ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: Puma skrivet 25 september 2006 kl. 22:32:20

Titel: Skillnad på A-armar och A-armar...
Skrivet av: Puma skrivet 25 september 2006 kl. 22:32:20
Det med A-armar till quadar är ju lite intressant (tycker jag). De finns ju i priser från några tusen till tio-tusentals kronor. Om man snackar med de som säljer de dyrar armarna så försäkrar de att just deras armar är bäst, men även de som säljer billiga armar menar ju på att deras armar ger en grym skillnad på hojen. Naturligtvis måste ett par armar matchas med stötdämpare så det tänkte jag inte diskutera här, utan jag är mer inne på vad armarna egentligen gör med hjulvinklarna och vad det gör för nytta. Om man tittar på cambervinkel tex så är det ju ganska enkelt. Det bygger helt enkelt på geometri mellan de undre respektive övre infästningarna på hojramen samt övre och undre infästningar på hjulspindeln. Jag mätte upp min hoj och ritade upp geometrin i pc'n. Jag har både original och breddade armar och mätte upp de båda. Med originalfgramvagnen så kommer Cambervinkeln att vara störst i fullt utfjädrat och fullt ihopfjädrat läge, medan den är minst (nästan vertikal) när armarna nästan är horisontella. Min tillbehörsframvagn kommer dock att hela tiden öka cambervinkeln från fullt utfjädrad till helt ihoptryckt. Skillnaden beror inte på armarnas längd utan på att infästningen på spindeln har uniballs och därför kommer en bit bort från spindeln, medan originalarmarna har vanliga kulleder och där kommer själva kulleden närmare centrum på spindeln. Inom tillbehörsvärlden finns det ju armar med både uniballs och vanliga kulleder och de kommer alltså att påverka hjulvinklarna på olika sätt. Så min fråga är... varför vill vi förändra cambervinklarna under fjädringsvägen och vad är egentligen bäst? På VLS som har en annorlunda framvagn sägs den stora fördelen vara att hjulvinklarna inte förändrar sig under fjädringsvägen... men det skulle man kunna åstakomma med en konventionell framvagn också... så varför har inte tillverkarna gjort det? Det finns (till min hoj iaf) inga armar som kommer att hålla mina hjulvinklar konstanta under fjädringsvägen... så vad är det egentligen för skillnad på A-armar och A-armar när det gäller hjulvinklar?
Titel: vet inte om
Skrivet av: Borggren skrivet 26 september 2006 kl. 08:44:45
jag vet inte om jag svarar på din fråga, men jag åkte ALba action framvagn på min Yamaha förr och det var jätte stor skillnad, men bara för att den blev bredare, sedan gick det att justera camber på den och jag hade mkt "negativ" camber bara för ett det styr mkt bättre men blir lite nervös rakt fram, jag byte för att det inte fanns reservdelar i Sverige till denna, utan jag var tvungen att vänta 10dagar eftersom de strulade i USA och jag missade en tävling, men om jag varit klok hade jag beställt ett reserdels kit redan då jag köpte framvagnen....hur som helst jag blev förbannad på mig själv och ringde runt och frågade atv-handlare vem som hade reservdelar till sina framvagnar och det fanns bara en handlare som hade det, atv-racing och Roll design lobo2 (longtravel) så jag köpte en sådan.....
Men här kan jag säga att jag hade ju redan åkt med en framvagn som breddade 2" och nu köpte jag en som breddade 2,5" där märktes det ingen skillnad, utan skillnaden var att jag flyttade fram framhjulen 1" vilket gjorde quaden mkt lugnare, och bättre att hoppa med.
Köper man en dyrare framvagn har de ofta framflyttade hjul.

Sedan har jag åkte med negativ camber på denna med och gillar det, men då man åker motard sliter det mkt däck

Sedan har rolldesign nått patent om jag förståt det rätt att hjulvinkeln inte ändras oavsett fjädrings väg....detta är skönt då jag åker med cross dämpare ibland och supermoto ibland....
En polare åker honda och han får snurra på sina styrstag ett 1-2 varv då han byter dämpare.

Detta e min erfarenhet
Titel: Skillnad på A-armar och A-armar...
Skrivet av: KTMmarkus skrivet 26 september 2006 kl. 10:07:29
Väggar av text  :oops:
Titel: Re: vet inte om
Skrivet av: Puma skrivet 27 september 2006 kl. 11:57:28
Citat från: "Borggren"
jag byte för att det inte fanns reservdelar i Sverige till denna, utan jag var tvungen att vänta 10dagar eftersom de strulade i USA och jag missade en tävling, men om jag varit klok hade jag beställt ett reserdels kit redan då jag köpte framvagnen....


Vad var det du behövde som reservdelar? Kulleder? Kör Alba med kulleder eller uniballs? Det verkar ju också vara en viss skillnad på kvalite. Jag inbillar mig att kullederna som man kan hålla täta är ett bättre alternativ är uniballs. Nu finns det visserligen tätningsdamasker att köpa till uniballs också men det känns ändå som om kulleder skulle vara att föredra. Upplever du skillnader i tröghet i styrning mellan Alba och Roll Design? Hur är det med vikten på respektive framvagn jämfört med original?
Titel: Skillnad på A-armar och A-armar...
Skrivet av: Perra N skrivet 27 september 2006 kl. 12:08:16
Uniballs är kanon om man vill ha precision i upphängningen, men mindre bra om man badar dem i dynga hela tiden! ;)
Titel: hej Puma
Skrivet av: Borggren skrivet 27 september 2006 kl. 12:29:58
oj det var svåra frågor du hade....
Alban var helt ok, men köp med reservdels kit till dem,
http://store.albaaction.com/shop/AL210-130-AV-KIT.html detta är den framvagn jag hade men utan stötdämpare.
P-ändarna skall enligt dem som "vet" vara lite sämre för att de skall vara av den typen som går sönder helt om de går sönder, (men kollade på en MECA och den är mkt nära utförandet till en Mersedes 300D -78-84 vilket borde betyda att de ÄR stadiga, konan skiljde sig lite).

På Rolldesignen kan man ställa både inne vid p-änden och vid uniballsen hur man vill ha framvagnan....men det är ju som med allt som går att justera i all oändlighet.....man måste ju veta vad man håller på med annars blir det lätt sämre....
tröghet??? ingen skillnad
Vikt??? skillnaden är marginell, vet faktiskt inte, var inget man tänkte på.
Damasker till uniballens är nog inget som kommer att fungera, ett kort tag sedan samlar det nog bara skit.
Min Rolldesign är ju en long travel, med 7-8cm längre fjädringsväg om jag kommer ihåg rätt (med elka dämpare)