ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: italjano skrivet 29 juni 2013 kl. 17:20:37
-
Finns de någon speciell anledning att man brukar ha smalare däck fram en bak? 4-hjulingen de ska sitta på är en Grizzly med servo.
Tänker mig när man kör i tex 4wd så driver väl de lika mycket fram som bak och har man tex 10 eller 12" breda däck runt om borde väl man ta sig fram bättre?
//Andreas
-
Den svänger sämre med breda framhjul.
Det blir även sämre grepp med breda framhjul...
-
ok, för mycket skogskörning vad kan rekommenderas där?
-
9-10 fram och 11-13 bak...
Kör man inte super mycket i lera så är ju ett allround däck, typ itp terracross, Maxxis Bighorn eller liknande att föredra.
En smal maskin svänger snävare och har minimalt med slag i styret.
Ska man trialköra ( sakta klättring) så glömmer många bort fördelarna med att koppla ur 4wd och luta sig åt fel håll för att få minimal svängradie.
Men för att återgå till din fråga så är orginalhjulen bra till den vanligaste åkningen, men saknar markfrigången som ett par 26-27" hjul kan ge...
-
Den svänger sämre med breda framhjul.
Det blir även sämre grepp med breda framhjul...
Blir de sämre grepp med breda framhjul? För en gröngöling som mig låter de helt fel men jag tror dig, du vet säkert va du pratar om. Men låter "fel" :dntknow:
-
Du får ju sämre tryck på mönstret.
Fast blir bättre bärighet med bred hjul. Och det ser fett ut :)
Det beror helt på vilken typ av körning du är ute efter.
Mina 12or fram med servo funkar finfint på både gata o grusgrup. Dock har jag inte jämfört med så mycket.
-
Tar det inte i, med så breda framhjul/däck :hmmm:
-
Tar det inte i, med så breda framhjul/däck :hmmm:
Köpte fälgar som breddar. (Grizzlyn är ju rätt smal org.)
Grizzlyn har styrstaget inne i fälgen eller vad man ska säga. Inte som Can-am bla. Då det tar i däcken om man får på för breda.
Vet inte om du fatta vad jag menade? Svårt att beskriva utan bild.
Bak är goda marginaler.
-
Köpte fälgar som breddar. (Grizzlyn är ju rätt smal org.)
Grizzlyn har styrstaget inne i fälgen eller vad man ska säga. Inte som Can-am bla. Då det tar i däcken om man får på för breda.
Vet inte om du fatta vad jag menade? Svårt att beskriva utan bild.
Bak är goda marginaler.
Ja, jag förstår. Tack För svaret! ()p
-
Ett brett däck fram gör ju styrning ganska oprecis också eftersom det beror på underlaget vart på däcket man ha anläggning mot marken.
Smala framdäck passar ju precis som Pelle skriver mycket bra för normal åkning där det är torrt och stenigt, men ger ju NADA bärighet i snö och lera...
Ett smalt däck och att man lutar sig ut ur kurvor runt tex träd ger en jätte snäv svängradie , en riktigt duktig förare kan med hjälp av detta och lite broms på framhjulen göra otroliga 90graders svängar.
Svezon här på forumet använder den tekniken på ett lysande sätt på trialtävlingarna.
Tröttnar man , vilket man oftast gör på ren lerkörning och vill ha lite nya utmaningar så tycker jag ni ska prova på atvtrial...
Inom kort kommer ni då även överväga era däckval, och gå mot smalare hjul fram... :))
-
Inom kort kommer ni då även överväga era däckval, och gå mot smalare hjul fram... :))
Jag har back på min ATV ;) (och kommer aldrig tävla i trail)
-
Appappapp! Inte backa!! :))
-
Jag har back på min ATV ;) (och kommer aldrig tävla i trail)
Och 'overrideknapp' för att backa med fyrhjulsdrift. ;)
-
Och 'overrideknapp' för att backa med fyrhjulsdrift. ;)
Xp har inte det problemet, Value line´n som har :whip: Xp varvar knappt "bara" innan knappen
-
Nähä .. Borta på de nya value line också :P
-
Nähä .. Borta på de nya value line också :P
Det visste jag också, men orkade inte skriva + minns ej brytpunkten 2011-12...
-
Min är byggd 2012 och då måste man ha ovveride i för att ha 4x4... varvstoppet försvinner iaf.