ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Skötsel => Ämnet startat av: Narmasil™ skrivet 28 juni 2013 kl. 02:27:08
-
Det här med kedjeskötsel verkar vara något som många fått om bakfoten.
Dom flesta av oss åker på O-ring eller X-ring kedjor, dessa kedjor är tätade med kedjefett inuti varje länk med o/x-ringar som tätar så vatten och smuts inte kommer in samt att fettet inte kommer ut. Vad hjälper det då att smörja kedjan med kedjespray?
Sprayen är till för att smörja på insidan(under, inte intui) av kedjan för att minska slitaget på dreven, inget annat, är kedjan/dreven torra så gnager det mer på dreven, kedjan slits såklart också men inte lika mycket men sprayen har ingen funktion över huvud taget för själva länkarna som många verkar tro.
Man kör sin hjuling
Den blir skitig
Du tvättar den
Smörjer in kedjan med kedjespray när den torkat
Nästa gång du ska ut och köra så är kedjan alldeles klibbig och "bra"
Du kör lite grusväg/offroad, massa skit fastnar på kedjan
Du ska tvätta den igen
Massa skit sitter på kedjan, hur tar du bort? Högtryckstvätt och borste möjligen.
Lite lite vatten tränger in i länkarna och ev skadar/lyfter du på ringarna som tätar kedjan och med tiden slutar smörjningen inuti att fungera
En stålborste t.ex är direkt skadligt på en ring kedja, Snällare borstar bör användas!
Sen finns det ju kedjor som inte är tätade alls, dessa ska så säga rulla lätt, diskussioner har velat fram och tillbaka för maximal prestanda om man ska åka utan ringar eller med O/X-ring. Visst går en ringad kedja mycket trögare än en utan ringar, men när den blir varm blir den lekande lätt att röra.
Problemet med icke ringade kedjor är att dom sträcker sig bra mycket mer än ringade kedjor eftersom dom slits inuti där det inte syns, säg att varje länk slits ner 0.05mm och du har 110 länkar så blir kedjan 5.5mm längre. Har sett allt för många exempel på kedjor som går rakt av eftersom dom slits ner, kastar sig över framdrevet och spräcker motorn (dyyyrt!) Så tänk på det innan ni köper billigaste kedjan (icke o-ringad)
Bild på vanlig (vanligast på crossar och hjulingar är 520 kedja) Denna på bild med O-ringar
(http://www.p-wholesale.com/upimg/19/737a1/motorcycle-chain-520h-o-831.jpg)
O-Ring eller X-Ring?
Så här ser dom ju ut intui så säga. Tittar du på kedjan utifrån så ser X-ringen ut att vara helt platt medans O-ringen är rundad. Kan vara svårt att se på begagnade kedjor när X-ringarna blir tilltufsade
(http://www.biketorqueracing.co.uk/images/ww/X-ring_O-ring.jpg)
Ska man köra O-ring eller X-ring? Ja X-ringen är dyrare men tätar bättre samt att X-ringen ska ha liiiiiite mindre friktion, säkerligen inget man märker, men men....
Hoppas någon har lärt sig något av det här :whip:
-
Jag brukar tvätta kedjan med diesel och en mjuk borste på crossen ()p känns som det är snällare än massa avfettning och högtryck.
Och sen dimma på lite Superlube (oljespray) mest för att inte få rostangrepp på kedjan.
Dom kedjesprayer som finns tycker jag mest drar åt sig allt skit och skitar ner hela hojen :dntknow:
Edit: detta är på en o-rings kedja
-
Jag vet inte hur den där superlube oljan är, men man ska tänka på även att tex WD40 som många dränker in sina crossar/hjulingar med gör så gummi sväller, tex o-ringarna i kedjan då! kan oxå vara värt att tänka på..
-
Tack Narmasil! Jättebra att de som KAN och VET något delar med sig. Om alla gjorde lika skulle forumet bli superstarkt! :sunny:
-
Och där fick man lära sig lite mer ()p