ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: Pelle_jkpg skrivet 5 juli 2013 kl. 15:25:16
-
Hur varma blir era bakdiffar efter nån mil asfaltsåka i lite hastighet?
Jag tycker min blir orimligt varm att det bara fräser om den när man skvätter vatten på.
1. Har kollat att hjulen har samma rullomkrets (skilde under 2cm) :hmmm:
2. Ny och rätt olja.
3. Nya drivaxlar.
4. Bromsar ligger INTE på
5. bakifrån sett blir vänster axel mycket varmare än höger?!
Tidigare var vänster axel skadad, därav byte.
Börjar bli desperat.
Tänkte jag ska byta sida på hjulen idag och se om istället det blir höger drivaxel som blir varm.
Kanske beror på obalans? :dntknow:
-
Hur var hjullagret på den varma sidan?
-
Grejen är att det som är varmast är inre drivknut och diffen.
Yttre går att ta i även att den är riktigt varm
-
Och den är inte höjd? Det borde kanske inte generera en sådan värme att vika knuten mot maxläget + andra sidan borde ju då också bli varm...
-
Snabbgooglade lite...
"The reason I mention pavement is that the rear final drive is not a diffirential but a locked rear axel and that is why Yamaha calls it a final drive rather than a diff. The two axel halves are locked together with gears and when riding on pavement there is no slippage at the rear tires which causes binding in the gears during any turning at all on pavement and heats up the rear diff. It's also the reason the bike wants to go straight rather than turn when you are on pavement."
Har du olika stora hjul får ju grejerna arbeta...
-
Tack!
Men även att jag verkligen kollar så de är lika i omkrets så blir de varmt...
Vad skiljer Yamaha mot andra? Typ CF (som är en kopia) ? :hmmm:
-
Jag vet faktiskt inte.
Verkar vara vanligast på grizzly om man googlar "atv rear differential hot" :(
-
är det inte våtbroms inbyggd i slutväxeln på dom? isåfall ligger den säkert på lite och skapar värme, hur der oljan ut? kolsvart luktar bränt med lite glitter tyder på anliggande broms
-
Jag vet faktiskt inte.
Verkar vara vanligast på grizzly om man googlar "atv rear differential hot" :(
Skitmaskin... Skulle aldrig sålt Renegaden helt enkelt.
Aja... Någon spekulant på en fin och snabb skogsmaskin?
Vägreggad fast fungerar inte på väg?
-
Skitmaskin... Skulle aldrig sålt Renegaden helt enkelt.
Aja... Någon spekulant på en fin och snabb skogsmaskin?
Vägreggad fast fungerar inte på väg?
jag bjuder en 5a
-
är det inte våtbroms inbyggd i slutväxeln på dom? isåfall ligger den säkert på lite och skapar värme, hur der oljan ut? kolsvart luktar bränt med lite glitter tyder på anliggande broms
Tror inte det. Hade isär det och lade inte märke till något lamelliknande.
Vad endast drev.
Oljan håller sig fin, aningen svartare efter 10-20 mil
Luktar ve o fan. Trodde jag skulle spy när jag tömde första gången.
-
jag bjuder en 5a
Lägg till 80 000 så kan vi snacka :)
-
Lägg till 80 000 så kan vi snacka :)
nja, vill inte ha en grizzly!
-
Har du bromsskiva bak då? annars sitter det en våtbroms, minns inte vilka Japaner som körde med sådana
-
Har du bromsskiva bak då? annars sitter det en våtbroms, minns inte vilka Japaner som körde med sådana
Sitter separata bromsskivor på båda hjul. Men dessa är inte varma.
-
Sitter separata bromsskivor på båda hjul. Men dessa är inte varma.
då har du iaf. ingen inbyggd broms ;)
-
Okej Tack :)
Jag spakulerar fortfarande vad det är rent fysiskt som skapar värmen.
Misstänker glappet i kullederna i drivaxeln.
Eller glappet i splinsen?
Menar det blir rejält varmt, snabbt!
-
Skitmaskin... Skulle aldrig sålt Renegaden helt enkelt.
Aja... Någon spekulant på en fin och snabb skogsmaskin?
Vägreggad fast fungerar inte på väg?
:wave :wave :wave :wave
-
nja, vill inte ha en grizzly!
Bättre att åka på en kopia av den ist
-
Bättre att åka på en kopia av den ist
Hahahahah
-
Jag bara undrar har du kollat ingående axel i klumpen så det inte är den som glappar går tungt och alstrar värme vid högre farter :dntknow:
-
Bättre att åka på en kopia av den ist
vem säger att jag vill ha en cf? Om jag kommer upp i den prisklassen en grizzly kostar ny så hade jag inte valt en grizzly
-
Jag tror att det är lagret på ingående axel som håller på att ge upp.
Eller för mycket/för lite olja i klumpen.