ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: Bwanamdogo skrivet 22 juli 2013 kl. 14:53:05
-
:banghead: :-\Jag måste skaffa något till min Groda (Z6) och montera själv. Någon av er som har erfarenhet av SPOPs variator kit? Jämfört med Daltons prylar?
-
:banghead: :-\Jag måste skaffa något till min Groda (Z6) och montera själv. Någon av er som har erfarenhet av SPOPs variator kit? Jämfört med Daltons prylar?
Är det verkligen ingen som kan svara på den här enkla frågan :whip:
-
Det är nog ingen som har provat båda på sin maskin.
Men det är nog hugget som stucket.
Skulle tro att spop är en kopia på dalton.
-
Jag har Spop på min och märkte en riktigt fin skillnad faktiskt!
Men som sagt inte många som har provat båda....
-
Jag har Spop på min och märkte en riktigt fin skillnad faktiskt!
Men som sagt inte många som har provat båda....
Tack för svar! Nej naturligtvis har man inte provat på båda! ;D Men snacket går och är det många fel så pratas det!!
-
Tror det är mest inbillning, hade fas 2 på min polarn hade fas 1 märktes ingen skillnad. Nån jätte stor skillnad mellan original och ett kit är det inte.
-
Tror det är mest inbillning, hade fas 2 på min polarn hade fas 1 märktes ingen skillnad. Nån jätte stor skillnad mellan original och ett kit är det inte.
Nej det blir ju inte sån skillnad, men jag blev av med remskriket och ett mer hugg från stillastående, fas 1 och 2 tror jag inte så heller mycket på, vill jag nu ha hårdare så spänner jag fjädern med brickor istället, 1500 spänn är ju löjligt faktiskt! :banghead:
-
Nej det blir ju inte sån skillnad, men jag blev av med remskriket och ett mer hugg från stillastående, fas 1 och 2 tror jag inte så heller mycket på, vill jag nu ha hårdare så spänner jag fjädern med brickor istället, 1500 spänn är ju löjligt faktiskt! :banghead:
Fick mer rem skrik med kittet :hmmm:
-
Nej det blir ju inte sån skillnad, men jag blev av med remskriket och ett mer hugg från stillastående, fas 1 och 2 tror jag inte så heller mycket på, vill jag nu ha hårdare så spänner jag fjädern med brickor istället, 1500 spänn är ju löjligt faktiskt! :banghead:
SPOP säger att med Z6 2013 model behövs ingen fjäder bara tyngre vikter för CF moto har själva satt dit en starkare fjäder så priset blir "bara" 1000 kr :djump: Några synpunkter?? :-\
-
Ja bara på "bara" :lol:
-
Fick mer rem skrik med kittet :hmmm:
Hur läste du nu? :hmmm:
-
Hur läste du nu? :hmmm:
Du blev av med skriket, jag fick mer skrik med kittet
-
Du blev av med skriket, jag fick mer skrik med kittet
Det är skriket som skall bort annars skriker jag! :(veryangry):
-
Det är skriket som skall bort annars skriker jag! :(veryangry):
;D
-
Skriket kommer av slirande rem.
Lättare vikter = mer slir.
Spänna fjädern = mindre slir. (Rätt väg)
Tyngre vikter minskar också slir men ger segare ax.
Spelar ingen roll om det är spop eller dalton.
Båda är runda och har samma vikt.
Det är bara dr Pulley vikter som skiljer sig.
Vridstarka (låga varv) motorer ska ha tyngre vikter.
Hästkraftsstarka (höga varv) ska ha lättare vikter.
-
Tack för alla förståndiga och mindre förståndiga bidrag. Något har jag lärt mig och det är att inte underskatta kunskaperna som finns på detta forum. ()p
-
har just monterat ett spop fas2 kit på min z6a och jag upplever ingen extrem skillnad. den varvar lite mer och gör ca 85-86 mätar fart.. vart lite besviken för läser man beskrivningen får man ju uppfattningen att den ska varva MKT och att den ska få ett extremt axx. så de lilla jag har hunnit testa så är de inte mkt skillnad, lite mer varv bara, inge extremt någonstans. får se sen skillnaden när man sitter fast i nån myr, förr så skrek bara remmen och orkade inte spinna lös hjulen, så få se hur den är nu när man hinner testa.
Tack för alla förståndiga och mindre förståndiga bidrag. Något har jag lärt mig och det är att inte underskatta kunskaperna som finns på detta forum. ()p
-
får se sen skillnaden när man sitter fast i nån myr, förr så skrek bara remmen och orkade inte spinna lös hjulen, så få se hur den är nu när man hinner testa.
Ursäkta men vilka skitgrejer!
-
Ursäkta men vilka skitgrejer!
Utveckla tack :)
Vad är skit?
-
Utveckla tack :)
Vad är skit?
Nu är jag ute på lite hal CF-is men sak samma! :)
Att dom original inte presterar "som dom ska" tycker jag är lite dåligt.
Remskrik och att den inte orkar sno hjulen i myr tycker jag låter lite tråkigt... Särskilt om man har pungat upp en massa tusen på nya grejer!
Visst förstår jag att hjulen "kan sitta fast" så det inte orkar, men myrmark brukar bara ha fäste om den är torr. Då har den bärighet?
Fast det är bra att du får kränga lite eftermarknadsgrejer Trech :)
-
Ja så kan man ju tycka så klart :)
Jag skulle säga att maskinen är tillverkad för en så bred marknad att det blir så här.
Modifiera efter eget behov helt enkelt.
En tycker det varvar för mycket för dennes landsvägskörning och den andre tycker det ska varva mer i skog mm
Svår balansgång :)
Tror jag iaf.
-
Nyfiken när vi är inne på ämnet o petar.
Hur får man högre hastighet på en CVT maskin?
Större hjul jo.
Highlifterrem? Hur mycket gör en sån?
Kan man modda remskivor/ kitta så man får högre hastighet?
-
Snabbaste svaret: Det går inte!
En annan drivrem påverkar inte annat än negativt på låga varv.
Skivor går att modda så klart, med CNC och kunskap och tid.
Men inget som ger nämnvärda farter.
Dom måste vara större i diameter= svårt att få plats med.
Så, större hjul och mer effekt så den orkar.
Jo, dreva om lådan eller diffar men det är knappast lätt.
Eller billigt om det ens finns drev.
Så mitt svar är: Nej.
-
Snabbaste svaret: Det går inte!
En annan drivrem påverkar inte annat än negativt på låga varv.
Skivor går att modda så klart, med CNC och kunskap och tid.
Men inget som ger nämnvärda farter.
Dom måste vara större i diameter= svårt att få plats med.
Så, större hjul och mer effekt så den orkar.
Jo, dreva om lådan eller diffar men det är knappast lätt.
Eller billigt om det ens finns drev.
Så mitt svar är: Nej.
Tack Benny!
Var som jag misstänkte.
Då ingen pratar om detta så tänkte jag att det kanske finns nåt man missat trots allt.
-
Nyfiken när vi är inne på ämnet o petar.
Hur får man högre hastighet på en CVT maskin?
Större hjul jo.
Highlifterrem? Hur mycket gör en sån?
Kan man modda remskivor/ kitta så man får högre hastighet?
till grizzlyn finns det en omgjort primärvariator så du får högre utväxling, och jag tror även den går ner lägre också..
bara att beställa från andra sidan pölen kolla på variatorer till rhino..
och det fungerar min faster o hennes man har en rhino med en sån variator, blev stor skillnad..
-
här finns det men finns mkt annat också
http://www.blackrhinoperformance.com/Products/Modified-Sheave---Rhino-700__CLH132010-R7.aspx (http://www.blackrhinoperformance.com/Products/Modified-Sheave---Rhino-700__CLH132010-R7.aspx)
-
Grymt Tack!
Ska spana lite och vetetusan om man inte slår till :)
Va ju inte farligt dyrt.
-
här finns det men finns mkt annat också
http://www.blackrhinoperformance.com/Products/Modified-Sheave---Rhino-700__CLH132010-R7.aspx (http://www.blackrhinoperformance.com/Products/Modified-Sheave---Rhino-700__CLH132010-R7.aspx)
Fränt!
Hur mycket snabbare på en höft blir en grizzly med denna del?
Pelle: köp!
-
Fränt!
Hur mycket snabbare på en höft blir en grizzly med denna del?
Pelle: köp!
Kollat nu.
Ger 7-8mph i toppfart.
JÄVLIGT bra!
Pris ca 1800 + ev tull. Så typish 2300.
Känns som en grymt prisvärd modifiering.
-
Kollat nu.
Ger 7-8mph i toppfart.
JÄVLIGT bra!
Pris ca 1800 + ev tull. Så typish 2300.
Känns som en grymt prisvärd modifiering.
Javisst. Ca 180 spänn per kilometer i timmen :D
Hur fort går den nu?
Härlig del iaf. Ändrar inget utom toppfarten.
-
Javisst. Ca 180 spänn per kilometer i timmen :D
Hur fort går den nu?
Härlig del iaf. Ändrar inget utom toppfarten.
Den gör ca 110 GPS.
Men med vikter och fjäder så kan man ju leka lite så man utnyttjar hela vägen.
Behöver inte gå fortare. Men får gärna varva lite mindre i 80-85 då den går rätt mycket asfalt.
JAG vet. Jag borde ha en quad också.
Men jag gillar segla fram på en fet ATV :D
-
hmm har en 12á där muttrarna är likadana (gamla variatorn) och den främre är inte felgängad som alla säger att den skall vara? :hmmm:
Har monterat SPOP fas2 kitt.. orginalfjädern va lite längre än spop, antar att det ska vara så? kände dock ingen skillnad när jag pressade för hand!
vägde vikterna med.. orginal 25g och SPOP 21g! kände knappt nån skillnad i acc :lol:
-
vägde vikterna med.. orginal 25g och SPOP 21g! kände knappt nån skillnad i acc :lol:
För mig på en Z6 blev resultatet enormt. Inget mer skrik och det är möjligt att göra en mjuk start. Visst blev starten lite långsammare när ljuset blir grönt, men jag tävlar inte.
-
För mig på en Z6 blev resultatet enormt. Inget mer skrik och det är möjligt att göra en mjuk start. Visst blev starten lite långsammare när ljuset blir grönt, men jag tävlar inte.
klart man märker skillnad. fast ingen jätteskillnad inte! :)
-
klart man märker skillnad. fast ingen jätteskillnad inte! :)
Jag har inte lusläst denna tråd, men har du testat detta på en Z6:a?
Bwanamdogo säger att skillnaden blev enorm, och du svarade honom genom att säga emot.
Vem skall vi lita på?
-
Nej men en x7a :)
-
Så du vet alltså inte om skillnaden blev enorm eller ej på en Z6:a...?
Bra, då vet vi.
(liksom rätt stor skillnad på dessa båda fordon ju)