ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: alex1996 skrivet 4 juli 2013 kl. 20:42:19
-
Hejsan, har en linhai 260 som vill gärna bli varm direkt man startar den, Starta upp den förut utan luftfilter och körde kanske ca 3min och på dom 3 minuterna blir den tokvarm på avgasröret, när jag öppna locket på luftburken så rök det från förgasaren, på andra 4hjulingar/crossar jag har haft så tar det ju ett litet tag innan dom blir varma, är detta normalt eller vad kan vara fel?
Mvh
-
Körde du den utan luftfiltret...?
Eller stog du bara still och gasade?
-
Hej! nej jag körde lite granna, men det spelar ingen roll om jag har luftfilter eller inte så blir den så varm fort endå, men att det rök ur förgasaren märkte jag nu när jag körde utan filter.
Mvh
-
Du kan ju inte köra utan filter :banghead:
-
körde bara några meter så ja kunde lasta den på kärran :cry:... den puffar även lite på tomgång, dör ibland, Vad kan man kolla extra på?
-
Du fick nog i något skräp.
Att köra utan filter påverkas kylningen och effekten
Börja med att blås ur förgasaren, om det inte hjälper kan du ju testa rengöra med medel.
-
okejj... har fått på ett nytt fräsht filter nu iallafall, provar att starta upp den imorgon, om det fortfarande blir samma sak, Vad kan det vara då?
-
Någon får rätta mig om jag har fel men skit i förgasaren. Det är därför den ibland stannar
-
Rengör förgasaren innan du fortsätter att köra, det kan komma in små partiklar i motorn. Det kan leda till motorrenovering
-
ska göra det! tack en så läng! ()p
-
Kolla hur stiftet ser ut, får du fel bränsleblandning bör det synas där. Faran är väl om den går för magert och varmt.
Men den går normalt annars? Tänkte om den kanske drar tjuvluft genom något sprucket gummi eller så.
-
Du hade en annan förgasare på också?
Då finns det väl stor risk att blandningen är fel, tips om hur du ordnar det har jag inte.
-
tjena! jag hitta en helt ny förgasare till dunderpris! så det är orginal, hadde det förut åxå med den var helt slut, men har en annan ljuddämpare nu och "sportluftsfilter" så kanske behöver sätta i ett större munstycke?
-
Ja då behöver du nog större.
-
min avgaspacking är även helt slut, kan de därför den puffar till och går dålig på tomgång?
-
Kanske, vet att min sköt fina avgassmällar när det läckte bak vid dämparen när jag körde med en mc dämpare.
Så byt packning också.
Munstycke kan du testa med 155 el 160 i storlek.
-
okejj, mitt är tät överallt förutom vid cylindern, men har 2 nya avgaspackingar liggandes så byter det imorgon!
-
rengjort förgasaren, fått dit en ny avgaspacking, fortfarande samma problem att den har svårt att gå på tomgång, det puffar till, inte från avgasröret, tror det är förgasaren, puffar till så dör den. Men den startar jätte lätt sen igen :dntknow:
-
Är det för låg tomgång så antar jag att du redan provat skruva upp den?
Testat skruva på luftskruven (eller vad den heter)?
För jag tycker inte bestyckningen borde göra att den tappar tomgången.
Är ventilerna kollade på maskinen?
-
hej! tomgången står på max... har inte kollat ventiler då jag inte har kunskapen, ska testa å pilla lite på luftskruven
-
Står tomgången på max borde ju motorn varva så pass att den börjar driva i variatorn.
-
Med max utskruvad luftskruv så borde motorn rusa.
Generellt sett så brukar 1,5 varv ut vara standard inställning.
-
har nu fått den att gå perfekt på tomgång, kollade även oljan i motorn å pumpjonen som hade fyllt på olja upp till hålet... tömde ur oljan(vatten) å tömde i ny fin olja, men den den har börjat rycka nu, tar väll in olja tror ja.... Men till problemet tråden är ägnad åt. Den kokar efter ca 20min körning.. Har tömt ur allt kylar vatten och kört med högtyckstvätten å tvättat ur systemet. var väldigt rostigt vatten, tömde i nytt och det blev lite bättre kylning, några förslag?
-
Var det vatten i motoroljan och den kokar så har du väl förmodligen fått kylarvatten in i motorn. Om topplockspackningen gått eller något annat fel.
Startar kylfläkten? Eller är det minskat vatten som får den att koka?
-
fläktarna hoppar igång när den börjar koka, får fylla på vatten när den kokar, har kört nyss lite fast den koka inte då, men kan ju kolla om det har försvunnit vatten
-
har plockat bort termostaten och kolla om den funka, Det gjorde den... men ryker fortfarande när den blir varm inte så himla kraftigt med de kommer rök... Hur mycket olja ska det vara i klumpen på bakaxeln
-
Olja där bak ska vara upp till påfyllningshålet har jag för mig.
Vart ryker det menar du? Ryker den vitt ur avgasröret tar den in vatten.
-
Jag fattar inte riktigt vad du menar ts.
Det var för mycket olja i motorn som dessutom var vattenblandad?
Den ryker dessutom vitt och kokar?
Det låter absolut som topp packningen gått, eller så är toppen spräckt.
Är du helt säker på att det inte försvinner vatten?
Jag tror nämligen att oljenivån var korrekt men att den blivit utspädd med vatten och på så vis höjt nivån i motorn