ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: henke_smc skrivet 27 september 2006 kl. 22:31:47
-
hej
henke heter jag :D
jag kommer inom snar framtid ha ett företag som kommer att lägga mycket tid på att trimma smc 300 och 250 till en början.
det är i samarbete med en snubbe som är väldigt duktig på motorer framförallt trimma motorer.
vi kommer att ta fram trimsatser. :D
trim kamaxlar
hög komp kolvar
och en del arbeten i toppen.
kommer även ha fälgar däck,
stötdämpare
fjäderbens stag
avgas system osv.
vi kommer att pröva våra ideér på min egen smc300 i november månad.
det är då som jag kommer köra i gång på allvar.
hör gärna av er om det finns frågor.
mvh henke :D
-
Hur blir det med försäkringen om dom trimmas?
Är det inte max 20hk som gäller?
-
Är sugen på högkompskolvar!
Vad blir det för pris på sånna?
-
försäkringen är väl inte hans problem
det är själva kundens problem om nån vill trimma
-
hur fan vet försäkringbolaget att den är trimad.det är att golla ner sig själv bara
-
hej
det är inte lagligt att trimma :(
men hur ska försäkrings bolag veta att det är trimmat!
det kan dom inte ta reda på.
om man sköter det fint så blir det inga problem.
jag har för mig att man får öka hk med 10% så är det på en bil vet jag.
priser ochsåvidare kommer som sagt i november månad.
jag kollar bara läget så att det finns intresse.
MVH henke
-
Ang. lagligheten. Det är heller ej lagligt att plocka bort strypningar på starkare maskiner, men i princip alla gör det ändå.
Däremot kan jag se svårigheter i att tjäna pengar på det här, är verkligen smckunder intresserade av att lägga stålar på trimkammar, kolvar m.m. och tid på ombyggnad för de få hästar som finns? Hade de haft mer pengar att lägga på atv´n så hade ju valet varit en större maskin.
Fundera igenom det och bygg ett businesscase innan du lägger för mycket jobb på idén.
-
klart att man är intresserad
-
lågkompkolvar och en liten turbin så skulle ju effekten öka en del ganska smidigt, det jobbiga är ju värmen och allt annat runt omkring som måste uppgraderas tyvärr, men lågt laddtryck och kanske bara en 40hk skulle ju räcka....
Inget ni har tänkt räkna och bygga på!!???
-
Turbo på en sån liten förgasarmotor blir problem. Finns väl knappt något lämpligt aggregat till motorer under 500 cc?
-
Vad jag har för mig så har jag läst om en 125a 2-taktare med turbo, stog i nån bil/MC tidning just om turbo. Så visst finns det små turbos. Det är bara det att dom kostar ju svinmycket. Och sen var det det där med IC och värme och kompsänkning och om växellådan pallar det... Jag tror mer på kamtider och högkompskolvar för att få bättre råstyrka.
-
Förstår fortfarande inte målgruppen och vad för case du har.
Anta att du utvecklar trimkam och kolv under ett antal månader, sen ska de tillverkas, serierna blir inte så jättestora. (även om du får 3-5 intresserade här så speglar det kanske inte den normale smc ägarens intressen.) så du kanske med tur lyckas sälja 5-10st per år. På dessa skall du dels ta betalt för tillverkning, utveckling, testning, vinst, marknadsföring, administration och moms.
Enligt mig så kommer dess bli dyra, för dyra för smc-ägare. Men har du andra uppgifter så kör på.
Har ett antal år med erfarenhet av utveckling och tillverkning så anledningen till att jag drar upp sånt här är för att det inte ska gå åt pipan för dig och din idé.
Jag skulle funderat på ngn annan målgrupp om du nu tror att det finns pengar i trimsatser. Troligtvis är det alldeles för liten målgrupp oavsett quad, så kanske lämpligare med ngn bilmotor istället?
Lycka till!
-
2 takt och 4-takt skiljer sig ordentligt åt när det gäller överladdning!
Krävs nog ganska mycket varv för att få nån respons på en 250 cc 4-taktsmaskin!
De varvar ju inte jättemycket, och är inte gjorda för att göra det heller.
Har flera kompisar som överladdat 2 taktare och det har funkat jättebra, över 10000 rpm! ;)
-
hej
jag är inte ute efter att tjäna några pengar på detta utan det är av mitt intresse.
och efter som jag ska trimma och bygga om min så kan jag lika gärna dela med mig om det finns flera som är intresserade.
så därför ville jag se om det fanns intresse för flera. 8O
som sagt vill man ha flera hk kan man ju köpa en värre sort.
men dom är ju väldigt dyra :(
och den pengen kommer man inte upp till om man trimmar som vi kommer att göra. :)
jag kommer att starta ett företag som sysslar med detta så är det någon som vill något så finns jag. :P
MVH henke
-
tycker det låter intressant om priserna kan hållas nere o grejorna funkar...
-
klart sakerna ska funka :D
men det är ju alltid en risk med att trimma :cry:
men som sagt det kommer att bli dubbelt så roligt :lol:
att köra.
och behandlar man sin lilla leksak som en kvinna så kommer det att funka .
kul att du är på min sida lite tokig ska man va. :P
MVH henke
-
klart sakerna ska funka :D
men det är ju alltid en risk med att trimma :cry:
men som sagt det kommer att bli dubbelt så roligt :lol:
att köra.
och behandlar man sin lilla leksak som en kvinna så kommer det att funka .
kul att du är på min sida lite tokig ska man va. :P
MVH henke
Behandlar den som en kvinna? Då blir det till att tuktas rejält eller?:wink:
-
ha ha ja rejält :lol: :twisted:
-
Jag tror man måste byta vevstakar i SMC:n om man trimmar den, de ser väldigt klena ut, är ju inte ens nållager kring kolvbulten...
Sån teknik var det ju på Sachs-motorer från 60-talet... :roll:
-
och en sachs håller iprincip hur länge som helst...
(annat effektuttag, jag vet)
Ang.Trimmet. Då förstår jag, ni ska ändå pyssla och bara som hobby. då är det en helt annan sak. Jag önskar er lycka till och hoppas på roliga resultat.
-
Jag tror man måste byta vevstakar i SMC:n om man trimmar den, de ser väldigt klena ut, är ju inte ens nållager kring kolvbulten...
Sån teknik var det ju på Sachs-motorer från 60-talet... :roll:
Är det inte skillnad på 250 och 300?
-
Jag tror man måste byta vevstakar i SMC:n om man trimmar den, de ser väldigt klena ut, är ju inte ens nållager kring kolvbulten...
Sån teknik var det ju på Sachs-motorer från 60-talet... :roll:
Är det inte skillnad på 250 och 300?
Jo det är annan slaglängd och vattenkylning
-
Jag tror man måste byta vevstakar i SMC:n om man trimmar den, de ser väldigt klena ut, är ju inte ens nållager kring kolvbulten...
Sån teknik var det ju på Sachs-motorer från 60-talet... :roll:
Är det inte skillnad på 250 och 300?
Jo det är annan slaglängd och vattenkylning
då kanske man kan byta vev på 250 och få 274cc eller vad det nu är i 300 maskinen, om det bara är "uppstrokat"
-
ja det ska nog inte vara helt osanolikt. :lol:
-
det sägs även att 250 o 300 är inte samma motorer
alltså delarna ska inte passa ihop (detta enligt smc själva)
men man vet ju aldrig :)
-
"jag har för mig att man får öka hk med 10% så är det på en bil vet jag."
Det är fel, finns ingen sån klausul.
Det tog jag reda på vid trimning av min bil förra året.
Men vem fan bryr sig 8)
-
enligt bilprovningen i linköping så är det så :lol:
men skit samma.
-
Bilprovning= lotteri :D
-
En fråga bara till alla som läser mitt inlägg .
vad är det för pengar ni kan tänka er för att få lite extra hk??
jag har tittat en del på turbo med. det kan nog funka att sätta på en liten turbo men det är dyrt . jag har en turbo som är väldigt liten men svin dyr. om man köper den i sverge är priset 9000+moms
köper man i us så är priset 3000+frakt. sen tillkommer ju massa annat .
turbon gör att man får cirka 45hk men jag vet inte om det håller
jag är galen
så jag kommer nog att prova efter att vi har prövat det andra traditionella
trimmet.
om det går som det ska
mvh henke
quick.imgfree.net/124149 (http://quick.imgfree.net/124149)
imgfree.net - Image Hosting (http://www.imgfree.net)
-
En fråga bara till alla som läser mitt inlägg .
vad är det för pengar ni kan tänka er för att få lite extra hk??
jag har tittat en del på turbo med. det kan nog funka att sätta på en liten turbo men det är dyrt . jag har en turbo som är väldigt liten men svin dyr. om man köper den i sverge är priset 9000+moms
köper man i us så är priset 3000+frakt. sen tillkommer ju massa annat .
turbon gör att man får cirka 45hk men jag vet inte om det håller
jag är galen
så jag kommer nog att prova efter att vi har prövat det andra traditionella
trimmet.
om det går som det ska
mvh henke
quick.imgfree.net/124149 (http://quick.imgfree.net/124149)
imgfree.net - Image Hosting (http://www.imgfree.net)
-
om du säljer turbo kitt. Hur mycket hade du tänkt att ta för det ungefär?
-
vad är det för komp orig på smc 250 ?
du kan ju alltid ta orig vevstake o kulpena den så du får bort alla porer oi sprick möjligheterna, sen kan du köra med dubbla packningar för o få lägre komp
jur ska du lösa det med förgasaren, ska turbon suga igenom förgasaren ?
eller säter du den efter turbon ? då måste den vara tät o tål övertryck
lycka till, skulle va riktigt kul om nån lyckades med en turbo konvertering :)
-
Alltid svårt med överladdning på förknasarmaskiner. Det blir trångt om saligheten när alla slangar och rör ska få plats bakom motorn.
-
hej hej
i dag fick jag hem turbon från usa ska bli riktigt kul :twisted:
det är en liten söt sak kan jag lova.
så nu kan jag fixa hem turbos åt er om någon är intresserad.
finns till 100cc -500cc hojar. as fränt
pris för bara turbo är från 3000-4000kr med frakt tull hem till mig.
det är mycket bra pris om du letar i sverge så är det nermaste 9000kr
mvh henke
-
Så det blir inget av det där med högkompskolvar då?
-
jo jo
jag testar det först..
sen kommer turbo :D
har inte hittat några vettiga kolvar ennu bara :cry:
leter för fullt
mvh henke
-
Hur går det med växellådan om man har en turbo och ca 40hp när motorn är konstruerad för 20hp. Har hört att dreven inte tål så höga effektuttag, har jag fel? Men visst skulle det vara fränt med en turbo!
-
Hoppa över högkompskolvar o kör på turbo direkt
kolla även om du kan svarva om kammarna eller skaffa andra eftermarknads kammar
jag tänkte på en sak, smc är ju luftkyld o med turbo så ökar värmen rätt mycket, har du nån lösning på det ?
skaffa dig en avgastemp mätare alltid bra att ha
-
Att rekomedera är med att porta toppen !
Har en polare som skall lämna in sin topp för portning i veckan.
Kommer finnas annan kam med att köpa till 250 maskinen framöver.
Sä med annan kam + portad topp och bestycka om förgasarna och fullflödes avgassystem och öppnad luftburk borde ge en del.
Enligt dom källor jag har så skall tydligen med 120 munstycke + Kreiger fullflödes system + öppnad luftburk ge 28.8 HK.
Så med portning och annan kam så borde effekten närma sig en 40 HK tycker man.
-
Då får du bygga om maskinen för att kunna varva det dubbla! Du får inte ut 40 hk ur en 2 cylindrig 250cc utan att den varvar som ett as. Jag skulle gärna vilja se ett dynotest på det i så fall.
-
du behöver inte varva så mycket för o få ut 40hk ur en 250
det räcker med turbon :)
o med fullflödes system så sätter man oftast på ett 125 munstycke
jag hade ett 140, lyttad nål, trim dämpare, bortaget lock o den gick som ett skott (i jämförelse mot orig) :)
nej nu sätt fart med turbo konverteringen o håll oss underrättade, du få forska lite med hur förgasaren fungerar med turbo !
-
Vi pratade inte respirator! ;) Visst, med turbo kan du säkert få ut 80 hk under en väldigt rolig men kort tid. Sen tittar kolvarna upp genom tanken och hälsar på dig! :)
-
jag kommer inte att avslöja hur man exakt i minsta detalj utför mina lösningar.. det hör ju till min affärs ide. :D
det kanske inte funkar längre en någon minut vem vet. :oops:
jag kommer att hålla er med info.
det finns en bild på turbon i mitt bildgalleri om någon vill se. :P
mvh henke
-
Vart kan man lämna in toppen på portning?
Vad kostar det?
Vart finns annan kam att köpa?
-
hej
toppen kan du lämna till mig i linköping om du är intresserad.
priset är inte riktigt bestämt ännu men mellan 2000-max 3000kr plus frakt.
kammar har vi inte tagit fram några..
ännu.
mvh henke
-
då har jag testat lite orginal prestanda. innan jag plockar i sär min 300cc.
så nu har jag något att jämföra med när jag har trimmat.och ni med :lol:
jag har gjort som följer det är inga exakta uppgifter men något att gå på.
0-80 på 11,11 sek 250m
30-80på 10.65 sek
0-50 på 4.30 sek
30-50 på 2.90 sek
70-80 på 4,50 sek
0-30 på 2,90 sek
topp fart 98km/h
detta är på en helt orginal och varje tid är körd 2gånger.
så nu kan man enkelt se om det gör något med trimningen. :lol:
mvh henke
jag har fått hem luftfilter öppet 130kr
-
Pris krig?
http://custom-racing.se/
-
Hur går det med trimmningen?
Had du hittat på några lämpliga högkompskolvar ännu?
-
hallå där alla tuffingar
i dag har jag plockat i sär min 300 smc och i morgon blir det att börja räkna på hur vi ska trimma för att få ut mest utan över ladd.
ett turbo kitt är på g med! Men först utan :D
jag har inte hittat några kolvar ännu tyvärr men tro mig jag letar 8O
pris krig nja det tror jag inte är någon fara med ..
jag gör detta för jag tycker det är kul inte för att bli rik !!
jag har ett vanligt jobb med.
dom bör ju tjäna någe jag är glad om jag får en hunding i vinst!
:wink:
sen utför jag inte allt jobb själv utan tar hjälp av en som har många många år på nacken som vet vad han pratar om . så han kostar ju lite :D
jag satsar dess utom på 300cc smc i första hand.
efter som att jag kan pröva mig fram på den jag har. så ni vet vad ni får.
om allt blir som jag vill så kommer jag ta hand om flera modeller.
ha en bra helg
jag lägger upp lite bilder i mitt galleri
MVH henke 0708364060
-
hej
ja då har jag lite mera kött på bena efter denna dag. :P
min topp blir klar tills på torsdag så om jag hinner blir de första test reporna i helgen.
vi har pratat lite priser och räknat på en del saker man kan göra och inte ska göra.
det finns fallgropar som man ska passa sig för på toppen på en 300cc.
en portning av en ner plockad topp hamnar på ungefär 1600kr
och då är det ett kvalificerat jobb.
vill man ha ut mera effekt krävs annan kam,annat insug och dubbla förgasare. och ett avstämt avgassystem.
jag kommer att ha kompletta kitt för den som är intresserad.
och dom 3 första får ett riktigt bra pris för att göra lite reklam åt mig :D
åter kommer med resultat i helgen
MVH henke 0708364060
-
är det du som portar toppen?
Ska det vara helt ren topp eller räcker det att jag skruvar bort den och lämnar den?
Vad kostar en kam ungefär?
-
hej
nej det är inte jag som portar toppen det är min medkamrat :D
jag vet inte vad en kam kostar ännu .
men en orginal kostar ca 1000-1500 så för en trim kam får du nog räkna med det dubbla.
om du skruvar bort toppen så blir den ren det mesta är du tvungen att ta bort ..
det blir bara ventiler och ventil fjädrar du kan ha kvar... :D
du får ringa mig om det är någe du undrar över
MVH henke :D
-
Är sugen på att porta min topp till smc 250,hur mycket skulle det ge i HK.?
Idag är det sportsystem + öppet filter + 125 munstycke monterat.
Vad skall du ha för att fixa detta?PM:a gärna mig för info.
-
hej
nu är toppen hemma i gen blir att montera fredag kväll :D
nu har jag exakt pris det tog längre tid en vad vi trodde så priset blir 2000kr för portning. +frakt
ser kanon ut!!
och 200kr biligare för dom 3 första :D snäll jag är.
jag kan även skruva i sär er fyrhjuling om ni kommer till mig med den..
men priset får vi diskutera. :lol:
bara att slå till.
bilder finns nya i mitt galleri.
mvh henke 0708364060
-
Har du hunnit med nån provkörning med den nyportade toppen?
-
Er kjempe spent på hvordan det går 8)
Hvor mange hk tror du at man vil få ved porting ??
er klar for mere fart og spenning :twisted:
-
halloj
jag är lika nyfiken jag.
men problemet är att jag inte har fått någon ny topplocks packning ännu ..
jag vaktar posten varje dag..
motorn står på garage bänken ännu tyvärr..
plockar i hop den så fort jag får packningen.
jag köpte även avgas system och andra munstycken.
jag vet inte hur många hk det blir .
men vi tror att det blir märkbar skillnad.
mvh henke..
-
halloj
nu har jag äntligen fått ihop min kära fyrhjuling :)
jag har provkört en liten sväng och det jag upplevde var att den vart rappare och att det känns som att den är starkare .
jag köpte ett sport avgas system från 250 som jag har moddat lite .
men det läckte i en skarv så det blir att svetsa ihop det. där av vart det ingen lång repa ..
men som sagt det verkar lovande.
absolut ingen försämring :D
ska leta reda på en orginal 300 som jag kan raca i mot . så jag ser hur mycket det gav.
ska ta lite nya tider med . :)
mitt företag kommer att heta ATV tuning.
kan även fixa kitt med dubbla förgasare .
någon passande kam har jag ännu inte fått tag i tyvärr.
MVH henke 0708364060 :P
-
halloj
nu har jag äntligen fått ihop min kära fyrhjuling :)
jag har provkört en liten sväng och det jag upplevde var att den vart rappare och att det känns som att den är starkare .
jag köpte ett sport avgas system från 250 som jag har moddat lite .
men det läckte i en skarv så det blir att svetsa ihop det. där av vart det ingen lång repa ..
men som sagt det verkar lovande.
absolut ingen försämring :D
ska leta reda på en orginal 300 som jag kan raca i mot . så jag ser hur mycket det gav.
ska ta lite nya tider med . :)
mitt företag kommer att heta ATV tuning.
kan även fixa kitt med dubbla förgasare .
någon passande kam har jag ännu inte fått tag i tyvärr.
MVH henke 0708364060 :P
Vore det inte bättre att testa mot en 300 med sportavgas och större munstycke så att du ser vad just portningen ger!
-
jo det har du rätt i men det är problem att hitta någon 300 här med sport avgas och munstycke.
jag har kört en hel del med min nu och jag är hel nöjd.
det finns en orginal 300 här i trakterna.
jag ska kolla upp ventilspelet åt dig .. jag tänkte inte på det när jag rev min.
MVH henke
-
Blev det nån skillnad i toppfart med portningen?
Min gör iaf 103 på mätaren!
Kom till Falun så kan du jämföra mot min :D
-
Väntar spännt på fortsättningen
-
Kom till Västerås jag har satt på trim avgas burken, 140 munstycke och skottsbrigt i luftburken + borrat hål. Går fin fint :D
-
Hur går det med trimmningen, vill veta hur mycket prestandan har förbättrats :D
-
kanske inte gick så bra för trim-killarna, motorn har säkert rasat ihop.
-
Tja!
Behöver lite hjälp och tips. Min går segt.
Du skrev ang om det fanns nån orginal runt linköping heke
-
hallå
jag har varit bortrest en stund på varmare bredgrader :lol:
så jag har inte hunnit med så mycket mer .
det är inga haverier eller lustigheter allt funkar som det ska .
fyrhjulingen går fint.
jag tycker själv att den går bättre men som sagt jag behöver en orginal som jag kan få prova att köra emot i linköping.
jag letar prylar till mitt turbo bygge fortfarande.
förgasare bland annat.
några frågor så går det att ringa.0708364060
mvh henke
-
någon som har problem med att gängorna har ärjat sönder i back axelen??
-
Hallå Henke.
Vi tyckte att ditt projekt med turbon var ytterst intressant och väntade med ohämmad iver på några rader från dig hur det hela fortskred.
Man kan numer läsa detta på blocket:
http://www.blocket.se/vi/10957962.htm?ca=11_s
Om det nu är så att man inte gick riktigt i mål med det hela vore det väldigt intressant att få reda på hur långt du kom, vilka problem/kompromisser man råkade ut för.
Om man har räknat iland det hela men inte fått ihop det praktiskt kanske, eller kanske bara fick andra prioriteringar på vad man vill lägga sin tid på..
Vad det nu kan vara, om det är din annons eller inte.
Om du fotrfarande jobbar på att knöka in en tubo, så vore det intresant om du skulle vilja dela med dig av dina erfarenheter så långt du nu kom/kommit/tänker komma...
-
http://www.denadaoffroad.se/sortiment/fyrhjuling-begagnat/SMC/1171639801
ta reda på vad dom har gjort, 448 cc e ju inte helt fel =)
-
Råkar veta att det sitter en Dinli 450-motor (encylindrig) i denna!
-
jag såg att det inte har skrivits nått på länge så jag undrar hur det går med trimdelarna
-
ingen mer info ?
-
ang kammarna så är det ju en piss i kanalen att fixa om man har en firma som kan slipa om kammar bara finns en hel hög här i vårt land som gör detta till alla rally åkare, kommer att sända ivär min org axlar till en sådan för att ta ut ca 2mm mer i lyft samt att få lite ballare duration i de nu när man skall turbo ladda. kan säga att det är ingen hitt att över ladda med förgasare.
Sj satsar jag på ett fint lite lätt sprut från MS som är framtaget till hojjar mm Ligger på 4000:- ca hemma å färdigt.
Jag har inte bråttom att få ihop mitt men jag vet vad jag skall ha för att få det till att lira men som sagt att det är inte billigt att trimma
-
Beställt en MicroSquirt från diyautotune..?
-
Och det är vad ???
-
I enkla drag ett universal mappningsbart insprutningsystem anpassat för just snöskoter/mc/atv´s mm