ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: skogsbonne skrivet 10 augusti 2013 kl. 09:43:56
-
Är det normalt att varvet fortfarande är högt när man släpper gasen eller är det vajjern som går trögt så det fortfarande gasar när man släppt gasen?
-
Jag skulle ställa tomgången att börja med.
-
den är ok men det är som att vajjern går trögt men det är väll bara att försöka smörja upp den eller byta antar jag
-
Jag fattar inte problemet.
Hur kan tomgången vara OK om den inte går ner på tomgång?
-
Koppla loss vajern i handtagsänden och dra direkt i den nere vid förgasaren för att kolla om det är vajerrelaterat.
-
när man startar den så går den ju på tom gång och då är den ok men när man kör och släpper gasen så fortsätter det att gasa som att vajern går trögt tillbaks och fortsätter gasa men den går tillbaks efter ett tag. Ska testa det
-
vajern är det inte då den stog på tom gång ett tag och sen så rusande den upp i varv utan att jag gjorde något.
Då är det förgasaren eller att det är slut på glykol för jag har fyllt upp bägaren 2 gånger men den blir tom men det kanske inte har någon inverkan?
-
Öööööh?
Du fyller på glykol och så försvinner det igen?
Det har isf en jävligt stor betydelse!
Motorn kan ju med lite otur bli skrot om du inte kollar vad vattnet tar vägen omgående!
Troligen kass toppackning.
-
Du menar på fullaste allvar du inte tycker det är konstigt vattnet försvinner?
-
det är klart att det är konstigt men den var väll så gott som tom när jag köpte den...
-
om det bokstavligen inte "rinner" ut under maskinen vid påfyllning och du får gå o fylla på maskinen med vatten skulle man nog våga anta att den suger i sig vatten i cylindern.
Detta kan ju självklart leda till en konstig tomgång, vid högre varv (läs tuff körning) så märks detta förmodligen mindre då luft/bensin förbränningen inte på verkas lika mycket av det till förhållandvis lilla vattnet som sugs in.
Den "sega" nervarvningen kan ju fortfarande bero på en trög vajer, förvisso.
en ny topp packning är ju iaf vad jag hade börjat med.
-
Ser ingen blött under maskinen för en eventuellt läcka. Det kan inte bara vara att det är slut i systemet och behöver fyllas på? Är det krongligt att byta?
-
Ser ingen blött under maskinen för en eventuellt läcka. Det kan inte bara vara att det är slut i systemet och behöver fyllas på? Är det krongligt att byta?
kört min raptorn 800+ mil, inte fyllt på ett skit.
Det är ett slutet system, gör du mycket backfips när du kör? alternativt kör crossbana o hoppar o flyger som en galning antar jag väl iof att det skulle kunna läcka ut lite grann annars är det ett "slutet" system, maskinen i sig ska inte dricka en droppe.
byta topp packning är inte krångligt, men kräver lite tid och tålamod.
-
jag köpte den igår så hjulen har inte lyft marken än ;) Jag fyller på någon gång till annars får det väll blir byte >:( >:(
-
jag köpte den igår så hjulen har inte lyft marken än ;) Jag fyller på någon gång till annars får det väll blir byte >:( >:(
Har du nyligen köpt den, så tycker jag att du ska ringa och höra med föregående ägare. Fråga om den också fick fylla på med glykol?
-
det kan jag ju göra och den var tom när vi köpte den men det trodde man ju inte var ett så stort problem...
-
det kan jag ju göra och den var tom när vi köpte den men det trodde man ju inte var ett så stort problem...
Du fyller på i kylaren?
Fyll kylaren, ställ den högt med framhjulen, kör tomgång någon minut, fyll igen.
Blir kylaren varm? blir det tryck i?
-
jag fyller i en behållare under vänster bakskärm. Ska ut och fylla på det jag har hemma eller tills det blir fullt. Farsan sa att det borde komma vit rök om det läcker in i cylinder?
-
Lämna tillbaka skiten :)
-
jag fyller i en behållare under vänster bakskärm. Ska ut och fylla på det jag har hemma eller tills det blir fullt. Farsan sa att det borde komma vit rök om det läcker in i cylinder?
Kolla kylaren, det tar väldigt lång tid att fylla ett tomt system på 1,5-2 l genom expansionskärlet.
Färg på olja och vit rök ska du kolla efter.
-
Nu verkar det vara fullt för jag tog en tur och fyllde på och nu verkar det vara fullt och den sänker varvet när man släpper gasen nu ()p ()p
-
Nu verkar det vara fullt för jag tog en tur och fyllde på och nu verkar det vara fullt och den sänker varvet när man släpper gasen nu ()p ()p
Kolla ändå kylaren efter luftfickor.
Bättre safe than sorry
-
Passar biltemas 20x11R9? ska vara 20x10 igentligen
-
Skitdäck. Handla från loeffler quad istället :)
-
Ok då ska man köpa deras 20x11 men dom passar väll?
-
Ja om normalt 20x10 går på lär du få på 20x11. Men om du köper däck på biltema köp en kartong hörselproppar med. Min raptor som jag köpte i juli sitter det biltema bak på crossdäcks setupen för tillfället och det är ett j*vla oljud från dom. Enda gången det inte sjunger i huvudet när man kör är på mjukt underlag.
-
Enda gången det inte sjunger i huvudet när man kör är på mjukt underlag.
Det är där crossdäck skall rulla.
()p
För övrigt är väl TS utan körkort så maskinen skall nog inte gå så mycket asfalt, så... men kör först SLUT på däcken som sitter på, sladda är ju kul så lite avsaknad av grepp bör ju inte vara ett direkt problem.
-
Blir nog att köpa på loeffler men visst blir det asfalt men huvudsakligen grus. Jo sladda är ju kul och på väg är man ju inte behov av så bra grepp, tänkte skruva i dubb i dom gamla till vintern
-
Det är inte bara på asfalt som Biltemas däck låter utan även på grusväg med rullgrus. Det är som sagt först i djupare lös massa som dom tystnar. Jag ska med göra en beställning från loefller såvidare jag inte samordnar att min tyska kompis hämtar upp grejer nästa gång han ska ner och hälsa på i Tyskland däcken jag har nu ska först slitas ut tänkte jag.
-
Jag tyckte faktiskt Biltemas va vettiga för den pengen. Dock är det 1,5 år sådan jag hade dom.
-
För priset 560 kr eller va nu dom bakdäcken jag har för tillfället så är det ju inget uselt däck det gör sitt jobb men ljudet är jobbigt. Men som sagt det tummas ju alltid på något när det kostar hälften av ett liknande. Så det är väl i detta fallet väldigt hårt gummi och kanske en aningen felande dubb layout. Har tittat lite på Sunf däck för nästa säsong men vet inte om det är nåt att ha dom ser bra ut och har bra pris iaf.
-
För priset 560 kr eller va nu dom bakdäcken jag har för tillfället så är det ju inget uselt däck det gör sitt jobb men ljudet är jobbigt. Men som sagt det tummas ju alltid på något när det kostar hälften av ett liknande. Så det är väl i detta fallet väldigt hårt gummi och kanske en aningen felande dubb layout. Har tittat lite på Sunf däck för nästa säsong men vet inte om det är nåt att ha dom ser bra ut och har bra pris iaf.
Britsmar har petat typ 400 mil på sina Sun-f
Och då snackar vi inte fiskörning.
Dessutom Dalarna och vänt.
Nu är de förvisso typ slut bak, men för 2000:- inkl frakt har de imponerat rejält!
-
Det låter ju väldigt lovande. Då lär väl en annan på en mindre maskin och förmodligen lugnare körning klara 100-150 mil mer än honom.
-
Jag tror dom däcken vi har på den ena 700:an är sun-f och det är riktigt bra grepp i skogen men sladdar ju betydligt mer på grusväg.
Däcken på loeffler kostar ju bara 585 + frakt så det är ju inte så mycket mer än biltema men man får väll hoppas på bättre kvalite
-
Jag tror dom däcken vi har på den ena 700:an är sun-f och det är riktigt bra grepp i skogen men sladdar ju betydligt mer på grusväg.
Däcken på loeffler kostar ju bara 585 + frakt så det är ju inte så mycket mer än biltema men man får väll hoppas på bättre kvalite
Ett utslitet däck är bättre än biltemas skit
-
haha kan säkert stämma :lol: