ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: Britsmar skrivet 24 juni 2013 kl. 23:56:36
-
Som rubriken lyder.
Har ju kört min maskin sen ny och har på senare tid haft en koppling som blivit trögare och trögare.
Vid nått tillfälle inte allt för många mil sen så "hackade" kopplingen, undefär som en tvättbräda. Från toppläge till botten. Detta har försvunnit lite grann om inte helt.
Men när jag nu satte på mina korta ASV handtag så kom jag fram till att kopplingen är STENhård.
Så det var nog så att den varit väldigt trög en längre tid, men att jag helt enkelt vant mig.
Frågan är väl igentligen om någon rivit ner o bytt lameller eller korg och ver lite vad jag ska titta efter? Eventuella defekter osv.
Lamellerna byter jag ju självklart om jag öppnar upp, lite onödigt annars. Men kan det va något annat som spökar? Skador på kopplingskorgen? Fjädrar som är konstiga? Rester av lemeller som lagt sig imellan tallrikarna och korgen?
Har ju fått nån jävla fix ide om att jag fått ner massa avfettning ovanifrån vid mina överdrivna tvätt tillfällen, de gnisslar och knakar ju där nere vid "armen"
Hårdare fjädrar är ju bara o utesluta, köper nog ett kit i orginalutförande, om de slirar lite hit lr dit gör mig ingen större skillnad, trimmat eller ej.
Raptor bröderna kanske? :help:
-
Orsak till varför det knakar kan vara att du har slitit ut plast höljet på själva stålvajern så den går mot stål höljet och då går det riktigt tungt.
Alternativ 2 du har tvättat bort allt fett eller smörjan, vilket kan ha orsakat fel 1, för att åtgärda fel 1 och 2 så byt hela vajern helt enkelt, du köper ju så mycket annat så en sån från andra sidan kan ju knappt kosta en hundring.
-
Orginalvajern va utan defekter, men ny sitter på. Samma problem.
Ja har beställt ett kopplingskit nu, tog ifrån england så man får prova nya trimmet innan det hinner blir för mycket damm på prylarna. Men förstår ändå inte hur de kan bli så jävla trögt.
-
Och med trögt menar jag VÄLDIGT trögt.
4-5 drag i rad på handtaget och knogarna blir vita, och jag är väl ändå känd för att vara något starkare i nävarna än kontorsfolket ändå.
-
Jaså ny vajer redan och samma fel kvarstår. Har haft det felet själv med dock på annat fordon men man har ju glömt hur man löste det.
När man tänker till så är jag ganska säker på att det var grader alltså slitage kanter på lamellkorgen som ställde till det, så lamellerna släppte inte ifrån som dom skulle, där av knaket och hackandet i handtaget.
Lamellen har ju små kanter på sej som ska låsa tag i korgen och efter ett tag så blir det små urgröpningar där dom ligger i, inte mycket men såpass att det märks, du ser när du får i sär.
På många crossar så kan det se helt förskräckligt ut av några års missandel.
-
Ja jo vi får la se, 600 mil varav 350 tam pendling. Ett år på maskinen.
Får hoppas att det bara är lamellerna, annars blir skiten ståendes en vecka till :-\
-
Varför skulle den bli ståendes en vecka till för, du behöver inte köpa en ny korg bara för detta.
Det du kan göra är att köpa dej en fintandad fil med bra kvalitet så är det bara att putsa bort kanterna så det blir mjukt och slätt. Prova lägga in länk på en bra bild som visa men sket sej.
-
Varför skulle den bli ståendes en vecka till för, du behöver inte köpa en ny korg bara för detta.
Det du kan göra är att köpa dej en fintandad fil med bra kvalitet så är det bara att putsa bort kanterna så det blir mjukt och slätt. Prova lägga in länk på en bra bild som visa men sket sej.
Ja oftast går det putsa bort de små märkena i korgen, har gjort det på moped av samma märke.
Med Dremel och mjuk mojäng i änden.
Edit: Cummins metod låter lite vettigare iofs
-
Köpte du ett orginal kopplings kit?
Sitter en halv lamell längst in i korgen bakom en stålwire och shims. Kasta ut den och ersätt med en likadan som övriga. Bör ju gå o bes styckvis från yamaha åf
Den inre lamellen kommer börja slira när du börjar trimma på riktigt
Beställde du även packning till kopplingskåpan?
De är inte köpa hydraul manövrerad koppling spöket som tagit över din hjärna bara?
Putsade av korgen samt tryckplatta med schoths brite men hade inga större märken i dom
-
yes, packningen gick loss på nån hundring, borde dyka upp samtidigt som kopplings kittet.
Okej, såg nån polsk video på youtube dock fattade jag inte ett ord men såg att dom slet ut nån, som du säger, stålwire och lirkade ut en platta till. (Ingår den halva plattan i ett "normalt" kit då?
Det blev ett motsvarande orginal kit, inga extra plattor.
Näh jag är helt övertygad om att jag fått nått måndags ex redan från början.. eller bara mitt nyttjande som slitit på prylarna. Men kopplingen slirar inte, iaf inte så jag kan tyckas känna eller höra det.
Med orginalkopplings handtaget som är dubbelt så långt så har den ju gått väldigt trögt, och nu med korta versionen (halva längden?) så har jag dragit slutsatsen att man borde sett och hört folk som pratat dåligt om dom om nu kopplingen skulle va såhär jävla trög.
Kan själva armen som trycker ut korgen som går ner i kåpan på nått sett blivit knepig? att den har blivit nedsliten, krökt sig? och därav gå trögt?
Dom filmsnuttarna jag tittat på (inga på raptor 700) så har ju korgen tryckts ut innefrån? och inte på ovansidan av kåpan... lixom. Nu antar jag ju att det är nån typ av utväxling/arm nere i kåpan, men kanske är nått vajsing på de kanske?
många frågetecken
-
Lamellen längst in följde med mitt ebc kopplingskitt men de åkte i soporna eftersom de slira direkt även fast allt var nytt.
Nu sitter de orginal lameller hela vägen in och de bettar som de ska.
Glöm ej o låta lamellerna vara indränkta i oljebad nått dygn innan montering
Armen som går ner i kåpan flyttar en pinne som sitter i mitten av korgen. Nått kan ju vara snett av de, de borde märkas vid demontering.
Kan du trycka in armen vid kåpan med mejsel lätt?
En feldragen wire kan ju oxå göra så de blir trögt, om den är för mkt böjd osv
-
Oljebadet snappade jag upp ifrån nån video på tuben, ska försöka komma ihåg de ()p
Nej, vajern är inte problemet, varken den gamla eller nya att den skulle va feldragen. Kopplings "möjängen"... På kåpan går trögt.
Angående ditt ebc kit så har jag stött på många som säger att de slirar kraftigt men i alla dom fallen så ska de ha blivit bättre efter ett x antal mil/timmar. Typ... Inkörningsperiod.
Men skit samma, ja har nog inte orginal heller på väg hem, men va inte så jävla blödigt dyrt om de nu skulle skita sig o ja får köpa ett orginal. Värt o prova för 500:- eftersom jag får hem de på nån dag bara ':)
-
Och de ger ju mig en ursäkt för att kika ner i körgen såattsäga.
-
När du ändå har i sär så passa på och byt lagret i mitten, Bearing 93306-00315-00 och det kan ju även ha fått lager ras på nållagrena som styr själva axeln igenom kåpan. Bearing 93315-31502-00 Bearing 93317-11096-00
Att se om nållagrena är dåliga krävs erfarenhet, inget som en nybörjare kan avgöra. Om det inte ramlar ur lagerdelar så då är det ju klart fall.
Jag provar kopiera in länk. http://www.yamahapartshouse.com/oemparts/a/yam/50039d42f870021f60a10fc6/clutch (http://www.yamahapartshouse.com/oemparts/a/yam/50039d42f870021f60a10fc6/clutch)
-
När du ändå har i sär så passa på och byt lagret i mitten, Bearing 93306-00315-00 och det kan ju även ha fått lager ras på nållagrena som styr själva axeln igenom kåpan. Bearing 93315-31502-00 Bearing 93317-11096-00
Att se om nållagrena är dåliga krävs erfarenhet, inget som en nybörjare kan avgöra. Om det inte ramlar ur lagerdelar så då är det ju klart fall.
Jag provar kopiera in länk. http://www.yamahapartshouse.com/oemparts/a/yam/50039d42f870021f60a10fc6/clutch (http://www.yamahapartshouse.com/oemparts/a/yam/50039d42f870021f60a10fc6/clutch)
Med tanke på hur segt det faktist är (enligt min uppfattning) så va ju detta du just visade mig en ganska klockren teori. Känns ju rent spontant som om detta skulle va boven.
Har ju numera ett lättare (läs synligt) glapp i va de verkar vara som den yttersta packboxen/tätningen).
Nån ynka halvmillimeter kanske, men då kan ju min avfettnings fetisch kanske satt sina spår på lagrena där.
Synd att ja inte hittade dessa på ebay, ska ja hämta hem ifrån staterna så kommer ja inte kunna hålla mig, men prylarna ska ju isär iaf.
Tack för tipset! ()p