ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Polaris => Ämnet startat av: Svry skrivet 2 augusti 2013 kl. 11:18:22

Titel: Polaris 500 vs 800 6x6
Skrivet av: Svry skrivet 2 augusti 2013 kl. 11:18:22
Är det någon som uppgraderat från 500 till 800 och har reflektioner, tycker 500 6x6 rapplar lite för mycket för det ska accepteras. Fjäll med havererad kedja inte det roligaste. samt tippning är ett faktum där det blir snett. Misstänker att nya modellen har helt andra egenskaper?
Titel: SV: Polaris 500 vs 800 6x6
Skrivet av: Persson- skrivet 2 augusti 2013 kl. 13:34:27
Jag har egentligen ingen erfarenhet, men om man läser på amerikaforum så tycker dom att vi kör skiten ur våra 6x6 här. Eländig terräng rätt ofta!

Bland annat så prepareras ju vasaloppet mf av polaris atv och 6x6 så nog är det bra maskiner allt?
Nya 800 är ju byggd på ett välbeprövat koncept med fujimotor osv. köp bara köp ;)
Titel: SV: Polaris 500 vs 800 6x6
Skrivet av: Svry skrivet 4 augusti 2013 kl. 18:25:43
Vilka forum har du läst? Skulle vara kul läsa på lite.
Titel: SV: Polaris 500 vs 800 6x6
Skrivet av: Persson- skrivet 4 augusti 2013 kl. 21:06:16
polarisatvforums.com :)
Titel: SV: Polaris 500 vs 800 6x6
Skrivet av: raazer skrivet 7 augusti 2013 kl. 11:45:15
ja hade en -07:a 500 sportsman 6x6... de där med rappel..vet jag inte vad du fått ifrån är bara maskinen skött med byten av kedjor och drev precis som på en motorcyckel så är det inga som helst problem..man åker ju inte till fjälls med en maskin som kuggar över vid belastning..eller hur!!!,, kompletta drev och kedjesatser finns att köpa i usa för mycke billigare priser än i Sverige, det inte samma drev på alla modeller av 500 6x6 , fram på dom nyare är det kardan.. inte kedja som på dom äldre..en 800 sportsman har kardan fram och bak.. därmed högre markfrigång, som isin tur blir sämre vid hög last..500 har samma hela tiden då axlarna är stumma..sen kostar ju en 800 ca 25k mer än en 500 -08 vilken är den sista  500 som togs in i Sverige...
Titel: SV: Polaris 500 vs 800 6x6
Skrivet av: Svry skrivet 7 augusti 2013 kl. 15:04:35
Rappel! Jo varför jag tycker det är att de kräver mer rep och service än brukligt, vi har de på jobbet och jag lånade en som var mindre servad på senare tid tydligen. Kedjan small av och fastnade i godset så jag tvingades slå sönder kåpan för att lossa eländet!
Och ifjol var jag på väg köpa en, med 97 mil på mätaren, men som kostnadsberäknades till 24 stora för att få i brukligt skick. Den lämnades för övrigt tillbaks.
De har undermåliga skydd för vitala delar, det är min bestämda åsikt.
Så därav lite av min skepsis!
Titel: SV: Polaris 500 vs 800 6x6
Skrivet av: raazer skrivet 7 augusti 2013 kl. 17:40:14
jaha ja...då har du nog inget val än att slanta 100k å inhandla en 800 då..
Titel: SV: Polaris 500 vs 800 6x6
Skrivet av: Svry skrivet 7 augusti 2013 kl. 20:57:28
Får nog bli så! Fast inser att det finns nackdelar med 800 6x6 med, tyngden och priset samt avsaknad av servo original bla. den lär blir klumpigare? Men nu är det så att sexhjulingen är överlägsen bäst för mina behov, bortsett helikopter förstås. Och springer jag på en i princip splitterny 500, då lär det bli en sådan. Då bygger jag skydd under så kedjan klarar yttre påfrestning iaf.
Titel: SV: Polaris 500 vs 800 6x6
Skrivet av: Persson- skrivet 7 augusti 2013 kl. 20:58:43
Vad gör du med den om man får fråga?:)

Man kan eftermontera servo om man vill.
Titel: SV: Polaris 500 vs 800 6x6
Skrivet av: raazer skrivet 8 augusti 2013 kl. 08:37:46
den -07:a jag hade hade ordentiliga hasplåtar som satt under hela baksvingen samt att den var uppgraderad med itp:s bigwheel-kit 12x12-12  på bakaxlarna samt 12x12-26 fram (bearclaw) ..köpte ett lift-kit från usa på 2" så tog inte däcken i skärmarna då man svängde..den flöt ute ivattnet med mej på..ganska kul faktiskt.. ()p
Titel: SV: Polaris 500 vs 800 6x6
Skrivet av: Svry skrivet 9 augusti 2013 kl. 10:38:41
Använder till mycket tuff terräng! De nya är bättre oberoende vilket märke, men tyngden knäcker de när de blir oruvlig terräng. Blir dyra mil!
Intressant ombyggnad, låter som den skulle passa mig!