ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Quadracing => Ämnet startat av: zollo skrivet 13 augusti 2013 kl. 21:58:05

Titel: Fundering
Skrivet av: zollo skrivet 13 augusti 2013 kl. 21:58:05
Är helt ny på det här men funderar på att bygga en riktig race maskin för cross bana. vad krävs för att få fram en bra maskin vad ska man börja bygga på ? KTM ,Honda Yamaha,Suzuki
Titel: SV: Fundering
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 13 augusti 2013 kl. 23:17:23
Hej hej! Jag tävlar själv SM i Quadcross så jag har rätt bra koll på grejerna.
Med att bygga antar jag att du menar att du skall bygga om en redan befintlig hjuling. Kan ju ge lite tips då...

KTM: Dyraste maskinen men antagligen bäst i originalutförande. SX Modellen har rätt vass motor, den fås ju tävlingsklar direkt ur lådan. Finns som 450 och 505 (478cc). Finns ju även 525 XC modeller som vissa tävlar med, fungerar också bra men dock tillåts dom inte köra samma klass i vissa länder (inget problem i sverige). Samt en av få modeller som fortfarande har förgasare

Can-AM:  XMX Modellen är riktigt trevlig, bra kittad från start och redo för bana direkt ur lådan den med. Detta är lättaste quadracern som finns att köpa och den går att piska lite så den går som fan. Nuvarande SM-ettan Sune Lewander och nuvarande EM-Ettan samt vinnare förra året kör båda CAN-AM XMX. Så helt klart ingen dålig maskin. Insprutning på denna

YAMAHA: YFZ-R Modellen är det som gäller, den har antagligen alla quaddars trevligaste chassi, grymt skön att köra med väldigt mjuka former runt förarplatsen. Dock är den någon centimeter smalare än Can-amen t.ex men det är så lite så det märks knappt om du inte är toppförare. Samt motorn bör piskas lite för att det ska gå fort. Avgassystem och bränslebox är ett måste. Insprutning på denna också. Du måste även köpa till nerfbars till den. Dock ligger den ungefär 20.000kr under KTM i pris så prismässigt ligger dom ungefär lika. Den absolut nyaste YFZ-R'en (2014) kommer ju med slirkoppling också vilket är väldigt nice!

HONDA: TRX450. Bra motorer i dom nyare modellerna, dock är chassit ganska taskigt original men med mycket godis så blir detta en av dom trevligare hojarna

KAWASAKI: KFX450. Jag skulle avråda dig från att köpa en sån här, dom är otroligt klena och lite konstigt uppbyggda med elektronik osv. Visst funkar dom som crossmaskiner men Kawasaki ligger tyvärr en bit efter dom andra märkena. Chassi helt i aluminium, den är en av dom lättaste hojarna också.

SUZUKI: LTR450. Rätt bra hojar detta men dom har stora problem med växellådorna inte håller. Har sett folk kasta oändliga summor på dessa men ändå blir dom inte så jättebra. En av dom snyggare hojarna dock om du frågar mig hehe.

W-TECH: Mest udda hojen med 4 stötdämpare istället för 3 och helt annorlunda framvagn. Dessa har visat sig fungera riktigt bra, finns att få med t.ex KTM motor eller Honda osv. Väldigt lätt maskin och lättskruvad. Populär neråt europa



Summa summarum. Jag skulle råda dig att köpa en Yamaha, KTM eller kanske en CAN-AM. Lite svårt det där om du ska köpa nytt eller begagnat och på vilken nivå du kör. KTM'en t.ex duger gott i standardutförande upp till medelnivå i SM. Ska du sikta på pallplats bör man ju byta stötdämpare osv. Bara att fråga om det är något du undrar  ()p

Edit: Kan tilläggas att Nuvarande bästa i USA åker Yamaha samt har vunnits av CAN-AM och Suzuki mm förr. I europa har även KTM och Yamaha vunnit. Så det spelar inte så värstans stor roll vilken maskin du ska ha, huvudsaken är att du trivs på den. Det är ändå 80-90% Föraren det ligger på i slutändan. Jag kör själv Yamaha för jag trivs väldigt bra på den. Väldigt skön att köra, många som kör Yamaha också, mycket kunskap om allt på dom, bra motorer, lätt att få delar, även eftermarknadsgrejer finns det ju en uppsjö av. Dom andra märkena kan jag inte svara på hur det är i motsvarighet. Men KTM t.ex har ju inte alls lika mycket att välja på i eftermarknads, frågan är om det behövs?  ;)

Oavsett hur du gör. Så är det viktigt att börja i rätt ände. Många trimmar som satan och gör ingenting åt chassit, kör som svin i 2 varv sen orkar dom inte hålla i styret. Har du inte ekonomi så skaffa grejerna i ungefär denna ordningen... Nerfbars, Styrdämpare, Avgassystem, Bränslebox(Inte KTM), Stötdämpare (Behöver inte vara absolut värsta grejerna, dom flesta hjulingar har rätt dåliga dämpare original)




Titel: SV: Fundering
Skrivet av: zollo skrivet 14 augusti 2013 kl. 18:04:10
Tack för snabba svar. funkar det med min vanliga motocross licens eller måste jag ta en för quad?.

vilken maskin skulle du rekommendera som första maskin har ingen lust att betala hur mycket som för att prova.  har hittat några hondor för en okej summa eller ska jag satsa på yamaha

finns det några bra hemsidor i sverige med bra racing prylar
Titel: SV: Fundering
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 14 augusti 2013 kl. 18:21:59
Japp Motocross licens funkar fint.

Ja leta efter Yamaha, Honda, KTM t.ex Kolla på blocket, vilken utrustning dom har osv osv...

www.Minhoj.se (http://www.Minhoj.se) Är väl bästa jag vet för grejer och han har mycket kunskap samt att han är med och kör mycket SM själv, riktigt trevlig kille!
Titel: SV: Fundering
Skrivet av: zollo skrivet 14 augusti 2013 kl. 18:43:20
okej du vet ingen som ev vill byta en kawasaki kxf 450 2012 mot en quad ?
Titel: SV: Fundering
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 14 augusti 2013 kl. 18:46:05
Har ingen aning över huvud taget... Går ju att göra en bytesannons på blocket eller så... Jag vet då ingen
Titel: SV: Fundering
Skrivet av: (ಠ ›ಠ) skrivet 14 augusti 2013 kl. 20:14:35

HONDA: TRX450. Bra motorer i dom nyare modellerna, dock är chassit ganska taskigt original men med mycket godis så blir detta en av dom trevligare hojarna



W-TECH: Mest udda hojen med 4 stötdämpare istället för 3 och helt annorlunda framvagn. Dessa har visat sig fungera riktigt bra, finns att få med t.ex KTM motor eller Honda osv. Väldigt lätt maskin och lättskruvad. Populär neråt europa

Dom tidigare honda motorerna går att få ut mer effekt ur än 06 och uppåt och 04-05 har en kraftigare växellåda. 04-05 har också bättre spindeleder, 06 och uppåt har en bättre sving som är längre och har längre fjädringsväg(och det finns long travel eftermarknads länkage till 06 och uppåt till 04-05 finns bara std travel). Joe Byrd körde 05or fram tills reglerna sa att dom var för gammal. Dom nyare har mer effekt i orginal utförande. Dom nyare är oftast ett bättre alternativ då dom är lättare att få upp i effekt som en amatör behöver ofta har folk mer effekt än vad som behövs. Mycket effekt kan vara uttröttande (Men det är roligt med mycket effekt).
W-tec går att få tag på för väldigt bra priser i Nederländerna, Belgien och Frankrike. W-tec behöver oftast bara shimsning av dämpare och nya fjädrar beroende på vikt och körstil.

Har tidigare kört honda och har varit väldigt nöjd (en 05a) med lite grejer gjort med motor och fjädring. Kör nu en w-tec som jag haft en gasgas 300 motor som nu ska få en kx500 2-taktare i sig. Om jag skulle byggt en hoj från grunden hade jag nog valt en honda personligen pga hållbarheten.

Några andra modeller som också kan vara i åtanke är Walsh och Laeger hybrider med crossmotor.

Också att tilläga är att ltrs spindeleder brukar användas på hondan, can-amen osv.
Titel: SV: Fundering
Skrivet av: zollo skrivet 14 augusti 2013 kl. 20:58:06
Har inte så mycket kol när det gäller quad om vad som är bra eller dåligt. har åkt cross i snart 30 år men vill prova något nytt och när det gäller cross är jag så färgad grön men dom var ju inte mycket att hänga up i grenen.
Titel: SV: Fundering
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 14 augusti 2013 kl. 21:30:20
Ett tips är att börja mjukt. Köp dig en billigare quad typ Yamaha YFZ för 20-30k. Kör den en stund och se hur du gillar den, vad du stör dig på osv. Så kan du ju sälja den för ungefär samma peng som du köpt för så länge du inte kört sönder allt som är :) Mycket lättare när man väl har kört lite granna så man vet hur man vill ha det. Jag började ju med en Koreahjuling som jag tyckte var rätt okej, sen köpte jag en Raptor 700 som var typ 5ggr så bra som korea maskinen. Jag tyckte raptorn var helt suverän!. Sen började jag pröva lite crossbana, hade inte så stor koll på något egentligen. Så fick jag pröva kompisens Kawasaki 450 quad som han köpt. Den var ju så jävla smidig och nice i jämförelse mot 700'an. Kollade runt lite men smått Yamaha kär som man blivit och knutit kontakter med Yamaha folk så blev det en YFZ-R 450. Jävlar va nöjd jag var med den!.

Sen blev det trim, stötdämpare, massa kit osv. Slutade med att jag var smått missnöjd med YFZ-R'en och byggde min egen hjuling... Men YFZ-R'en är i sanningens namn mer eller mindre lika bra som mitt hemmabygge
Titel: SV: Fundering
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 14 augusti 2013 kl. 21:42:29
Kawasaki är inte dålig. Men dom kräver lite mer för att bli lika bra som dom andra... Men som sagt är det 80-90% Förare resten maskin. Så spelar inte SÅ stor roll vad man åker, så länge man trivs. Många älskar Yamaha, Många KTM, Många Honda osv...

Finns några få fördelar på Kawasakin. Enkelt att göra Racecut (ta bort halva skärmarna). Den är en av dom snyggare hjulingarna enligt mig. Dock små små fördelar :)  En nackdel är som Craemer visar att frontplasten sitter lite högt så ligger du nära någon bak så är det risk att stenar kommer in och skadar elektroniken. Detta sitter mycket bättre skyddat på Yamaha t.ex

Monster Kawasaki KFX450R ATV (http://www.youtube.com/watch?v=Jy0c472xehI#)

Edit: Bara spana runt på blocket lite. Den här som ett exempel. Inte dyr men har dom mest nödvändiga grejerna. Den gamla YFZ modellen (den i länken) Har förgasare och är rätt stark, nu är detta en av dom gamlaste modellerna så den är inte SÅ vass. Den är t.ex på 430cc och inte 450cc.... 2009 Kom YFZ-R Modellen med mycket trevligare chassi dock är den motorn endel slöare original än den gamla. Men överlag är YFZ-R'en bättre, går ju att trimma såklart  ()p

http://www.blocket.se/dalarna/Yamaha_YFZ_450_48741318.htm?ca=16&w=3 (http://www.blocket.se/dalarna/Yamaha_YFZ_450_48741318.htm?ca=16&w=3)

Edit2: Endel annonser på blocket är lite konstiga. Det finns även nytillverkade GAMLA YFZ med förgasare som började tillverkas 2012 som budgetmodell. För att se skillnad på YFZ och YFZ-R Så kan man lättast kolla på sadeln, Gamla YFZ har en rät sadel medans R'en har massa konstiga former och är endel bredare. Samt att R'en känns igen på sina paneler på sidan av tanken och upp en bit på bakskärmen... Endel annonser har jag sett står det YFZ så gäller det en R modell... Special Edition tillför bara snabbclips att lossa plasten med, rätt nice men inget du vill betala mer än 500kr extra för  ()p
Titel: SV: Fundering
Skrivet av: zollo skrivet 14 augusti 2013 kl. 21:48:48
Bygger Kawasakin på samma motor som cross kxf 450? för om det är så har jag väldigt mycket trim liggande som kamar ecu m.m
Titel: SV: Fundering
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 14 augusti 2013 kl. 21:52:44
Bygger Kawasakin på samma motor som cross kxf 450? för om det är så har jag väldigt mycket trim liggande som kamar ecu m.m

Nej det är inte samma motor, Kan hända grejerna passar ändå, men det har jag ingen som helst koll på.  Yamaha Quaddarna så passar ju endel grejer från crossen, såsom Kammar mm
Titel: SV: Fundering
Skrivet av: arturs skrivet 18 augusti 2013 kl. 15:58:03
jag har ägt raptor 700,2 st suzuki ltr450,2 st polaris predator500 och provkört kompisens kawa 450 r och yamaha yfz 450.efter alla dom här quaddarna köpte jag mig en can am ds450x.jag tycker iallafall att den är klart den grymmaste quadden.
väldigt lätt och går riktigt bra.xmxen är ju ännu grymmare men betydligt dyrare.
finns en fin ds450x på blocket nu för 29tusen.bara o köpa :)
Titel: SV: Fundering
Skrivet av: zollo skrivet 2 november 2013 kl. 17:05:52
så efter lite letande så fick det bli en Suzuki LTR 450 2008 det här ska bli intressant då man har sladdat runt på två hjul hela livet.så i morgon blir det att prova på crossbanan
Titel: SV: Fundering
Skrivet av: vespa skrivet 2 november 2013 kl. 17:14:00
Snygg  ()p
Titel: SV: Fundering
Skrivet av: zollo skrivet 2 november 2013 kl. 17:51:51
En liten fråga till er som är och har erfarenhet av det här vad behöver man för att ta bort parkerings broms och all skit som sitter på styret. choken sitter integrerad i koplingshantaget finns det löst så man kan till ex köpa ett zeta koppling från cross? vill få bort allt onödigt för den kommer bara gå på crossbana.
Titel: SV: Fundering
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 2 november 2013 kl. 20:52:26
På YFZ'an drar man enkelt bort handbromsgrepp + vajer, den sitter liksom skruvad uppe på kopplingsgrepp fästet. Så blir det ett hål i bromsåket bak, går lätt att göra en egen platta som man lägger ovanpå så inte skit kommer in. Sen är den till 99% insprutning. Så då är det antagligen inte en vanlig choke utan bara en grej som ger den mer luft, ungefär som på YZF2010+

Bör ju inte vara några problem att få bort den tycker man... vet inte hur suzuki folket har gjort... ett bra tips är att bli medlem på LTR HQ. Där bör dom veta....
http://www.ltr450hq.com/forums/general-discussion/15391-ltr450-central.html (http://www.ltr450hq.com/forums/general-discussion/15391-ltr450-central.html)
Titel: SV: Fundering
Skrivet av: Icecream skrivet 26 november 2013 kl. 13:51:41
En liten fråga till er som är och har erfarenhet av det här vad behöver man för att ta bort parkerings broms och all skit som sitter på styret. choken sitter integrerad i koplingshantaget finns det löst så man kan till ex köpa ett zeta koppling från cross? vill få bort allt onödigt för den kommer bara gå på crossbana.
Hej!
Du behöver köpa en "plugg" som täpper till där choken har suttit, beställde min på ebay  http://www.ltr450hq.com/forums/body-controls-protection/27572-choke-block-off.html (http://www.ltr450hq.com/forums/body-controls-protection/27572-choke-block-off.html)

Sen behöver du även en "parking brake block off" finns även den på ebay.

Jag kan även rekommendera denna http://www.ebay.com/itm/YOSHIMURA-SUZUKI-LT-R450-LTR450-LTR-450-PUSH-BUTTON-START-KIT-2006-2010-/171067072431?pt=Motorcycles_Parts_Accessories&hash=item27d4645faf&vxp=mtr (http://www.ebay.com/itm/YOSHIMURA-SUZUKI-LT-R450-LTR450-LTR-450-PUSH-BUTTON-START-KIT-2006-2010-/171067072431?pt=Motorcycles_Parts_Accessories&hash=item27d4645faf&vxp=mtr)