ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: MikeLeaf skrivet 28 juni 2013 kl. 16:42:00
-
Sökandet och funderingarna kvarstår.
Mina grabbar är 8 , 10 och 5 år.
Vill skaffa en fyrhjuling som 8-10 åringen kan köra nu och kanske några år till , då om några år kanske alla 3 kan köra.
Det bli enklare körning på tomten + enskild väg , inga våldsamma grejer... :knupple:
Budgeten är stram , max 10 tusen får kalaset gå på.
Har insett att det ska vara en quadmodell med grövre däck och måste ha backväxel 125 - 150 cc , mest för att de verkar storleksmässigt passa bäst.
Vill helst handla hos en ÅF där man kan få hjälp om det strular ELLER en beggad som gått några år och funkar
det jag hittat nytt som tilltalar är denna , om än lite över budget 11295:- (kanske prutbart)
LONCIN 150 cc Offroad -13
(http://cdn.blocket.com/static/2/images_full/84/8490670258.jpg)
Grabbarna vill ha den såklart
http://www.blocket.se/stockholm/Loncin_150cc_offroad_47910560.htm?ca=11&w=2 (http://www.blocket.se/stockholm/Loncin_150cc_offroad_47910560.htm?ca=11&w=2)
Lågpris från Superbilligt , men bara 3000 lägre pris och då får man väl montera allt själv och kan inte se/testa i verkligheten 8900:- 125 cc och frakt tillkommer
Ranger 125
(http://cdn.blocket.com/static/1/images_full/95/9558259578.jpg)
http://www.blocket.se/vastmanland/ATV_125cc_RR_Automat_med_back_39067885.htm?ca=11&w=2 (http://www.blocket.se/vastmanland/ATV_125cc_RR_Automat_med_back_39067885.htm?ca=11&w=2)
begagnat har jag bara hitta några Kazuma Falcon 150 för 6-7000:- -06 och -07
Vad tror Ni om Loncin maskinen? Andra tips?
-
Jag skulle nog säga att loncin är helt ok OM man kan skruva lite.
Det är oftast enklare fel. Typ batteriet är kass, eller nån kabel som ploppar loss.
Motorerna verkar klara rätt mycket stryk i förhållande vad de kostar. Och delar är skrattretande billigt.
Man ska nog inte förvänta sig för mycket gällande garanti på en såpass billig maskin, då marginalerna är små och säljaren troligen kommer hävda handhavandefel.
Det går ju hitta äldre bakhjulsdriva märkesmaskiner som är in i det närmsta odödliga. Men det är ganska sällsynta och är allt annat än häftiga.
Skulle kunna rekommendera kanske titta på beg. SMC 250, SYM 250 Då dessa är ganska små i storleken, men fördelen är att man kan ju alltid stryka gasen. Och pappa kan åka till affären om man vill ha den påställd. Sen lär värdeminskningen vara minimal på en sådan maskin.
Nytt är ju tyvärr nästan alltid en förlustaffär.
Och alla kinamaskiner jag köpt (ofta jävligt billigt) har gått några varv på tomten, sen startar den inte av nån simpel anledning. Och då blir de ståendes.
Blev lite utsvävning där ;)
-
Den där Loncinen har mina ungar 7 och 9 år och det är ingen back på den... >:( vill du ha back så är det geopard versionen med lasträcke fram för övrigt samma ram tror jag.. och samma motor men det är växellåda F/N/R
Lägger till: För övrigt har den fungerat kalas till det som den används till ungefär samma saker som du säger ska ha din till plus att vi åkte en del på isbana i vintras.. ungarna tyckte det var superroligt..
-
Loncin 150 finns både med och utan back. Geparden var jag lite sugen på till grabben, men hittade ingen beg och ny tycker jag den var för dyr för oss.
Blev en kazuma falcon 150cc, för hård fjädring och för hög tycker jag. Styrningen är trögjobbad också.
Men det är väl för att mina ungar är lite för små, vår hyosung 90 trivs dom bättre med.
Kymco mxer 150 skulle jag kunna tänka mig är en trevlig maskin.
Men för dom mindres skull så tycker jag man kan lägga sig mot en mindre maskin. Min 8-åring är då för klen för kazuman annat än snäll åkning på sjön vintertid.
Är man lite för stor för en maskin så har man ju ändå skoj, och man kan lättare hantera den.
Hyosung 90 och 100cc tycker jag är fina grejer som håller bättre kvalitet än kineserna. Tvåtakt och går fint. Dock ingen back, men en rätt lätt maskin som dom kan flytta på själv ändå oftast.
-
Lyfter denna , det blev till slut en Loncin 150 ny till kanonpris hos min lokala ÅF...
Tittade på några begagnade under somamren , men de flesta var slutkörda helt (trots nyskick i annonsen!) någon var för långt bort , kan inte åka 20 mil för att titta på en Quad...
En sån här:
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/9768772/20130908_113025.jpg)
Den går kanonbra , men en sak oroar mig lite och det är att det låter lite från variatorn/drivningen , inte på tomgång men när man börjar gasa och åker iväg ett 'kvittrande' metalliskt ljud som hörs skilt från ljudet från själva motorn.
Vet inte om detta är normalt? kanske bara den nya remmen som konstrar lite.
Maskin är nedställd på minimum vid gasreglaget , så kör max 15-20 km i timmen och kört en timme hittills.
Har talat med ÅF som tror det är normalt, får annars komma in med den och lyssna , men det är ju 7 mil T o r.
-
Variatorn på de där är lite annorlunda.
(Tror jag) tar min kazuma 150cc som referens.
Där är det remdrift ja.
Men remmen är alltid i spänn, sen sitter en slungkoppling i sekundären.
Den är "torr" och kan säkert vissla en del när man slirar :)
-
Uppdatering , missljudet orsakades av metallskyddet som sitter på andra sidan för att man inte ska bränna sig på avgasröret. Det satt fast , men gummipackningen som var av sorten som ska centreras i hålet och dämpa på båda sidorna var bara distskruvad på ena sidan , och saknades helt på en av skruvarna, nu är det tyst och fint igen.
Nån kines som slarvat på löpande bandet :rtfm: