ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: Krullbulle skrivet 18 juli 2013 kl. 23:26:03
-
Hej!
Jag tänkte bara höra lite om era erfarenheter och ev. tips allmänt om CF Moto och specifikt då om Terralander 800 EFI.
-
Hål koll på att inte bultarna till diffen fram lossnar.
och holl kolla på alla andra bultar att dem sitter
-
Hål koll på att inte bultarna till diffen fram lossnar.
och holl kolla på alla andra bultar att dem sitter
ja som sagt kolla att alla skruvar är dragna till diffen fram och bak + att det sitter ett förstärknings fäste till diffen bak på högersida
-
Jag läste att den vägde ett halvt ton :o
Tyckte min vägde mycket med sina knappa 350kg :hmmm:
-
Jag läste att den vägde ett halvt ton :o
Tyckte min vägde mycket med sina knappa 350kg :hmmm:
387kg torr på ett ställe och 396kg torr på ett annat hittade jag :hmmm: (snabbsök)
-
387kg torr på ett ställe och 396kg torr på ett annat hittade jag :hmmm: (snabbsök)
tjänstevikten elr nö sånt skit ää på 500
-
Tyngst på marknaden?:)
-
kan ju knappast stämma... min AC diesel väger runt 470kg våt vikt, alltså med alla oljor och full tank.
tjänstevikten i pappren ligger på 496kg och det ska tydligen inkludera en 70kg förare, så den skulle isåfall väga 426kg, men det stämde alltså inte, iofs har jag båge fram&bak och packväska...
-
kan det vara totalvikten ni har kollat på? det är alltså vikten inkl max tillåten last, min maskin har 545kg totalvikt så det blir överlast varje gång ja e ute å kör!
-
Tjänstevikt = Fordonets vikt utan last med fylld bränsletank och förare (75 kg)
Totalvikt = Fordonets tjänstevikt plus tillåten maxlast.
I X8:ans fall så är det 403 i tjänstevikt och 615 i totalvikt. Om det är tyngst på marknaden låter jag vara osagt.
Jämför man exempelvis mot CA Outlander 650 som har 330 kg i torrvikt + bensin + förare 75kg så är det ca 425kg i tjänstevikt.
Nu har jag jämfört efter tillverkarnas och transportstyrelsens siffror, om det är 100% rätt låter jag vara osagt
[ironi]
Men nu är jag ju på helig mark och spatserar, för gud förbjude du skall icke häda genom att jämföra en kinamaskin med CA
[/ironi]
-
jasså har dom ändrat förarvikten till 75kg numera.. är väl en anpassning till verkligheten... inte många rektige karar som väger 75 heller... :)
men dom vikterna var ju rätt så normala för en fullsize-hjuling...
-
Jag tackar för infon, känns som jag nu vet lite mer om vikten.. :-)
Några andra synpunkter lr erfarenheter av 4 hjulingar, positiva/negativa, trimning lr annan övrig utrustning som är bra/onödig etc. även specifikt till X8 .
-
Om den går lite orent samt tvekar lite vid gaspådrag från tomgång, så kan ett RJWeld luftfilter avhjälpa det. Jag böt till ett sånt och det blev stor skillnad.
-
kan det vara totalvikten ni har kollat på? det är alltså vikten inkl max tillåten last, min maskin har 545kg totalvikt så det blir överlast varje gång ja e ute å kör!
Kollade som sagt bara lite kvickt
http://www.cfmoto.com.au/X8.php (http://www.cfmoto.com.au/X8.php)
-
Tjänstevikt = Fordonets vikt utan last med fylld bränsletank och förare (75 kg)
Totalvikt = Fordonets tjänstevikt plus tillåten maxlast.
I X8:ans fall så är det 403 i tjänstevikt och 615 i totalvikt. Om det är tyngst på marknaden låter jag vara osagt.
Jämför man exempelvis mot CA Outlander 650 som har 330 kg i torrvikt + bensin + förare 75kg så är det ca 425kg i tjänstevikt.
Nu har jag jämfört efter tillverkarnas och transportstyrelsens siffror, om det är 100% rätt låter jag vara osagt
[ironi]
Men nu är jag ju på helig mark och spatserar, för gud förbjude du skall icke häda genom att jämföra en kinamaskin med CA
[/ironi]
Du har världens bästa maskin okej
-
Jag tackar för infon, känns som jag nu vet lite mer om vikten.. :-)
Någon andra synpunkter lr erfarenheter av 4 hjulingar, positiva/negativa, trimning lr annan övrig utrustning som är bra/onödig etc. även specifikt till X8 .
avgas rör +luft filter från rjwc ska höra stor skillnad på 800an
-
Du har världens bästa maskin okej
hahah. Du missade biten med [ironi] va?
Men som vanligt så tog det inte lång tid innan märkesvärldbästavetarna sniffade upp ett spår där CA råkade jämföras med en kinamaskin.
Jag fattar inte varför det är så viktigt att klargöra för en kinaägare att det är en sämre maskin de äger.
-
Jag fattar inte varför det är så viktigt att klargöra för en kinaägare att det är en sämre maskin de äger.
För de sällan inser det, då de aldrig kört en märkesmaskin.
Och då "lurar" de som inte vet bättre att köpa något de kanske blir missnöjda med i längden.
-
För de sällan inser det, då de aldrig kört en märkesmaskin.
Och då "lurar" de som inte vet bättre att köpa något de kanske blir missnöjda med i längden.
å då är det skönt att experterna kan ta ner de stackars vilsna själarna på jorden igen då de helt ovetandes tror att de köpt kvalitet.
Tyvärr så tillför inte det dravlet mycket annat än att trådarna spårar ur så fort CA fanatikerna kommer in.
Jag personligen betackar mig från den informationen. Det finns som sagt en CA del i forumet, varför inte hålla till där?
Trådskaparen frågade specifikt om saker på en x8, har ni erfarenhet av den, om inte så vad tillför ni då annat än att skapa tjafs som typ nu....
-
hahah. Du missade biten med [ironi] va?
Men som vanligt så tog det inte lång tid innan märkesvärldbästavetarna sniffade upp ett spår där CA råkade jämföras med en kinamaskin.
Jag fattar inte varför det är så viktigt att klargöra för en kinaägare att det är en sämre maskin de äger.
Men snälla rara, jag tolkar krigar kajs inlägg som ironiskt och ej seriöst. Men alla kanske måste lägga till ett "(ironi)" varje gång så att alla förstår att det är ironi på gång?
Det är ju du, Dunf, som lägger orden i munnen på andra och sedan triggar igång en totalt onödig disskution, ni kommer inte komma fram till något vettigt den här gången heller för det finns inget "rätt" och inget "fel" så bara ta och lägg ner, och då talar jag till båda "lägren".
Obs, jag är neutral i denna fråga och försvarar inte någon.
-
å då är det skönt att experterna kan ta ner de stackars vilsna själarna på jorden igen då de helt ovetandes tror att de köpt kvalitet.
Tyvärr så tillför inte det dravlet mycket annat än att trådarna spårar ur så fort CA fanatikerna kommer in.
Jag personligen betackar mig från den informationen. Det finns som sagt en CA del i forumet, varför inte hålla till där?
Trådskaparen frågade specifikt om saker på en x8, har ni erfarenhet av den, om inte så vad tillför ni då annat än att skapa tjafs som typ nu....
Tror du ska ta och läsa igenom de första inläggen innan du öppnar din stora trut!
Och dravelt kom inte från en CA ägare!
-
Men snälla nån :banghead:
-
Jag har ägt en CUF 625 -12 var mycke nöjd med den, den gick problemfritt när jag hade den.
Men sen prova jag en can am och upptäckte att jag hade åkt på en moped innan, men det beror vad man ska ha den till.
Cf en jag hade körde jag mest på vägen och den gick stadigt och fint tackvare att det var en lång modell.
Can am en är lite mjukare och så på vägen, men vem vill köra på vägen med en atv?
-
Att påstå att en märkes och en kina är "lika bra" är ju skitsnack. Man får vad man betalar för...
Dunf är nog mest avundsjuk. .. eller inskränkt..
Till topic: allt jag behöver är stora däck, vinsch, handvärme och hasplast:)
-
det bästa är att provköra allt innan man gör affär på nåt, jag har testat en cf 800 och den föll inte mig i smaken, tycker att dom har börjat komma upp ganska mkt i pris, samtidigt som märkesmaskinerna har börjat bli billigare.
Fast de kan man ju tacka alla kinamaskiner för.
men det inte många tänker på är kostnaden i slutet av hjulingen man köpt.
i slutändan kan det bli billigare att köpa en märkesmaskin som har mkt bättre andrahandsvärde, samt mera lättsåld då man blir less eller vill uppgradera till en värre..
Men visst finns det även märkesmaskiner som strular , fick byta en givare på hondan till växlingen som strulat en stund..
men nu fungerar den perfekt igen.
personligen så är det en otrolig skillnad på maskiner med servo och utan servo..
Med vänlig hälsning, markus
-
Att påstå att en märkes och en kina är "lika bra" är ju skitsnack. Man får vad man betalar för...
Dunf är nog mest avundsjuk. .. eller inskränkt..
Till topic: allt jag behöver är stora däck, vinsch, handvärme och hasplast:)
Har jag eller någon annan i den här tråden ens snackat om att det skulle vara bättre kvalitet på en kinamaskin än en såkallad märkesmaskin. Nya glasögon? (http://www.synsam.se)
Så fort man nämner en märkesmaskin och en CF så hugger trollen direkt, vilket min lilla avsiktliga trigga-jämförelse om vikten visade.
Sen så är det här CF-delen av forumet, så vad förväntar du dig att CF ägare skriver är bäst?
Avundsjuk vete tusan om jag är, men skulle jag vara det så är det nog mest på mig själv eftersom jag också köpt mig en Polaris
-
Har jag eller någon annan i den här tråden ens snackat om att det skulle vara bättre kvalitet på en kinamaskin än en såkallad märkesmaskin. Nya glasögon? (http://www.synsam.se)
Så fort man nämner en märkesmaskin och en CF så hugger trollen direkt, vilket min lilla avsiktliga trigga-jämförelse om vikten visade.
Sen så är det här CF-delen av forumet, så vad förväntar du dig att CF ägare skriver är bäst?
Avundsjuk vete tusan om jag är, men skulle jag vara det så är det nog mest på mig själv eftersom jag också köpt mig en Polaris
Du är ju helt otrolig. Bara lägg ner, sluta förstöra tråden.
-
Du är ju helt otrolig. Bara lägg ner,
:lool: haha jag dör..... (skrattar inte åt dig kk)
-
Har jag eller någon annan i den här tråden ens snackat om att det skulle vara bättre kvalitet på en kinamaskin än en såkallad märkesmaskin. Nya glasögon? (http://www.synsam.se)
Så fort man nämner en märkesmaskin och en CF så hugger trollen direkt, vilket min lilla avsiktliga trigga-jämförelse om vikten visade.
Sen så är det här CF-delen av forumet, så vad förväntar du dig att CF ägare skriver är bäst?
Avundsjuk vete tusan om jag är, men skulle jag vara det så är det nog mest på mig själv eftersom jag också köpt mig en Polaris
Vad ska du ha Polarisen till då?
Titta på eller ha som släpvagn till X8an?
-
Vad ska du ha Polarisen till då?
Titta på eller ha som släpvagn till X8an?
Det finns ju ingen kulhandske på Polarisen så då är det väl ganska självklart att jag skall ha den till att titta på.
-
Det finns ju ingen kulhandske på Polarisen så då är det väl ganska självklart att jag skall ha den till att titta på.
()p
-
()p
Hahah. de här är ju skitkul. :lol: Äntligen nån som fattar....eller ':)
-
Det finns ju ingen kulhandske på Polarisen så då är det väl ganska självklart att jag skall ha den till att titta på.
... har du köpt en 90ccare eller?;)
-
... har du köpt en 90ccare eller?;)
ne, jag gick upp nåra kubik faktiskt. Mitt måtto är att "skall man titta på nåt, så skall man göra det ordentligt"
-
ne, jag gick upp nåra kubik faktiskt. Mitt måtto är att "skall man titta på nåt, så skall man göra det ordentligt"
kan mistolkas ordentligt med!
-
kan mistolkas ordentligt med!
Bara fantasin sätter gränserna
-
Bara fantasin sätter gränserna
()p
-
snacka om att trådarna spårar ur så fort det snackas om cf och framförallt 800an!!!
Förstår alla som ratar detta forum mer o mer.
Alla kör väl o köper det märke man vill. har själv provkört can am Kawa mm. men är jävligt nöjd med min x8 som jag köpte.
-
kasta inte bensin på elden... :whip: :whip: :nono: :tickedoff
-
Huvudsaken man är nöjd:)
-
Huvudsaken man är nöjd:)
precis så ska det vara ()p
-
Hoppsan..! Det verkar vara rätt infekterat och viktigt med olika fabrikat märker jag. Som bilnörd och spenderare på dyra bilar så var det verkligen inte priset i första hand som gjorde mig intresserad av just en CF. Jag råkade se en CF Moto 500 Lång (med extra sittdyna) Terralander (hade ingen aning om vad CF Moto var vid den tidpunkten) parkerad utanför en Mc Donalds, och jag tyckte den var så jäkla snygg, betydligt snyggare än de 4 hjulingar jag sett över åren.
Där i början av juni började min nyfikenhet på allvar av 4 hjulingar. Sen har jag varit runt och testat de flesta märken, en del kändes riktigt bra, en del sämre. Jag konstaterade dock snabbt att en 500 kubik var lite för "klent" för mig. Det stod sen länge mellan en Yamaha Grizzlyn 700 EPS och CF Moto X8.
Valet blev efter ett långt grubblande CF Moto X8. Ingen 4 hjuling var i mina ögon lika snygg och dessutom perfekt för att skjutsa (tjejen och barn).
Jag är än så länge grymt nöjd efter 4 veckor och 22 mil, prestandan och väghållningen (grus-asfalt) är absolut bra för en 4 hjuling.
Återstår och se nu om denna otroligt positiva känsla håller i sig!
Kom gärna med fler tips och synpunkter. Har bl. a planer på att trimma den innan vintern.
-
Kul att du är nöjd!
Hoppas du får många problemfria mil ()p
-
Hoppsan..! Det verkar vara rätt infekterat och viktigt med olika fabrikat märker jag. Som bilnörd och spenderare på dyra bilar så var det verkligen inte priset i första hand som gjorde mig intresserad av just en CF. Jag råkade se en CF Moto 500 Lång (med extra sittdyna) Terralander (hade ingen aning om vad CF Moto var vid den tidpunkten) parkerad utanför en Mc Donalds, och jag tyckte den var så jäkla snygg, betydligt snyggare än de 4 hjulingar jag sett över åren.
Där i början av juni började min nyfikenhet på allvar av 4 hjulingar. Sen har jag varit runt och testat de flesta märken, en del kändes riktigt bra, en del sämre. Jag konstaterade dock snabbt att en 500 kubik var lite för "klent" för mig. Det stod sen länge mellan en Yamaha Grizzlyn 700 EPS och CF Moto X8.
Valet blev efter ett långt grubblande CF Moto X8. Ingen 4 hjuling var i mina ögon lika snygg och dessutom perfekt för att skjutsa (tjejen och barn).
Jag är än så länge grymt nöjd efter 4 veckor och 22 mil, prestandan och väghållningen (grus-asfalt) är absolut bra för en 4 hjuling.
Återstår och se nu om denna otroligt positiva känsla håller i sig!
Kom gärna med fler tips och synpunkter. Har bl. a planer på att trimma den innan vintern.
Kul att du är nöjd!
Men så avslutar du med att det skall trimmas. :hmmm:
Men tanke på att du bara kört 22mil borde du känt redan vid provkörningen att denna kraft inte kommer räcka för dig!!?
Jag är nyfiken på tankegången.
Jag nämner inga andra märken här, lägg märke till det nu ni som varvar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
-
Kul att du är nöjd!
Men så avslutar du med att det skall trimmas. :hmmm:
Men tanke på att du bara kört 22mil borde du känt redan vid provkörningen att denna kraft inte kommer räcka för dig!!?
Jag är nyfiken på tankegången.
Jag nämner inga andra märken här, lägg märke till det nu ni som varvar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Jag förstår om du funderar. Nej det är inget konstigare än med bilar, man kan väl aldrig få för mycket hk och vridmoment!
Dessutom är det ju alltid lite kul med att extrautrusta både bilar och i detta fallet 4 hjulingen. Jag har även funderat på andra tillbehör som uppvärmda handtag, kanske några snygga extraljus m.m.
Därför jag är lite nyfiken på era andras erfarenheter och förslag.
-
Kul att du är nöjd!
Hoppas du får många problemfria mil ()p
Tackar :-)
-
Jag förstår om du funderar. Nej det är inget konstigare än med bilar, man kan väl aldrig få för mycket hk och vridmoment!
Dessutom är det ju alltid lite kul med att extrautrusta både bilar och i detta fallet 4 hjulingen. Jag har även funderat på andra tillbehör som uppvärmda handtag, kanske några snygga extraljus m.m.
Därför jag är lite nyfiken på era andras erfarenheter och förslag.
PÅ de flesta märken så brukar en så kallad BIG 3 göra susen.
Bränslebox
Avgassystem
Luftfilter
Sen i CFs fall känner jag inte till utbudet på detta.
Men har hört att byte av kopplingen ska göra stor skillnad i ax? Typ dr. pulley. Men även detta verkar vara rätt svårt att få tag i?
Sen kommer ju troligen alla garantier försvinna så fort du börjar kladda. Och driftsäkerheten minskar radikalt då man tämjer på gränserna.
Så skulle nog avråda dig göra större ingrepp på prestandan.
Slipon och koppling lär göra mest skillnad för minst pengar.
-
jag skulle råda dig att satsa på det rostfria effektavgassystem som säljs av rjwc här på forumet, luftfilterboxen råder jag ingen att förändra, dels är original pappersfilter det bästa som finns på att göra sitt jobb jämfört med billiga skumfilter som brukar ingå i sportsatserna, desutom är det rätt viktigt med täthet på intagssystemet på en hjuling..
-
Tänk efter innan du börjar trimma... dom faller ihop som ett korthus då!!!!
Jag har nog snart bytt ut allt i drivlinan på min. Igår vred jag av en drivaxel bak....
-
Tänk efter innan du börjar trimma... dom faller ihop som ett korthus då!!!!
Jag har nog snart bytt ut allt i drivlinan på min. Igår vred jag av en drivaxel bak....
Som Can Am och Polaris då.. haha
-
Som Can Am och Polaris då.. haha
Dom behöver man inte trimma :whip:
-
Som Can Am och Polaris då.. haha
Aldrig läst på detta forum om en Can-am v-twin som rasat?
-
Håll alla maskiner original så håller dom längre är mitt tips, oavsett fordon. Eller gör det hela vägen ut vilket ju kostar på.
Pulley finns inte till x8. Inte än iaf.
-
Håll alla maskiner original så håller dom längre är mitt tips, oavsett fordon. Eller gör det hela vägen ut vilket ju kostar på.
Så sant som de va sagt...