ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: unicorn76 skrivet 24 september 2006 kl. 20:35:08
-
Jag undrar hur ofta man ska kolla /göra självservice på ATV'n?
Min har gått ca 100 mil, och är en -05a 450.
Vad bör man kolla? Hur ofta ska man byta? Vad ska man kolla/byta?
-
kolla ventilerna vid 100 mil brukar ju va standard. sen e de väl ganska vettigt att byta olja ungefär var 50:de mil.
-
Hur kollar man ventilerna?
Finna det någon information man kan få på det?
-
skruvar av ventilkåpan och checkar av ventilspelet.
ja kan säga att, ja gör inte de.
för ja har åkt 2-takt nästan hela mitt liv. så ja har inte så stort humm om hur de ska se ut och vara. så ja lämnar in på service. nu i början i varje fall. så man får lite mer vetskap om hur de ska vara.
men de bara jag de. de där kan man ju göra som man vill med.
servar man den hos ngn så ha rman ju en viss garanti oxå på att grejerna ska hålla. sen slipper man ju göra de själv.. ;) fast de e en viss tjusningen de oxå, att göra de själv ;)
olje byten och övrig servning fixar jag själv. så som sving axlar och allt underhåll. (inte tillräckligt tydligen, om man tittar på nedanstående tråd ;))
-
Det är bra om kolven är i ÖD (övre dödläge) när kollen görs, annars kan det bli tokigt, märkningar för att veta att kolven är det brukar finnas på svänghjul och motorhalva, jack i svänghjul och jack i halva ska stå mot varandra, då har du ÖD.
vilken mm det ska vet jag ej på din maskin, antagligen 0,04 till typ 0.06. kolla i surviceboken.
Kolla ditt luftfilter ofta också, det blir lätt skitigt om du kör på mycket damiga vägar.
Olja vid 70-100mil, det gör jag iallafall.
nytt oljefilter vid varje oljebyte...
Smörjning av nipplar och koll av glapp, tänk på att en led kan glappa lite på grund av att det är dåligt med fett i, det behöver inte vara att det är slitage.
Mvh
-
Det är bra om kolven är i ÖD (övre dödläge) när kollen görs, annars kan det bli tokigt, märkningar för att veta att kolven är det brukar finnas på svänghjul och motorhalva, jack i svänghjul och jack i halva ska stå mot varandra, då har du ÖD.
vilken mm det ska vet jag ej på din maskin, antagligen 0,04 till typ 0.06. kolla i surviceboken.
Kolla ditt luftfilter ofta också, det blir lätt skitigt om du kör på mycket damiga vägar.
Olja vid 70-100mil, det gör jag iallafall.
nytt oljefilter vid varje oljebyte...
Smörjning av nipplar och koll av glapp, tänk på att en led kan glappa lite på grund av att det är dåligt med fett i, det behöver inte vara att det är slitage.
Måste man plocka ner skärmar och tank för att komma åt ventilerna?
-
Tanken måste plockas bort för att komma åt ventilkåpan.
Men jag skulle rekommendera dig att låta din (eller annan) Åf att göra det åt dig. Vet man inte exakt hur man gör så kanske man inte vet exakt vilket värde man får fram heller.
Det har visat sig vara väldigt viktigt med ventilspelen på denna maskin, då några har råkat ut för brända ventiler.
MVH
Andreas
-
Någon här inne som vet lite mer exakt vad ventilspelet ska ligga på, på en dinli 450?
(Mina ventiler har börjat knacka)
-
Insug 0,15 (+-0,05)
Avgas 0,27 (+-0,05)
Ska mätas med kall motor.
Man behöver schimssats för att justera ventilerna, ej skruv justering på 450:n.
MVH
Andreas
-
Insug 0,15 (+-0,05)
Avgas 0,27 (+-0,05)
Ska mätas med kall motor.
Man behöver schimssats för att justera ventilerna, ej skruv justering på 450:n.
MVH
Andreas
Tack!
Var får man tag på en sådan satts och vad kan det kosta?
-
Är det samma shims till Dinli som till Polaris Predator 500?
-
Hoppas jag lyckas få upp de här bilderna har inte lagt upp några bilder förut på ett forum.
Några undringar angående ventilerna:
(http://hem.bredband.net/b340619/dinli450%20004.jpg)
Strippad.
(http://hem.bredband.net/b340619/dinli450%20006.jpg)
Tycker det är en skum kostruktion att man ska plocka ner halva atvn för att kunna byta tändstift och kolla ventilinställningen, som man ska göra regelbundet!!!
(http://hem.bredband.net/b340619/dinli450%20008.jpg)
Var är det man ska kolla ventilerna? Förmodar underdelen av kammen, men med vad kommer man åt att mäta där? Bladmått?!?
(http://hem.bredband.net/b340619/dinli450%20009.jpg)
Förmodar att det är här på bilden nedan man ska ställa den i övre dödläget.
(http://hem.bredband.net/b340619/dinli450%20010.jpg)
Någon som vet åtdragningsmomentet på skruvarna till kammen om man skulle behöva shimsa om dom?
(http://hem.bredband.net/b340619/dinli450%20012.jpg)
-
Hur gick det med det här då???
Lyckades du med justeringen???
-
10 nm är det på i princip alla kamöverfallsskruvar, dvs 1 kilo...använd en vettig momentnyckel. Det ska vara det mest påkostade verktyget i lådan. så spara inte på slantarna när ni handlar momentnyckel.
10 eller 12 nm kan innebära skillnaden på fullt fungerande eller skurna kamaxlar, momentet är viktigt pg.a att överfallen ändrar form på kamaxelloppet beroende på hur hårt man lägger åt dom.
Spelet mäts under kamnockarna med bladmått.
Tänk på att om du har lite högt spel så shimsa inte om. Spelets värde sjunker när motorn används, en del tror nämligen att det ökar med tiden.
Har du alltså te.x 0.31 på avgassidan när du ska ha 0.27, så är det bara att låta vara. Det FÅR ju diffa med plusminus 5 hundradelar också.. :wink:
Har du däremot te.x 0.21 på avgassidan så är det läge att skaffa shims..
-
Tack gjorde min andra ventilspelsmätning igår.
Speler på inlopsventilerna visade 0.10-0.15 respektive 0.15-0.2
Avgasventilerna visade 0.25-0.30 på båda.
Har bara bladmått som visar 0.05 mellan varje blad. Vet inte om eller var man kan få tag på något mer exakt bladmått.
-
Räkna med att shimsa om på insugssidan nästa gång du kollar ventilerna, 0.10 var precis på gränsen...men som sagt så hade du ju bara bladmått med 5 hundradelars diff på..Försök shimsa dom hyfsat lika med. Man kan behöva använda olika tjocklek på shims per ventil för att få lika värden, men det förstod du nog från början. :)
Avgassidan lät alldeles precis lagom.. :wink:
-
Räkna med att shimsa om på insugssidan nästa gång du kollar ventilerna, 0.10 var precis på gränsen...men som sagt så hade du ju bara bladmått med 5 hundradelars diff på..Försök shimsa dom hyfsat lika med. Man kan behöva använda olika tjocklek på shims per ventil för att få lika värden, men det förstod du nog från början. :)
Avgassidan lät alldeles precis lagom.. :wink:
var får man tag i ett bladmått med större mätområde.
Det finns ett på Elfa http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&dok=284454.htm
som är 20 blad med mätområde 0.05-1.00 mm men det står inte vad bladen har för olika mått.