ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: Aerotic72 skrivet 15 juni 2013 kl. 07:29:06
-
Hej!
Efter ha åkt Dinli 450 i snart 2 år känner jag att jag vill byta till
en större maskin...
Har funderingar på att köpa mig en Rator 700
Så jag behöver lite vägledning.
Ser att det finns lite olika modeller
Ex 700 Special edition vad är det för speciellt med den kontra en 700r, dresel vad står det för? Osv
Jättetacksam om någon kan dela med sig om sina erfarenheter kring ägandet av en Raptor 700.
Något speciellt man ska tänka på innan man köper
Tänker då på ev svaga punkter på en sådan hjuling.
/Peter
-
Special Edition har lite tuffare färg för just den årsmodellen.
Annars är det ingen skillnad förutom på -06 då stötdämparna skiljer mellan 700R och 700SE
Dresel är en firma som vägreggar fyrhjulingar, det finns ett gäng olika.
Dresel är kända för sin klumpiga och lite dumma eldragning.
Borile klipper tex inte i orginalelen när de bygger om (Ett plus tycker jag).
Ägandet av en Raptor är väldigt problemfritt, jag har kört 1 år nu utan några som helst krångel.
Byter man bara slitagedelar och fettar in leder så är den väldigt underhållsfri i övrigt.
Man hör ju och ser oftast hur en fyrhjuling mår när man undersöker den.
Men kolla alla bussningar i framvagnen (lyft upp och ryck)
Samma med svingen bak och axeln.
Minsta glapp och du behöver åtgärda och det kan vara dyrt och omständligt.
Och KOLLA ELEN!
-
Raptor700 är inte större i storleken än dinlin. Men motorn är ju större. Men det var kanske det du var ute efter.
Sen kan du ju försöka köpa en som är byggd för din körstil, betr. sänknin, drevning, trim, hjul mm.
Annars kommer det ju till lite kostnader för dessa tillägg.
-
Dämparna skiljer inte på -06 om de är en R eller en SE
07/08 kom dämparna med gasbehållare, ventilerad bromsskiva ibak samt någon liten förbättring med topplocket
09 (osäker) tillkommer orginal hastighetsmätare
-
Raptor700 är inte större i storleken än dinlin. Men motorn är ju större. Men det var kanske det du var ute efter.
Sen kan du ju försöka köpa en som är byggd för din körstil, betr. sänknin, drevning, trim, hjul mm.
Annars kommer det ju till lite kostnader för dessa tillägg.
Det är motorstorleken jag är ute efter, borde vara betydligt bättre drag i den antar jag :D
Helt rätt som du skriver jag ska köpa en som har de mesta av grejerna på. Jag kör mkt asfalt
så det är det jag siktar in mig på. Som denna
http://www.blocket.se/horby/Yamaha_Raptor_700_vagreggad_47686823.htm?ca=22&w=3 (http://www.blocket.se/horby/Yamaha_Raptor_700_vagreggad_47686823.htm?ca=22&w=3)
en jäkla massa pengar bara men de kanske står så högt med den setupen?
-
Det är iddes här på forumet.
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=47998 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=47998)
Annars är väl också korv1ens orangea väghoj ute på intressekoll...
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=47781 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=47781)
-
Ok, ruskigt fin är "Iddes" Raptor...
får se om jag får ihop de pengarna bara ;)
men det är ju en sådan jag är ute efter så det är ju
inte omöjligt...
-
Tyvärr lär han ha svårt att få 85 för den.
Vad är din budget då?
-
75k, borde kunna få en bra maskin för de pengarna tycker jag.
Raptor 700 Turbo Dahlbäck racing har jag sett några stycken av vet du ngt om dem , jag tänker främst på hållbarhet mm
-
Jag hade ju inte gett mer än 65 för en begagnad Raptor.
Mer än så hade jag köpt en ny.
Med den drevningen som Raptorn på blocket har stämmer ju inte hastighetsmätare eller milantal.
För fin är en Raptor de första metrarna tills man hittar en enslig grusväg :dntknow:
-
Jag hade ju inte gett mer än 65 för en begagnad Raptor.
Mer än så hade jag köpt en ny.
Med den drevningen som Raptorn på blocket har stämmer ju inte hastighetsmätare eller milantal.
För fin är en Raptor de första metrarna tills man hittar en enslig grusväg :dntknow:
Jag tror absolut att du har rätt... lägger budgeten på 65k, det blir kanske svårt att få ner just den Raptorn till det priset
men det lär ju garanterat dyka upp andra objekt. Jag sitter inte i sjön då jag har Dinlin och åka med under tiden ;)
-
Det är motorstorleken jag är ute efter, borde vara betydligt bättre drag i den antar jag :D
Helt rätt som du skriver jag ska köpa en som har de mesta av grejerna på. Jag kör mkt asfalt
så det är det jag siktar in mig på.
En Raptor är helt klart ett "uppköp" men enligt mig tack vare det mesta UTOM själva prestandan, för just där är skillnaden inte så stor.
Självklart går den att trimma och utbudet av prylar är extremstort, men i original går dessa maskiner rätt jämnt.
Alltså rakt fram på asfalt.
Jag tycker du skall provköra och kanske tillsammans med Dinlin, så du ser skillnaden.
Gällande turboraptorerna så har väl typ alla haft problem, då mest med knäckta plenum och trasslande elektronik/mappar.
Rent maskinellt verkar de väl hålla rätt bra, under förutsättning att man redan från början byter kopplingen då originalen knappast håller.
Med en turoraptor är det dock avsevärd skillnad i prestanda mot en Dinli.
()p
-
Kan berätta att de går att sälja en begagnad Raptor 700
för över 80 tusen!
-
http://www.blocket.se/gavleborg/Yamaha_Raptor_700r_47824426.htm?ca=5&w=3 (http://www.blocket.se/gavleborg/Yamaha_Raptor_700r_47824426.htm?ca=5&w=3)
Här har du en ()p
-
Kan berätta att de går att sälja en begagnad Raptor 700
för över 80 tusen!
Imponerande :)
Goda argument och påvisa bra skick så visst :)
Grattis får man väl även säga ()p
-
Ska du köpa ska du även kolla ifall där e glapp i bakaxel lagerna, (kännt fel på raptorn)
Kan du inte byta själv blir de ganska dyrt att lämna in, tror ca 4-5 tusen på Yamaha center men beställer du hem grejer & gör de själv borde du komma undan med under 1000 kr & även billigare om du köper via Ebay.com
Köp då de lösa 4 st lager då dessa sägs & har beprövats vara bättre än 2 st större lager, är fruktansvärt dålig på att förklara men jag hoppas du fattade vinken