ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: rharrysson skrivet 11 juni 2013 kl. 20:39:43
-
Hej! Ska till att köpa min första atv.
Var igår och provkörde en adly 300, gillade denna skarpt och den var i bra skick. Har fått ett pris på den som är helt okej.
Nu är det så att det även finns en smc 250 till salu för bättre pengar. Skillnaden är 3000kr men kommer jag bli besviken om jag köper den lite mindre smc'n?
Det är ju 50cc mindre men även 40kg lättare..
Skall användas att åka grus/lite asfalt.
För och nackdelar jag ser:
Adly:
+större motor
-mindre vanlig, dyrare, krävs ombesiktning, tyngre
Smc:
+billigare, nybesiktigad, vanligare modell
-den mindre motorn, långt att åka och provköra
Även om fördelarna för smc'n väger tungt så vore det så jävla tråkigt om jag blev besviken på effekten. Kommer det vara stor skillnad? Kan tillägga att det sitter effektsystem på båda.
Tack på förhand! / Harry
-
Hej och välkommen!
Adlyn är ju inte så himla ovanlig. Att få den genom bes lär inte vara så svårt, men det är ett riktigt bra förhandlingsargument vid köpet. Så de 3 lakan som skiljer lär du kunna pruta på en obes maskin. Sen är väl (någon får gärna rätta mig här) Adlyn större i alla mått? Smcn är ju rätt liten.
-
Hej och välkommen!
Adlyn är ju inte så himla ovanlig. Att få den genom bes lär inte vara så svårt, men det är ett riktigt bra förhandlingsargument vid köpet. Så de 3 lakan som skiljer lär du kunna pruta på en obes maskin. Sen är väl (någon får gärna rätta mig här) Adlyn större i alla mått? Smcn är ju rätt liten.
Tackar! Har hängt och läst här ett tag utan att bli medlem :)
Har redan prutat ner priset på det så det är lönlöst, 3k är vad priset skiljer. Och det är bara ett bromsbelägg som ska bytas så det är inga problem, dock ska det ju trots allt fixas.
Okej, ja jag gillade att den var rätt stor men å andra sidan är den ju då lite otymplig. Så det spelar inte jättestor roll.
Någon som vet om skillnad i upplevd effekt? Toppfart borde väl vara runt 100km/h på båda men acc är väl det som kan skilja, någon som kört båda?
Mvh
-
Tveksam om du plågar upp 250in i 100. Jag är väl iofs rätt stor, men ändå... Pelle_jkpg hade ju en Adly300 för något år sedan.
-
Tveksam om du plågar upp 250in i 100. Jag är väl iofs rätt stor, men ändå... Pelle_jkpg hade ju en Adly300 för något år sedan.
Okej! Toppfart är väl egentligen inte det viktiga ändå, om ni som åkt lite olika hojar skulle tänka er att man känner någon skillnad i acc?
Och vilken skulle ni rent generellt rekommendera av dessa två?
Mvh
-
Adly 300 finns väl i lite olika versioner va...?
Så vilken du nu kikat på vet vi ju inte.
Men lite oavsett det så är det knappast några jätteskillnader på nån kubik hit eller dit.
Personligen anser jag SMC:s småmodeller vara studsiga och skakiga så fort det blir minsta ojämnt.
Adlyn är inte jätteföljsam den heller, men av de jag testat så skulle jag ändå valt denna sistnämnda.
På SMC:n somnade pungen redan efter några minuter, trots att den ju dessutom har twin... eller kanske därför...?
Effektmässigt så är ingen av de några racers, man blir inte rädd när man gasar på nån av dem.
...lite beroende på hur gammal man är iofs och vad man har för övriga referenser så klart.
Gällande SMC:n så är det väl den med back som tillval va...?
Då kanske det betyder att det finns maskiner utan back där ute.
De med back har iaf det någon märklig historia sittande i "bakdiffen" som vänder riktningen på axeln har jag för mig...
Bakdrevet surrar alltså alltid framåt.
Detta ser lite udda ut men det är möjligt att det funkar bra och har bra livslängd.
Men om maskinen saknar back så är det självklart ett annat prisläge.
Ett minus du missade på SMC:n är väl detta med två cylindrar... dyrare service, ventiljustering mm... eller?
Värt att kolla iaf.
-
Adly 300 finns väl i lite olika versioner va...?
Så vilken du nu kikat på vet vi ju inte.
Men lite oavsett det så är det knappast några jätteskillnader på nån kubik hit eller dit.
Personligen anser jag SMC:s småmodeller vara studsiga och skakiga så fort det blir minsta ojämnt.
Adlyn är inte jätteföljsam den heller, men av de jag testat så skulle jag ändå valt denna sistnämnda.
På SMC:n somnade pungen redan efter några minuter, trots att den ju dessutom har twin... eller kanske därför...?
Effektmässigt så är ingen av de några racers, man blir inte rädd när man gasar på nån av dem.
...lite beroende på hur gammal man är iofs och vad man har för övriga referenser så klart.
Gällande SMC:n så är det väl den med back som tillval va...?
Då kanske det betyder att det finns maskiner utan back där ute.
De med back har iaf det någon märklig historia sittande i "bakdiffen" som vänder riktningen på axeln har jag för mig...
Bakdrevet surrar alltså alltid framåt.
Detta ser lite udda ut men det är möjligt att det funkar bra och har bra livslängd.
Men om maskinen saknar back så är det självklart ett annat prisläge.
Ett minus du missade på SMC:n är väl detta med två cylindrar... dyrare service, ventiljustering mm... eller?
Värt att kolla iaf.
Är en 300 crossroad jag kollat på :)
Okej, fan jag vet om det blir lättare eller svårare när man får en massa referenser! Fan ... Men men!
Och jag förstår ju också att dessa inte är några jetplan men duger åt mig sladda runt på nån grusväg.. Jag vet ju hur det är, man kör ju efter den effekt man har och inte så som många säger att det är bara att gasa mindre på en större maskin.
Så för att jag ska lära mig hantera hojen ordentligt är det i den här storleksklassen jag hamnar utan att riskera att kära ihjäl mig för att jag gasar mer än vad jag klarar av :)
Så får jag byta upp mig vartefter!
Kanske ska åka 20 mil enkel resa och kika på smc'n också, det är väl egentligen det bästa.
Tack som fan för tipsen sålänge! // Harry
-
Det blev en adly 300 inköpt idag! Nöjd som fan än så länge :)
Körde den 6 mil hem utan problem. Ska bara byta ett bromsbelägg och sen åka och besiktiga så känns bra :) just fan, var nåt vajsing med bromsljuskontakten också, kan man renovera den eller är det en ny som gäller?
// Harry
-
Det blev en adly 300 inköpt idag! Nöjd som fan än så länge :)
Körde den 6 mil hem utan problem. Ska bara byta ett bromsbelägg och sen åka och besiktiga så känns bra :) just fan, var nåt vajsing med bromsljuskontakten också, kan man renovera den eller är det en ny som gäller?
// Harry
Fot eller hand?
-
Fot eller hand?
Med tanke på placeringen på själva bromsljuskontakten (under högerfoten) så måste jag gissa på att det är till fotbromsen :) annars får jag gå ut och testa helt enkelt! <3
-
Plocka isär o rengör, brukar göra underverk ()p
-
Plocka isär o rengör, brukar göra underverk ()p
Ja får väl göra det :) verkade kärva (stavning?) som fan, men även fjädern verkar inte fylla sin funktion! Får kolla ordentligt på det där.
Som lite kuriosa så plockade jag bort beläggen bak och skulle byta. Men det jag hade fått passade inte, bara det yttre. Håller även på att skruva en gammal Kawasaki 85cc, där passade beläggen som en smäck! Alltså exakt samma bromsok, enda skillnaden var storleken på hållaren till det inre belägget :)
Så nu behöver jag tips på vart jag kan köpa belägg eller om nån vet om det passar från någon cross? Kanske är lättare att få tag på delar :)
// Harry
-
Ta med de gamla och gå in i närmaste mc/mopedaffär. Det brukar inte finnas jättemånga olika kinabelägg. Till min SMC letade jag i 5min...
-
http://motoro.jetshop.se/bromsbelagg-sbs-adly-p-3788-c-561.aspx (http://motoro.jetshop.se/bromsbelagg-sbs-adly-p-3788-c-561.aspx)
:-*
-
http://motoro.jetshop.se/bromsbelagg-sbs-adly-p-3788-c-561.aspx (http://motoro.jetshop.se/bromsbelagg-sbs-adly-p-3788-c-561.aspx)
:-*
Det var såna belägg jag fick levererade, och då passar inte det inre. Det är för litet måste vara ett större...
Får leta vidare!
-
Ta med de gamla och gå in i närmaste mc/mopedaffär. Det brukar inte finnas jättemånga olika kinabelägg. Till min SMC letade jag i 5min...
Ja det är väl det enda rätta egentligen! Får ta och göra det :)
// Harry