ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: Maverick skrivet 25 juli 2013 kl. 22:23:19
-
Har som många andra tröttnat på effekten i min raptor trots att det sitter filter bränslebox och avgas på.
Sitter nu ett Velocity filter, Alba bränslebox samt Alba system på den. Ljuddämparen har dock sett sina bättre dagar och är allmänt muggig så jag har beställt ett dubbelsystem men nu börjar jag överväga även lite mer ingrepp!
Tänker mig att jag behåller filter samt bänslebox (uppgraderar till ett PC5 i ett senare skede när ekonomin tillåter.
12:1 cp kolv
Hotcams Stage 3
DMC Force 4 duals
Velocity filter
Alba bränslebox.
Det jag funderar över är om jag börja välja en 11:1 kolv istället? Samt kommer jag att lyckas justera in allt med en simbel box som albaboxen? Pc5 vore ju mycket lämpligare inser jag ju.. Svetsar in en lambdamutter så jag kan läsa med bredbandslambda såklart.
Vilken effekt är föresten att vänta med denna setup?
Tack på förhand!
-
Har en kompis som byta kamar o kolv boxar trimma den med allt utan turbo o den benkades till 63hk på Yamaha center. Va ja tycker så för mycket pengar o för lite hk
-
Det finns två sorter av den typen av fuelcontroller.
Gen 1 med skruvar och gen 2 med knappar.
Gen 1 ska du hoppa när du gör kam och kolv.
Gen 2 funkar bättre även om en pc5/msd är mer precis.
Gen 2 är uppdaterad för att kunna ge mycket mer bränsle än gen 1.
Jag hade kört pc5/msd.
-
Ska du göra det där så skippa Alba boxen och fixa PC5 eller MSD. Sen skippa Velocity och sätt i FCI insug istället :headbang: Frågan är om du nöjer dig. Jag trimmade min mer och mer och blev aldrig nöjd, efter varje gång jag trimmat gick den bra max en vecka, så kostar det massor
-
Själva grejen varför jag överväger att behålla alba boxen (som tycks vara gen2 enligt beskrivning ovan) och filtret, det är ju att det redan är prylar jag har.
Att PC3/5 är det optimala inser jag ju, men när jag redan har boxen kan det väl vara värt att pröva.
Hursomhelst så har jag beställt ett DMC Force 4 Dual med quiet core som nu ligger här hemma, den totala kostnaden för det inkl frakt landade till slut på 4887kr. Verkade ha tur att klara mig undan moms och tull på det..
Kolv, kam och packningar hamnade på 2617kr ink frakt, där vet jag dock inte om det blir moms + tull så blir säkert nån krona mer innan det ligger här hemma om några dagar.. Det hela hamnade på på totalt 7504kr men med reservation för några hundralappar till om det blir moms på kolv & kam.Jag vet inte vad du tycker Christoffer500, men så saftigt tycker jag dock inte att det är..
Turbo kommer jag aldrig att montera, i grunden är jag positiv till turbokonverteringar, har gjort det på flertalet bilar, men på ett sånt här fordon som redan drar uppmärksamhet till sig känns det för stor risk att hamna i en flygande besiktning anser jag.
-
Det lät billigt med kolv och kam, så inget att sura över så sett. Jag fatta nog inte att du redan hade box + filter. Jag är lite bekväm och orkar inte läsa allt alltid :)
Jag har för mig jag hade PC3, Prodesign filter, Hotcam 2, 12.5:1 Kolv. Barker dual avgas. Portad topp. Kan ha glömt något men den pinnade på rätt okej. Gick att dra upp den på bakhjulen på 5'an med lite teknik :whip:
Edit: Jag började ju med "BIG3" trim. Tyckte det var asnice och ville inte pilla inuti motorn. Men jag var nöjd i typ 1 vecka med effekten. Sen blåste jag i ny kolv + kam + portad topp. Var nöjd i en vecka till..... Enda sättet för mig att någonsin bli nöjd var att börja köra crossbana och då blev det 450cc istället :knupple:
-
Jag har nu tiggat fast en lambdamutter på mitt nya DMC Force 4 duals och ,monterat det. Har med hjälp av en bredbandslambda försökt justera bränsleboxen, kör den liite åt det fetare hållet för att känna mig safe men jag tycker det blev rätt skaplig skillnad bara med avgaset faktiskt jämfört med Alba helsystemet som satt på och skramlade!
Hur stor skillnad bör man märka sen med en Steg3 kam och 12:1 kolv? Är ju en rätt stor ökning av kompförhållandet!
Beställde föresten även en kamkedja tillsammans med kolv & kam, hur bökigt är den att byta när man redan har cylindern lös? Är det ens nödvändigt att byta den? Den har gått ca 800mil så känns som att det är lika bra?
-
Det är ingen jävla Dinli, du behöver inte byta kamkedja efter 800 mil! ;)
Den går säkert minst 8000 mil ()p
-
Montera av kedjespännaren, där kan du avläsa hur långt den har spännt ut kedjan, annars kör du tills det börjat rassla ordentligt. Men för all del, byt du om du nu ändå river i allt annat. Liten kostnad i sammanhanget kan man ju tycka.
-
Kedjan kostade bara 25dollar så det följer med en kedja med kammen och kolven. Men hur mycket extra jobb är det att byta i samband med kolvbyte?
-
Jag råkade beställa ett Pc5 och ett Fci intake kit, så nu blir setupen som följer:
CP 12:1 kolv
Hotcams steg 3
FCI Intake kit
DMC Force 4 duals
Pc5 med tändning
Det borde väl bli en lagomt pigg och driftsäker raptor?
-
Jag råkade beställa ett Pc5 och ett Fci intake kit, så nu blir setupen som följer:
CP 12:1 kolv
Hotcams steg 3
FCI Intake kit
DMC Force 4 duals
Pc5 med tändning
Det borde väl bli en lagomt pigg och driftsäker raptor?
Du får ju köra på 98 oktan eller högre.
Fci ska vara ett aber att montera har jag hört.
-
Låter som en vettig setup. FCI är olika svår att få dit på olika modeller men helt klart bästa insuget... Enda som inte direkt behöver FCI är väl KTM vad jag vet... Alla andra har ju en ganska fin snåltratt på insuget runt stötdämparen och då hjälper det väldigt lite hur bra filter och trim man än har.
Kompisen har Kawasaki KFX450. Han smockade på massa trim osv och den gick fortfarande inge vidare bra. Så bytte han insugsröret och jävlar. Då vaknade plötsligt 10hk till :)
-
Vad ska vara det knöliga med insuget? Borde ju ändå va hyffsat med plats när man ändå har borta tank etc?
-
Vad ska vara det knöliga med insuget? Borde ju ändå va hyffsat med plats när man ändå har borta tank etc?
Passformen är skit på allt.
Luftsensorn får man sätta dit med silikon så det blir tätt.
Tvåpipigt avgasrör ligger emot så man får forma om med varmluft pistol.
Fattas t koppling om man har en tidig raptor osv.
Vilket är okej om den inte kostat som den gör.
Sök på raptorforum så kan du läsa själv.
Många är besvikna på passformen på något med den prislappen.
-
Osäker på om jag hade köpt FCI själv eller om jag byggt eget. Det är bra dyrt, passar skitbra på vissa modeller men tydligen skit på andra. Aldrig monterat ett själv bara sånt jag hört. Men jag gillar att designa och leka ingenjör så hade antagligen byggt mig ett eget :)