ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: raptor350 skrivet 15 augusti 2013 kl. 20:46:27
-
Jag har just nu problem med min Yamaha Raptor 350 - 2006.
Den har de senaste turerna startat dåligt när den har varit kall, sedan har jag kunnat starta den utan problem efter att kört en lång stund på startmotorn.
Förra veckan gick den inte alls att starta.
Gjorde då en ventiljustering, startade fortfarande inte.
Kollade tändstiftet och det gav ingen gnista ( ger gnista i min mc däremot så det fungerar).
Googlade fram att stator och pick up coil brukar ge liknande problem så jag beställde nya från ebay.
Monterade dem och nu har jag fortfarande samma problem och vet inte hur jag ska gå vidare.
Någon som vet vad det ska vara för mätvärden som man kan kontrollera eller andra lösningar?
Ringde till Yamaha center i Luleå och de sa att det aldrig är problem med dessa men vid sökning på internet verkar det finnas många som har tändproblem.
Har även beställt tändspole och startrelä tror jag det var.
Går det att kontrollera att mäta alla tänddelar fungerar med en mulitmeter?
Tacksam för svar.
-
Ett nytt stift är aldrig fel att prova. Vill du testa om tändkabel och hatt är ok är en sådan här smidig.
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Testinstrument-och-Elektronik/Tandningsprovare-15142/ (http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Testinstrument-och-Elektronik/Tandningsprovare-15142/)
-
Samma tändstift på min offroad så tändstiftet är uteslutet. Båda ger gnista när jag testar på den.
Har tyvärr inga planer att åka till Biltema snart :(
-
Då får du köra in fingret i tändhatten och blunda (obs skämt )
Det jag menar är att det alltid är bra att utesluta billig skit innan man börjar beställa delar. Tändkablar har spökat för mig förr på diverse fordon.
-
Pickuppen är nära nog ett klassiskt fel på dessa, bytte jag när jag fick problem av samma art. Men om jag sammanfattar gnistans väg genom systemet:
1. Pickupcoil
2. CDI
3.Tändspole
4. Tändstift
Och du har bytt 1, vet att 4 är ok, har beställt 3. CDIboxen är ju kvar att prova byta sen då. Men du kan ju mäta med multimeter ut ur pickupen. Det ska ju bli några volt eller så när du snurrar motorn.
Startreläet har ju inget med gnistan att göra.
Och en sak till! Har du dödarknapp på den? Kolla att allt är i ordning kring den med.
-
Tack för svaren :)
Vilka kablar ( färg) ska jag mäta på pick up coilen?
Slår jag till dödarknappen så går inte startmotorn att köra så då bör den väl fungera? Antar att det bara är två trådar till den, dvs on eller off.
Jag har monterat flytande packning men det bör väl inte påverka givaren läge i förhållande mot "svänghjulet" eller vad det är som snurrar så pick up coilen ger fel läge?
-
Jag håller på att kolla färgerna. Lugn.
Dödarknappen verkar ju funka. Den jordar ju en tråd till CDIn, rätt simpelt. Packningen borde väl inte kunna spela nån roll... Eller?
-
Blå/gul och grön/vit. Mät mellan dem. Nåt ska hända.
-
Jag har på kablarna som generaror och pick up coil ansluter till "4 kablar" färgerna:
Grön/ Vit
Röd / Vit
Blå / Vit
Röd
Får ingen spänngen när jag mäter på kablar ifrån generatorn.
Men ca 1.9 volt på sidan ifrån cdi boxen när tändningen är påslagen och den fladdrar när jag kör på starten.
Blir inte klok på detta :cry:
-
Den nya pickup coil som sitter i raptorn ger 0.5 K ohm och den gamla som jag har lös ger 0 ohm.
Alltså bör den gamla vara trasig och den nya fungera, men den vill inte starta fortfarande.
Vad har jag missat?
-
Försökte putta igång den men det gav inga resultat.
Monterade däremot en tändspole av större model från en saab 900 og och ett biltändstift.
Men den kombinationen får jag sporadiska gnistor, iaf från början när jag trycker på startknappen.
När jag kopplar tillbaka till raptorns tändspole ser jag inte en enda gnista.
-
När kommer nya tändspolen? Verkar ju skumt med sporadiska gnistor... Fast eftersom den gamla pickupcoilen var på 0ohm var ju den paj. Jag fattar inget. :dntknow:
-
Jo, testade igen och nu blev det inga gnistor längre :(
Spolen bör komma nästa vecka eller veckan därpå.
Hittade denna cdi box som jag funderar på att beställa om inte tändspolen löser problemet: http://www.ebay.com/itm/350847841341?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1438.l2649 (http://www.ebay.com/itm/350847841341?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1438.l2649)
Den här statorn är det som jag har monterat i raptorn: http://www.ebay.com/itm/271081348943?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649#ht_930wt_1172 (http://www.ebay.com/itm/271081348943?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649#ht_930wt_1172)
En veckas leverans från Caltric på ebay.
-
Min första offroad jag hade(en kawasaki)misstände och gick konstigt över 3000 vart, det visade sig vara så enkelt som tändhatten, när jag hade bytt den gick den alldeles utmärkt, men det har du väl uteslutit redan.
-
Kan inte utesluta någonting utan pickup coil och stator (om inte de nya delarna var trasiga) än när jag inte testat med nya delar.
Trist att sitta med en trasig raptor och vänta på delar i flera veckor, trodde att Yamaha var av bättre kvalitet än så här.
Har nu beställt hem en cdi box med. Går väl alltid att sälja vidare till någon annan som får liknande problem och vill ha hem reservdelar snabbt.
-
Jag hade inte tid att riva i det själv när min pajjade, så jag lämnade in den. Kostade 4.200:- och tog två veckor. Kan vara ett allternativ?
-
Ska först testa byta delarna. Är mindre sugen att lämna in då närmaste Yamaha verkstad ligger 7 mil bort enkel väg.
Fick hem startrelät igår, det blev ingen skillnad efter jag bytt det.
-
Nu funkar den igen :).
Monterade den nya CDI boxen och den startade direkt.
Så har nya delar till resten av tändsystemet om någon vill köpa.
-
Skönt att det löste sig! :sunny: