ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: Matti4wheel skrivet 24 juli 2013 kl. 21:53:50
-
Var duktig och skulle byta olja på min raptor 700 för första gången nu sedan jag köpte den. Och döm till min förvåning när jag skulle lossa bultarna till oljefilterlocket så var där absolut inget motstånd då jag skulle lossa den nedre(kortare) bulten, jaha det var ju bra och allt började monteras igen med rätt moment och just den dj...a bulten griper inte mao har tidigare ägaren inte använt huvudet och dragit med moment :knupple:. Den har inte läckt tidigare och verkar inte göra det nu heller, men vem vill köra då man vet om bristen, Oljetrycksgivare/mätare, finns det på dem original ?
Vad hade ni gjort eller vad rekommenderar ni mig att göra. :help: :help:
-
Ooohhh... Det lät jobbigt. Man vill ju inte köra med det där. De hålen är ju så himla djupa så jag vet inte om man kommer in med vanlig gängrenovering, typ helicoil? Men finns det inget slabb man kan trycka i som "limmar" en gänga?
Ja, alltså, detta var ju ingen hjälp, bara lite stöd och intresse med förhoppning om att någon annan vet. ;)
-
Jag råkade ut för att en M6 gänga pajja i skotern. Aluminium såklart... :(veryangry):
Löste sig med en M7 gängtapp och en M7 skruv ( tex http://www.dapra.se/smb.html (http://www.dapra.se/smb.html) ).
Är man orolig att det ska gå sönder igen och inte vill hålla på och lossa den skadade gängen skulle jag om det går sätta dit en gängstång som låses med loctite. Sen skulle jag ha en lös mutter istället, helst också slipa ned gängstången utanför muttern så man kan hålla fast där när man drar åt.
Hoppas det går förstå ungefär hur jag menade... :)
-
Den nedre skruven är ju lite special med...
Jag hade kört ändå ()p
-
Tack för råden och stödet. Nu har jag rivit av kåpdj....n och tur var det för de trasiga alugängerna låg här och var inuti kåpan. Denna bult är gängad i kåpan och inte i motorblocket som de andra och där är 2,5 mm gods kvar på det smalaste stället och 4,5 på de flesta ställena.
Vågar man köra "gängreparation" på detta tro. Finns en liten oljekanal som går från filterhuset rakt ner mitt på bultgängerna, till vilken nytta ? Oljan kan ju ändå inte komma igenom där. Hur hade ni gjort med tanke på de spånen som låg i kåpan, med motorn då jag inte vet om de har kommit vidare in i motorn. :help: :help:
Gillade ifs lösningen med m6 stången, men vill ha det enhetliga utseendet på infästningen av locket.
-
Jag hade satt dit M6 heli-coli. Det är inte svår. Finns på biltema, swedol,mekonomen med flera. Då kommer det bli starkare gängor än innan. Man brukar sätta heli-coli i aluminium då man ska dra och lossa ofta redan från fabrik. ()p
-
Självklart skall du montera helicoil det är den enda hållbara reparationsmetoden
-
Blir att prova heli-coli ()p
-
Hej för att vara lite tjatig, så kan jag rek 12.9 kvalitet på bulten, för den sträcker sej inte som vanlig standard 8.8 kvalitet.
Har själv användt denna metod mycket och det fungerar, för största orsaken är att folk drar med fel moment och då stäcks gängan ut och det i sin tur knäcker alu gängan i godset.
Prova först med att dra i en slutgängtapp det kan finnas mera riktiga gängor kvar i botten av hålet som du inte vet om och det kan hålla länge, om man tar en bult som är precis rätt längd och sen drar med rätt moment.
Väldigt många gånger det finns ca 5-15 mm gängor som inte används.
Har du svårt att få tag i 12.9 kvalitet så skicka ett pm så kan jag hjälpa till med dom du behöver.
-
Blir att prova heli-coli ()p
Ett par tips på vägen
Gänga med stor försiktighet och glöm inte att backa gängtappen ett 1/4 varv emellanåt för att bryta spånet. Med lite fett på gängtappen så får du med dig de flesta spånen och det blir färre spånor som du behöver leta reda på.
För att garantera att insatsgängan sitter kvar kan man använda gänglåsning när den monteras. Vänta sen tills gänglåsningen härdat innan du skruvar i bulten. (har iofs aldrig varit med om att någon lossnat)
Tänk på att medbringaren ska ner i hålet först, den så att säga drar ner resten. Har sett flera som försökt gör tvärtom och det blir inte bra när man skjuter ner insatsgängan.
Se till att bryta av och få ur den tapp som agerar medbringare på insatsgängan. Fungerar ofta att bryta av medbringaren med monteringsverktyget om man ligger nära botten på hålet och man inte vill slå av den (medbringaren slås normalt av med ett annat verktyg). Man får då vrida några gånger fram och tillbaks så brukar medbringaren gå av.
-
Jag hade köpt en ny kåpa.
$142.76 från yamahasportsplaza.com
-
Tack för alla tips och råd. Nu är kåpan(gängorna) fixade och bra som f.n blev det. Glad i hågen sattes allt ihop och servicen fortsatte, byte av tändstift.
På med hylsan och lossade några varv sen tog det emot, varför vet i sjutton(dåliga gängor här också ?), värmde och drog lite till med följd att stiftet delade sig, delen som sitter kvar i toppen sticker upp ca 4 mm. Nu börjar hornen växa ut och jag lämnar garaget för en stund. Har ni varit med om detta, vad gör man ? Kan man använda "svinapitt" ? riva ner hela toppen ? så enormt tradigt. :help: :help: :help:
-
har trycket släppt på gängorna borde du ju kunna stoppa ner en spårmejsel i tändstiftet och vrida ur resterna.
-
Tyvärr så sitter resten av stiftet som berget, går absolut inte att rubba. Idag åker toppen av så jag kan släppa på trycket från det hållet de har blivit spända och tror mer på att få ut den så då precis som LAHA och jag diskuterade om att det har byggts på sot mm som låser gängerna ju mer jag försöker på "rätt" håll.
-
Hej för att vara lite tjatig, så kan jag rek 12.9 kvalitet på bulten, för den sträcker sej inte som vanlig standard 8.8 kvalitet.
Varför rekommenderar du att byta skruvkvalla? Det är ju sträckning man är ute efter, annars sitter inte skruven.
-
Toppen inlämnad och pratade med dem idag och fick beskedet att där är ny friska gängor, de skulle "bara" fräsa till så sättet ligger klos an stiftet. Kalaset hamnar runt en 500:ing, vilket är skönare summa än att byta hela toppen. ()p
-
Den undre bulten till locket gick av (!!) på min för något år sen. Bytt filter för ofta kanske ;D
Köpte en ny samt ny oring som ska sitta på insidan av locket på den bulten
Numera dras dom inte så hårt