ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: Bwanamdogo skrivet 19 juli 2013 kl. 10:40:10
-
Min åf här i Spanien vägrar använda den föreskrivna (i manualen)
SAE 15/40 SG. Han påstår att det måste vara en speciell olja för motorcyklar. Den föreskrivna är för bilar.
Är inte kopplingen på Z6 torr???
Jag fick återvända från service, utan service igår för att han inte hade 15/40 :banghead:
Goda råd behövs av er som kan och kan Z6 :help:
-
Den har väll en våtkoppling. Är ju exakt samma maskinerie som en x7a!
-
Den har väll en våtkoppling. Är ju exakt samma maskinerie som en x7a!
Men jag har läst att det blir katastrof om oljan läcker från motorn in i kopplingen :banghead:
-
Olja på variatorerna blir kaoz ja :)
Dags att hålla isär begreppen.
Du har en våtkoppling på axeln till primärvariatorn innuti motorn och till den måste du ha olja som är avsedd för våtkoppling.
Utanför motorn, innanför en skyddskåpa sitter variatorerna som lite missvisande kan kallas för koppling och där ska det vara torrt och fint ()p
-
Olja på variatorerna blir kaoz ja :)
Dags att hålla isär begreppen.
Du har en våtkoppling på axeln till primärvariatorn innuti motorn och till den måste du ha olja som är avsedd för våtkoppling.
Utanför motorn, innanför en skyddskåpa sitter variatorerna som lite missvisande kan kallas för koppling och där ska det vara torrt och fint ()p
tack. Fatta inte vad han mena....
-
Olja på variatorerna blir kaoz ja :)
Dags att hålla isär begreppen.
Du har en våtkoppling på axeln till primärvariatorn innuti motorn och till den måste du ha olja som är avsedd för våtkoppling.
Utanför motorn, innanför en skyddskåpa sitter variatorerna som lite missvisande kan kallas för koppling och där ska det vara torrt och fint ()p
Tack för att du reder ut begreppen för mig! Men, är då den olja som anges i manualen SAE 15W/40 SG rätt olja för en våt koppling??
-
Där får nog någon annan fylla i för det har jag inte så bra koll på.
Vet att det brukar pratas om någon JASO klassning i alla fall :hmmm:
-
Där får nog någon annan fylla i för det har jag inte så bra koll på.
Vet att det brukar pratas om någon JASO klassning i alla fall :hmmm:
Hej alla Z6 åkare !! Snälla ni, vilken olja kör ni på??? :-* Nej inte den på lörd kväll ;D
-
Jag får väl hoppa in och hjälpa dej när märkesbröderna vänder dej ryggen ;D
Köper du en 15/40 motorcyckelolja avsedd för 4t motorer med JASO klassning så bör det inte bli fel!
http://www.mc-olja.se/JASO.htm (http://www.mc-olja.se/JASO.htm)
-
Jag får väl hoppa in och hjälpa dej när märkesbröderna vänder dej ryggen ;D
Köper du en 15/40 motorcyckelolja avsedd för 4t motorer med JASO klassning så bör det inte bli fel!
http://www.mc-olja.se/JASO.htm (http://www.mc-olja.se/JASO.htm)
Tack !! Det var nyttig läsning och jag tror mig nu förstå olje- problemet. :D
-
http://trech.jetshop.se/servicepaket-cf-500600-p-624-c-317.aspx (http://trech.jetshop.se/servicepaket-cf-500600-p-624-c-317.aspx)
Det är väl viktigt i ditt fall att det är en olja som funkar med våtkopplingen. JASO MA verkar ju funka iaf, sen kanske det finns även JASO klassade oljor som inte är bra för våtkoppling?
-
http://www.forshall.se/mc_info/motorolja.html (http://www.forshall.se/mc_info/motorolja.html)
-
http://www.forshall.se/mc_info/motorolja.html (http://www.forshall.se/mc_info/motorolja.html)
TACK klunken och PV544 :djump: :)
-
Jag själv har nu servat och bytt olja till en JASO klassad olja! :headbang: :headbang: OJ vilken skillnad det blev på koppling. Det fuskades nog vid första servicen och jag fick nog vanlig motor olja men fick betala för riktig olja. Sliret minskade märkbart! Tack alla för goda råd. Det finns mycken kunskap på detta forum!
-
Fint! Då slipper du fundera över variatorkit då kanske?