med att armarna som lyfter skopan sprack, en spricka genom 60mm stål 450mm långt.
det visade sig att det berodde på att när man drog hydrauliken så svetsade man fast rörfästen direkt på armen, svetsen orsakade en liten spricka som sen vandrade in i stålet och spräckte armen.
numer skruvas alla rörfästen.