ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: roggetheman skrivet 16 juni 2013 kl. 15:52:25

Titel: varvstopp dinli 450 07
Skrivet av: roggetheman skrivet 16 juni 2013 kl. 15:52:25
Tjenare gott folk. Jag e en nybliven dinliägare sen e vecka tillbaka och jag har en liten fråga. När jag provkörde den så tyckte jag att den varva mer än vad den gör nu efter jag fått hem den men det kan ju va som man vant sig men jag vet inte om det e varvstoppet som går in i eller om det e som den börjar bluddra pga fel inställning på förgasaren. Enligt förra ägaren så har den varit inlämnad på firma och fått förgasaren inställd och även fått en kn filter monterat.. Jag förstår ju att de kan va svårt att förklara hur varvstoppet låter men tänkte om nån hade en liten film eller så kanske på det. Tack på förhand Med vänlig hälsning roger
Titel: SV: varvstopp dinli 450 07
Skrivet av: Utopiazz skrivet 16 juni 2013 kl. 21:55:32
Varvstoppet märks, full acceleration sen blir det totalt stopp. Man hör hur tändningen slår av och på
Titel: SV: varvstopp dinli 450 07
Skrivet av: roggetheman skrivet 16 juni 2013 kl. 23:24:58
jaha de va inte svårare än så haha.  Då e de som den börjar bluddra då antar jag..Den går kanon över hela registret men de känns som att där e lite mer att ge i växlarna.. men kan de va så pass enkelt att någon skruv i förgasaren vibrerat lite s¨å den ställt om sig`? Någon som varit med om detta?  tack så mycket för svaret
Titel: SV: varvstopp dinli 450 07
Skrivet av: Utopiazz skrivet 17 juni 2013 kl. 09:41:45
Enda skruven som kan lossna är den som är markerad i svart i första bilden http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=24805.0 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=24805.0)

Jo, sen finns det även en skruv i tumgasen som begränsar gaspådraget men den brukar vara borttagen
Titel: SV: varvstopp dinli 450 07
Skrivet av: roggetheman skrivet 17 juni 2013 kl. 18:10:57
Jag skulle tro att den skruven i tumgasen e borta. Men på min förgasare så e hålet plomberat till den skruven.. Antar att de måste borras upp eller går det att pilla ut det kanske?
Titel: SV: varvstopp dinli 450 07
Skrivet av: toyboy skrivet 17 juni 2013 kl. 18:39:14
Borra väldigt FÖRSIKTIGT med ett lagom borr typ 5-6 mm å sen brukar det gå att pilla bort plomberingen!

Men är du säker på att det är den som är felet och inte bara dkit i ngt munstycke?

Utifrån egen erf då min slutade dra på växlarna så skruvade jag ut min ett kvarts varv i taget till den gick bra igen!
Titel: SV: varvstopp dinli 450 07
Skrivet av: roggetheman skrivet 17 juni 2013 kl. 18:54:32
nää det vet jag ju inte om de e just den som ändrat sig. men jag plocka av luftfiltret nu och såg att de va lite småhål på nåt ställe. e de något som påverkar eller e de bara att strunta i?
Titel: SV: varvstopp dinli 450 07
Skrivet av: toyboy skrivet 17 juni 2013 kl. 19:25:29
Va? Småhål i luftfiltret eller vadå! Om det är dessa små hål i förgasaren så spelar allt roll! Inget sitter där utan anledning så att säga!

Titel: SV: varvstopp dinli 450 07
Skrivet av: roggetheman skrivet 17 juni 2013 kl. 19:37:52
haha förlåt jag va lite otydlig där men de va småhål i filtret alltså
Titel: SV: varvstopp dinli 450 07
Skrivet av: toyboy skrivet 17 juni 2013 kl. 19:59:36
Hmm! Ta gärna ett kort på småhålen i ditt filter!!
Där ska inte vara några hål..
Titel: SV: varvstopp dinli 450 07
Skrivet av: roggetheman skrivet 17 juni 2013 kl. 20:41:23
kan göra de imorrn. Men de e som det legat och skavt lite. testa att rengöra och olja in filtret men det blev ingen skillnad. testade även att gasa upp den på tomgång och den börja bluddra även då när den kom upp i varv. Men de e typ vid samma varv som den börjar bluddra i varje växel men nån gång när jag kört på lite högre varv i tvåan och gasa på så börja den bluddra lite
Titel: SV: varvstopp dinli 450 07
Skrivet av: roggetheman skrivet 18 juni 2013 kl. 16:56:09
här kommer ett par bilder
Titel: SV: varvstopp dinli 450 07
Skrivet av: Utopiazz skrivet 18 juni 2013 kl. 17:24:25
Det är hög tid att byta filtret då det ser ut att vara hål rakt in geno pappen.

Titel: SV: varvstopp dinli 450 07
Skrivet av: roggetheman skrivet 18 juni 2013 kl. 18:40:48
jo där e hål rakt igenom men påverkar de så pass mycket att den kan börja bluddra  på högre varv? Fast de e kanske så pass känsligt med inställningarna på munstyckena att om de kommer in mer luft så vill den inte gå helt rent
Titel: SV: varvstopp dinli 450 07
Skrivet av: Utopiazz skrivet 18 juni 2013 kl. 23:18:47
Jag tror inte hålen i filtret gör att det bluddrar.

Vad har du för drevning och vid vilken hastighet bluddrar det på tvåans eller treans växel?
Titel: SV: varvstopp dinli 450 07
Skrivet av: roggetheman skrivet 19 juni 2013 kl. 01:28:10
enligt förra ägaren så e de original drevning på den. Jag vet faktiskt inte vilka hastigheter det är men kan ju kolla upp det imorrn
Titel: SV: varvstopp dinli 450 07
Skrivet av: Utopiazz skrivet 19 juni 2013 kl. 07:34:40
Om du kikar på den här länken så finns en tabell där du kan se vilken hastighet du bör nå på växlarna.
http://dl.dropboxusercontent.com/u/8663526/dinli-calculator.xls (http://dl.dropboxusercontent.com/u/8663526/dinli-calculator.xls)
Titel: SV: varvstopp dinli 450 07
Skrivet av: roggetheman skrivet 19 juni 2013 kl. 17:01:14
71 i tvåan och 91 i trean om jag minns de rätt nu men min mätare stämmer inte helt hundra heller
Titel: SV: varvstopp dinli 450 07
Skrivet av: Utopiazz skrivet 19 juni 2013 kl. 23:56:41
Om du vet drivningen kan du kolla tabellen och se om du ligger någorlunda rätt (vilket jag tror du gör)