ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: italjano skrivet 29 juni 2013 kl. 17:20:37

Titel: varför olika bredd fram/bak?
Skrivet av: italjano skrivet 29 juni 2013 kl. 17:20:37
Finns de någon speciell anledning att man brukar ha smalare däck fram en bak? 4-hjulingen de ska sitta på är en Grizzly med servo.

Tänker mig när man kör i tex 4wd så driver väl de lika mycket fram som bak och har man tex 10 eller 12" breda däck runt om borde väl man ta sig fram bättre?

//Andreas
Titel: SV: varför olika bredd fram/bak?
Skrivet av: AtvNerd skrivet 29 juni 2013 kl. 17:34:52
Den svänger sämre med breda framhjul.
Det blir även sämre grepp med breda framhjul...
Titel: SV: varför olika bredd fram/bak?
Skrivet av: italjano skrivet 29 juni 2013 kl. 17:37:41
ok, för mycket skogskörning vad kan rekommenderas där?
Titel: SV: varför olika bredd fram/bak?
Skrivet av: AtvNerd skrivet 29 juni 2013 kl. 17:58:07
9-10 fram och 11-13 bak...
Kör man inte super mycket i lera så är ju ett allround däck, typ itp terracross, Maxxis Bighorn eller liknande att föredra.
En smal maskin svänger snävare och har minimalt med slag i styret.
Ska man trialköra ( sakta klättring) så glömmer många bort fördelarna med att koppla ur 4wd och luta sig åt fel håll för att få minimal svängradie.
Men för att återgå till din fråga så är orginalhjulen bra till den vanligaste åkningen, men saknar markfrigången som ett par 26-27" hjul kan ge...
Titel: SV: varför olika bredd fram/bak?
Skrivet av: italjano skrivet 20 juli 2013 kl. 20:28:41
Den svänger sämre med breda framhjul.
Det blir även sämre grepp med breda framhjul...

Blir de sämre grepp med breda framhjul? För en gröngöling som mig låter de helt fel men jag tror dig, du vet säkert va du pratar om. Men låter "fel"   :dntknow:
Titel: SV: varför olika bredd fram/bak?
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 20 juli 2013 kl. 22:26:48
Du får ju sämre tryck på mönstret.
Fast blir bättre bärighet med bred hjul. Och det ser fett ut :)

Det beror helt på vilken typ av körning du är ute efter.

Mina 12or fram med servo funkar finfint på både gata o grusgrup. Dock har jag inte jämfört med så mycket.
Titel: SV: varför olika bredd fram/bak?
Skrivet av: Suzuki_Master skrivet 20 juli 2013 kl. 23:10:33
Tar det inte i, med så breda framhjul/däck :hmmm:
Titel: SV: varför olika bredd fram/bak?
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 20 juli 2013 kl. 23:21:21
Tar det inte i, med så breda framhjul/däck :hmmm:

Köpte fälgar som breddar. (Grizzlyn är ju rätt smal org.)
Grizzlyn har styrstaget inne i fälgen eller vad man ska säga. Inte som Can-am bla. Då det tar i däcken om man får på för breda.

Vet inte om du fatta vad jag menade? Svårt att beskriva utan bild.

Bak är goda marginaler.
Titel: SV: varför olika bredd fram/bak?
Skrivet av: Suzuki_Master skrivet 20 juli 2013 kl. 23:34:05
Köpte fälgar som breddar. (Grizzlyn är ju rätt smal org.)
Grizzlyn har styrstaget inne i fälgen eller vad man ska säga. Inte som Can-am bla. Då det tar i däcken om man får på för breda.

Vet inte om du fatta vad jag menade? Svårt att beskriva utan bild.

Bak är goda marginaler.
Ja, jag förstår. Tack För svaret!  ()p
Titel: SV: varför olika bredd fram/bak?
Skrivet av: AtvNerd skrivet 21 juli 2013 kl. 13:52:14
Ett brett däck fram gör ju styrning ganska oprecis också eftersom det beror på underlaget vart på däcket man ha anläggning mot marken.
Smala framdäck passar ju precis som Pelle skriver mycket bra för normal åkning där det är torrt och stenigt, men ger ju NADA bärighet i snö och lera...
Ett smalt däck och att man lutar sig ut ur kurvor runt tex träd ger en jätte snäv svängradie , en riktigt duktig förare kan med hjälp av detta och lite broms på framhjulen göra otroliga 90graders svängar.
Svezon här på forumet använder den tekniken på ett lysande sätt på trialtävlingarna.
Tröttnar man , vilket man oftast gör på ren lerkörning och vill ha lite nya utmaningar så tycker jag ni ska prova på atvtrial...
Inom kort kommer ni då även överväga era däckval,  och gå mot smalare hjul fram... :))
Titel: SV: varför olika bredd fram/bak?
Skrivet av: StefanN skrivet 21 juli 2013 kl. 22:57:01

Inom kort kommer ni då även överväga era däckval,  och gå mot smalare hjul fram... :))
Jag har back på min ATV  ;) (och kommer aldrig tävla i trail)
Titel: SV: varför olika bredd fram/bak?
Skrivet av: AtvNerd skrivet 21 juli 2013 kl. 23:33:02
Appappapp! Inte backa!! :))
Titel: SV: varför olika bredd fram/bak?
Skrivet av: Svezon™ skrivet 22 juli 2013 kl. 01:00:03
Jag har back på min ATV  ;) (och kommer aldrig tävla i trail)
Och 'overrideknapp' för att backa med fyrhjulsdrift.  ;)
Titel: SV: varför olika bredd fram/bak?
Skrivet av: StefanN skrivet 22 juli 2013 kl. 01:27:38
Och 'overrideknapp' för att backa med fyrhjulsdrift.  ;)

Xp har inte det problemet, Value line´n som har  :whip: Xp varvar knappt "bara" innan knappen
Titel: SV: varför olika bredd fram/bak?
Skrivet av: AtvNerd skrivet 22 juli 2013 kl. 09:42:00
Nähä .. Borta på de nya value line också :P
Titel: SV: varför olika bredd fram/bak?
Skrivet av: StefanN skrivet 22 juli 2013 kl. 12:09:10
Nähä .. Borta på de nya value line också :P
Det visste jag också, men orkade inte skriva + minns ej brytpunkten 2011-12...
Titel: SV: varför olika bredd fram/bak?
Skrivet av: Persson- skrivet 22 juli 2013 kl. 12:14:32
Min är byggd 2012 och då måste man ha ovveride i för att ha 4x4... varvstoppet försvinner iaf.