ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: arctic skrivet 14 augusti 2013 kl. 11:48:56
-
Hej på er!
Är ny här på forumet och har en liten fråga.
Skall eventuellt köpa en mud pro 1000 och undrar var hittar man dom bredaste och största däcken. Har hittat 32 tums men då blir dom så himla smala och jag vill hellre ha brett, än stor diameter. Bredaste däcken verkar det ju vara 12 tum. Men finns det inga bredare än så?
Så i dagsläget har jag hittat highlifters outlaw 29,5x12x-12". Är detta det fetaste däcket?
Mvh Jonas
-
http://www.nitroz.se/arlanda/terrang.asp (http://www.nitroz.se/arlanda/terrang.asp)
Super swamper vampire asx är väl 13" brett.
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=11912.0 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=11912.0)
-
Får man fråga vad du ska göra med den i och med att du kräver fetingdäck? :)
-
Breda däck är snyggt!! :headbang:
-
Breda däck är snyggt!! :headbang:
Håller med, smala däck ser fjolligt ut. :)
-
Hej på er!
Är ny här på forumet och har en liten fråga.
Skall eventuellt köpa en mud pro 1000 och undrar var hittar man dom bredaste och största däcken. Har hittat 32 tums men då blir dom så himla smala och jag vill hellre ha brett, än stor diameter. Bredaste däcken verkar det ju vara 12 tum. Men finns det inga bredare än så?
Så i dagsläget har jag hittat highlifters outlaw 29,5x12x-12". Är detta det fetaste däcket?
Mvh Jonas
Dubbelmontage då? Det blir jäkligt brett och manligt !
-
http://www.nitroz.se/arlanda/terrang.asp (http://www.nitroz.se/arlanda/terrang.asp)
Super swamper vampire asx är väl 13" brett.
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=11912.0 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=11912.0)
Det var ju ett riktigt grymt däck. Ganska billigt också om man jämför med highlifter. Synd bara att det inte fanns (vad jag kunde se) större än 26 tum i diameter. Tack för länken, dom däcken ligger bäst till hittils. ()p
-
Får man fråga vad du ska göra med den i och med att du kräver fetingdäck? :)
Jag skall ha timmervagn efter så jag vill ha så bra grepp som möjligt. och funderar även på ett brett snöblad till, typ 72 tum.
Sen kan jag hålla med Hakerik och Markus84 att det ser jävligt grymt ut. :headbang: :headbang:
-
Dubbelmontage då? Det blir jäkligt brett och manligt !
Japp, kommer nog se riktigt grymt ut men jag tror det blir kanske lite problem med kättingar på sen. :cry:
-
TSL ATV finns i 13,5 men även där i "små" storlekar gällande diameter.
Dock är det billiga däck med bra grepp i gummit, inget plast där inte.
Körde i två år på dessa och i skogen funkar de fint, på asfalt slits de dock hårt.
Om man kan gå med på fälgbyte så utvidgas utbudet extremt, visst blir det tungt och ofta med rätt "styva" däck då de främst är tänkta till bilar/maskiner.
Men däck i dessa storlekar är sällan särskilt lätta ändå...
Jag kikade lite på Trelleborgs diagonaldäck med fyra lager, de skulle vara intressanta att testa!
Googla TRELLEBORG T412 4PR TL!
Dessa finns i dimensionerna 31x15,5 samt 33x15,5 tum.
De är rätt snälla i mönstret ifall man jämför med atv-däck på över 30 tum, då dessa egentligen är tänkta som gräsklippardäck.
(http://www.trelleborg.com/upload/wheel_systems_us/images/C-Series%20Images/T-412_246.png)
Motsvarande mönster och dimensioner finns även hos BKT och Mitas bla, men då är de väl åttalagrade vad jag förstår.
De heter då BKT TRAC MASTER och Mitas TR-06.
Åttalagrade borde dock öka på styvheten så pass att de även lufttomma blir styva...
Betänk att skall man arbeta med en atv så är det oftast egenvikten som sätter stopp för de tyngsta jobben, och även med förhållandevis smala däck och krysskedjor av piggmodell så kommer man låååångt...
Fläskdäck är dock fräckare, så glöm inte att uppdatera tråden sen när gummin väl inhandlats!
-
TSL ATV finns i 13,5 men även där i "små" storlekar gällande diameter.
Dock är det billiga däck med bra grepp i gummit, inget plast där inte.
Körde i två år på dessa och i skogen funkar de fint, på asfalt slits de dock hårt.
Om man kan gå med på fälgbyte så utvidgas utbudet extremt, visst blir det tungt och ofta med rätt "styva" däck då de främst är tänkta till bilar/maskiner.
Men däck i dessa storlekar är sällan särskilt lätta ändå...
Jag kikade lite på Trelleborgs diagonaldäck med fyra lager, de skulle vara intressanta att testa!
Googla TRELLEBORG T412 4PR TL!
Dessa finns i dimensionerna 31x15,5 samt 33x15,5 tum.
De är rätt snälla i mönstret ifall man jämför med atv-däck på över 30 tum, då dessa egentligen är tänkta som gräsklippardäck.
(http://www.trelleborg.com/upload/wheel_systems_us/images/C-Series%20Images/T-412_246.png)
Motsvarande mönster och dimensioner finns även hos BKT och Mitas bla, men då är de väl åttalagrade vad jag förstår.
De heter då BKT TRAC MASTER och Mitas TR-06.
Åttalagrade borde dock öka på styvheten så pass att de även lufttomma blir styva...
Betänk att skall man arbeta med en atv så är det oftast egenvikten som sätter stopp för de tyngsta jobben, och även med förhållandevis smala däck och krysskedjor av piggmodell så kommer man låååångt...
Fläskdäck är dock fräckare, så glöm inte att uppdatera tråden sen när gummin väl inhandlats!
Herregud!!!! Vilka däck du lägger upp hydro. Kommer inte kunna sova i kväll adrenalinet bara sprutar ut genom öronen. :D
Det här med fälgbyte har jag ju inte ens tänkt på :banghead:.
Hoppas det finns med lite fräckare mönster på bara :headbang:.
Betänk också hydro att med dom fetaste däcken och kättingar kommer man ännu läääääängre!!! ;D
Film och bilder kommer självklart komma upp när det är dags för inköp ()p
-
T412 är ju själva mönstret men har för mig att det fanns ett lite mer aggressivt mönster i samma dimensioner men dessa var inte aktuella för mig så kommer tyvärr inte ihåg dess beteckning.
Ju glesare mönster desto kortare livslängd på hårdbelagda ytor.
Enskilda klackar var det dock inte frågan om utan mönster av samma princip som T412, men kanske en tredjedel färre ribbor typ.
Leta upp nån onlinekatalog över Trelleborgs sortiment och bläddra!
-
Jävligt manligt däck. Verkar bara som att man får köra i 40 km och då är det ju inte lika intressant. Kan man töja lite på hastighetsgränsen eller blir det kaiko?
http://www.google.se/imgres?imgurl=http://www.opony.net/images/products/mitas_tr_06.jpg&imgrefurl=http://www.opony.net/opona/1638/mitas_tr_06_31x1550_15_121_a8_8pr_tl_.html&h=600&w=450&sz=68&tbnid=lOdPFy-ZJAjRYM:&tbnh=88&tbnw=66&prev=/search%3Fq%3DMitas%2BTR-06%26tbm%3Disch%26tbo%3Du&zoom=1&q=Mitas+TR-06&usg=__hVntmXNDXznAnKKneIYKdtwoLjg=&docid=g5m0dW8tM_9qPM&sa=X&ei=Of8LUp-bGoaRtAbr1YGgDg&ved=0CDkQ9QEwAQ&dur=2337 (http://www.google.se/imgres?imgurl=http://www.opony.net/images/products/mitas_tr_06.jpg&imgrefurl=http://www.opony.net/opona/1638/mitas_tr_06_31x1550_15_121_a8_8pr_tl_.html&h=600&w=450&sz=68&tbnid=lOdPFy-ZJAjRYM:&tbnh=88&tbnw=66&prev=/search%3Fq%3DMitas%2BTR-06%26tbm%3Disch%26tbo%3Du&zoom=1&q=Mitas+TR-06&usg=__hVntmXNDXznAnKKneIYKdtwoLjg=&docid=g5m0dW8tM_9qPM&sa=X&ei=Of8LUp-bGoaRtAbr1YGgDg&ved=0CDkQ9QEwAQ&dur=2337)
-
Eftersom det är poppis att klaga på "felbehandlade" produkter har tillverkade numera både livrem och hängslen, och mer lär det bli i samma utsträckning som folk själva slutar tänka.
Hjulen här är ju för LGF, men lerdäck för atv är sällan vidare varken runda eller välbalanserade när de kommer upp i storlekar på typ 30 tum, och inget man ligger och åker motorväg med.
Personbilsdäck, mc-däck mm har ju hastighetsklassning, bla för att centrifugalkrafterna är så stora vid höga farter att de kan separera, men om man åker i 90 med ett 40-däck borde inte utgöra någon separationsrisk.
Diagonaldäck är dock knappast riktningsstabila...
På tal om lustiga maxvärden har vi ju arbetshästen Hondas exempel:
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=43538.msg472154#msg472154 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=43538.msg472154#msg472154)
-
Det finns däck som är upp till 15 tum i bredd, men frågan är om du vill lägga runt 4000 kr st per däck alltså ca 16 000 (norska kronor i höstas) , och då har du inga fälgar heller.
Jag själv köpte 12,5 tum breda och insåg att fälgen var för smal, hade 8 tum, så det blev att bredda dom själv, och skulle inte rek att göra det mest bara för satans tid det tar.
Mitt arbete inkl däck hamnade på ca 5500 kr inkl blästring.
Det är ju snudd omöjligt att hitta 10 tum fälgar, som har vettigt pris.
Jo plåtisar är ju typ det enda som går att laborera ganska billigt med, om nu inte nån vill tigga alu i 2 dagar.
-
Okej. Laborera med fälgar har jag varken tid eller kunskap till så det var ju synd. Det är kanske om man tar kontakt med en riktig däckverkstad så kanske dom kan laborera i hop något. Men det blir väl svindyrt. Synd, var verkligen sugen på 15 tums däck. Hade ju sett så grymt ut! :headbang:Men då lutar det väl åt däcken som var 13 eller 13,5 istället
-
Jo det skulle nog kostat sjukt mycket att låta en firma göra om fälgen, men ska du ha 13-13,5 tum så är det fortfarande ett problem att lösa, och just fälgar.
En sak till att tänka på, ha aldrig bredare än vad hjulbasen är, för du kommer få riktigt obehagligt fenomen om du planerar att köra fortare än 30 km.
Själv så har jag 125 cm i bredd och strax under själva hjulbasen, och även att du kommer bli skitig då halva däcket ligger utanför skärmarna.
Ska du ha kvar full svängradie så är det enda att flytta däcket utåt, för annars kommer det ta i ramen-skärmen-fotsteg mm, vid fullt sväng utslag.
Sen har du ju en annan aspekt, din maskin kommer bli bred, jag skulle nog sikta på 140 cm ++, så ta ett måttband och mät så ser du att det är ingen dålig pjäs du tänkt dej.
Min maskin är ca 112 cm i bredd och ca 15 cm gör bara däcket i bredd och då har jag flyttat in dom mot ramen så mycket det bara går, med fortfarande fullt styrutslag, 130 cm med original centrum på fälgen, och då kör jag bara med 12,5 , och slag i styret i skogen ska vi inte prata om, utan servo, så underarmar som karl Alfred är typ standard efter en stund.
Vill bara ge input om vad du är ute efter och vad du får för resultat.