ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: psike skrivet 14 juni 2013 kl. 09:21:19
-
Hejsan,
Kompisen var och köpte sig en (Dresel) Raptor 700 igår och då måste jag såklart ha en Quad i sommar också.
Nu är ju utbudet av dessa inte så att man kan välja och vraka vilket gör att man såklart söker alternativ, men vill ju inte bli ifrånåkt så det sjunger om det bara för att det råkar stå 450 eller 525 på min...
Körningen lär väl vara sparsamt i stan, antar att man söker sig till grusvägar, skogsvägar och annat. Känns dock inte som att någon crossbana blir aktuellt för någon av oss.
Polaris/KTM 525 - verkar ska effekt och individuell hjulupphängning i bakvagnen - kanske ett bra köp?
Dinli 450 - verkar gå att få NY för 49.900 (ser helst att prislappen understiger 50.000kr vilket passar rätt bra) är det då en reggad och klar maskin för det första? Motorn verkar härstamma från Polaris, men i övrigt är det nån Kina-quad? Effekten verkar vara kring 45-50hk det kanske motsvarar Yamahas 700? Och en beggad Dinli verkar man ju få får kaffepengar nästan, kan ju betyda billigt inköp om man köper en beg. men köper jag en ny sådan kanske jag kan räkna med ett lite hårdare värderas och mer svårsåld om 1-2 år än en begagnad Yamma för samma pengar?
Can-Am DS 450? (Är väl BRP, råkar just nu köra Polaris på vintern, men Ski-Doo och Lynx är ju gediget)
Som sagt inga stora ban-ambitioner och det får absolut inte gå mer än marginellt slöare än en Raptor 700 (finns ett par sådana inom rimligt avstånd också, så det känns lite som förstavalet). Eller blir jag t o m lyckligare än kompisen på en lite smidigare 450/525??
Alla tankar välkomnas för en nybörjare på detta område, bara kört ytterst lite med Cross/MC tidigare.
-
En Raptor har ju ca 40-42 hästar original så en Ds450 hänger med den enkelt.
Ds 450 hade varit mitt val om jag hade en budget för 50.000
Suzuki Ltr är också en bra maskin för din budget ()p
Undvik kinamaskiner så blir det lättare att sälja om du skulle behöva samt att värdeminskningen är minimal.
-
Dinli - oavsett vars motorn råkar komma ifrån är alltså att betrakta som "kina"? :)
Tack för svar!
-
En Raptor har ju ca 40-42 hästar original så en Ds450 hänger med den enkelt.
Ds 450 hade varit mitt val om jag hade en budget för 50.000
Suzuki Ltr är också en bra maskin för din budget ()p
Undvik kinamaskiner så blir det lättare att sälja om du skulle behöva samt att värdeminskningen är minimal.
Håller med
LTR
DS
KFX
Hade varit mitt val
-
Håll dig till märkena helt enkelt, kina mopparna saknar bra stötdämpning vilket kan vara bra att ha om du ska åka vid sidan av asfalten :)
DS är en grymt underbar maskin enligt mig.
-
För mig handlade denna debatten med mig själv i samma sits som dig för snart 2 års sen om förgasare vs insprutning.
Men alla tänker vi ju olika.
Jämför inte bara effekt, det är så mycket som är olika om du ska blanda in en raptor 700.
Försök o provkör så många du kan, alla har egna fördelar och nackdelar men i slutändan så är det ju just vad du känner själv om du får provköra. För oftast (och i regel alltid) så sitter ju det mesta i hur länge föraren vågar hålla i gasreglaget som avgör vem som kommer först och inte nödvändigtvis vem som har 10 hästar extra. Vikt, längd, drevning och däckdimensioner/däckmönster är ju större faktorer i sammanhanget.
Nu vet ju inte jag eller någon annan här på forumet hur du/ni kommer att köra era maskiner men ni lär väl knappast ha sm-heat med kval tider igenom staden/byn ni åker igenom varenda gång ni ska ut o skvätta grus. Ni kommer garanterat att ha kul ihop oavsett kubik på kvaddarna.