ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: pluring skrivet 24 juli 2013 kl. 22:48:04

Titel: lufttryck
Skrivet av: pluring skrivet 24 juli 2013 kl. 22:48:04
Någon som vet vad för lufttryck man ska ha och varför :rtfm:
Titel: SV: lufttryck
Skrivet av: Persson- skrivet 24 juli 2013 kl. 22:49:04
Vad har du för däck?
Titel: SV: lufttryck
Skrivet av: Ace skrivet 24 juli 2013 kl. 22:56:01
Brukar stå på nått klistermärke på skärmen,men mellan 5-7 psi är normalt.
Titel: SV: lufttryck
Skrivet av: pluring skrivet 24 juli 2013 kl. 23:07:00
Red eagle duro 4ply. 5-7 psi låter lite och varför ska jag ha så lite i
Titel: SV: lufttryck
Skrivet av: Persson- skrivet 24 juli 2013 kl. 23:16:07
Red eagle duro 4ply. 5-7 psi låter lite och varför ska jag ha så lite i

Alla däck är olika. 5-7 är nog rätt vanligt. Läs på ditt däck eller på tillverkarens hemsida vad dom rekommenderar.
7 psi är typ ett halvt bar och det är väl inte lite...? Fastän du glömde frågetecken så kan jag svara litegranna:
Lite luft ger mer däckyta som har kontakt med underlaget. Dvs bättre fäste.
Mer tryck vice versa. Bättre om man åker mycket vanlig grusväg och perfekt för gubbkörning.

Hur mycket har du i dina däck nu?
Titel: SV: lufttryck
Skrivet av: Ace skrivet 24 juli 2013 kl. 23:25:53
Red eagle duro 4 lagers ,låter som ett orginal däck till artic,varför ha nått annat än tillverkaren rekommenderar   ??? Har du högt kultryck  om du kör med timmervagn eller dyligt kan du väl ha i 9 psi i bak,eller det maxtryck som står på däcket om du vill,brukar ge sig själv efter en del körande,blir "stötig" och ibland vobbel(i hög fart) med fel lufttryck  i däcken.
Titel: SV: lufttryck
Skrivet av: pluring skrivet 25 juli 2013 kl. 11:12:02
Om man har 5-7 psi är de inte risk för att däcket snurar på fälgen eller att de krängsav vid kraftig lutning? Förut har jag kört med 1,8bar i däcken och de har funkat kanon nu tänkte jag pröva 0.8 å se vad som händer
Titel: SV: lufttryck
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 25 juli 2013 kl. 11:15:53
Nej det är inte så stor risk att det kränger av, kör aldrig högre däcktryck än 0,5bar i mina ostar
Titel: SV: lufttryck
Skrivet av: Persson- skrivet 25 juli 2013 kl. 11:45:49
Om man har 5-7 psi är de inte risk för att däcket snurar på fälgen eller att de krängsav vid kraftig lutning? Förut har jag kört med 1,8bar i däcken och de har funkat kanon nu tänkte jag pröva 0.8 å se vad som händer

Å herregud! Förmodligen kör du med så högt däcktryck att det är skadligt för däcken... det står maxtryck på dom.
I skogen kör jag 0.3. Åker jag mycket väg blir det 0.5 eller 0.6.

Titel: SV: lufttryck
Skrivet av: Ace skrivet 26 juli 2013 kl. 22:05:20
Jag åker med folk som har mer än 25 psi(min mätare gick inge längre) sen gnäller dom på att stötdämparna är för hård istället,blir stor komfort skillnad på säg 6 psi vid skogskörning men en del prioriterar att däcket är stenhårt och storre än det är egentligen ska vara.
Titel: SV: lufttryck
Skrivet av: pluring skrivet 28 juli 2013 kl. 21:24:24
max trycket på däckena är 35 psi så däckena håller min fundering är hur däcken slits när man kör med 0.6 slits dom inte ojämnt?
Titel: SV: lufttryck
Skrivet av: Pv544 skrivet 28 juli 2013 kl. 22:05:53
Vilken körning ägnar du dig åt?
Blir ju mjukare och mer följsamt med lägre tryck.

Jag kör 0.3-0.5 och jag tror dom flesta ligger i närheten.
Titel: SV: lufttryck
Skrivet av: Jagvillintevaramedlängre skrivet 28 juli 2013 kl. 22:19:50
Du verkar ju redan bestämt dig för att köra med orimligt mycket luft i däcken, så det är väl bara att göra det!
Jag kör 9 PSI i mina Zilla, för det funkar bra på grusväg och fast terräng. Skulle behöva släppa ut en skvätt i blötare terräng har jag märkt, men är för lat för att pumpa efteråt.
Titel: SV: lufttryck
Skrivet av: StefanN skrivet 29 juli 2013 kl. 01:21:42
åkte en sväng igår kväll till "grannen" det blev några km grusväg samt några till km asfalt. Eftersom jag inte kört med den på mer än en månad kollade jag däcktrycket och alla hjulen låg på 0.25bar och det vart en mjuk och behaglig tur, körde väl upp mot 70km/h kanske på vissa ställen. Och det fungerade Ypperligt!

Att däcken kan kränga av fälgarna beror på vilka fälgar och däck du har, vissa är lättare än andra beroende på mjukheten i däcket, tjockleken i däcksidan mm. Men detta händer vanligtvis vid skogskörning vid kraftigt sidlut eller när däcket pressas in vid smal passage eller liknande.

Är man orolig över det så kör man med beadlockfälgar, det kanske du redan har. Sitter på vissa maskiner original, kanske ej på kissar  :hmmm:

Köra med flera kg tryck förstör känslan rejält, iaf. för mig. Men så kör jag ju en hörnsoffa också...