ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: Bugz skrivet 11 juni 2013 kl. 20:39:37

Titel: Hjulinställning på bakhjulen
Skrivet av: Bugz skrivet 11 juni 2013 kl. 20:39:37
Ser nu efter några mils körning ca 70 mil på främst vänster bakdäck
att det är snedslitet. Syns tydligt på bilden. Går det att justera lutningen
på bakhjulen eller vad skall man göra?
Kör mycket på asfalt med det betyder ju inte att det skall slita så snett
Titel: SV: Hjulinställning på bakhjulen
Skrivet av: Bugz skrivet 12 juni 2013 kl. 20:22:09
Uppe i 75 visningar nu o inte en endaste som ens vet om
det ens går o justera.  :hmmm:
så många skruvare  :help:
Titel: SV: Hjulinställning på bakhjulen
Skrivet av: Lowest skrivet 12 juni 2013 kl. 21:21:05
Det går inte att justera camber/caster vinklarna på en hjuling.

Det lutade som fan på Kawan jag hade mä jag var inne på att kapa och svetsa om bärarmarna lite för att vinklarna skulle bli bättre men det blev inget av det.

Vänster bakdäck slits mer om man åker mycket där det finns rondeller.
Titel: SV: Hjulinställning på bakhjulen
Skrivet av: Bugz skrivet 12 juni 2013 kl. 22:27:19
Det går inte att justera camber/caster vinklarna på en hjuling.

Det lutade som fan på Kawan jag hade mä jag var inne på att kapa och svetsa om bärarmarna lite för att vinklarna skulle bli bättre men det blev inget av det.

Vänster bakdäck slits mer om man åker mycket där det finns rondeller.

Tack för ditt svar.
Var rädd för att det skulle va så, undrar vad återförsäljaren gör om man kommer tillbaks o påpekar att däcken slits fel?
kan ju inte va rätt att det är så mycket fel.
Titel: SV: Hjulinställning på bakhjulen
Skrivet av: totte57 skrivet 15 juni 2013 kl. 09:17:00
Kör du mycket asfalt eller grusvägar slits däcken snabbare,och det är mjuk gummiblandning i dom brukar räcka 300-400 mil ca,originaldäck är det jag skriver om,har själv en x8 och det är likadant med dom,vänster bak och fram är mer slitna än högersidan.Garanti gäller inte för däckslitage.du kan pröva med att ändra lufttryck,så slits dom lite annorlunda.
Titel: SV: Hjulinställning på bakhjulen
Skrivet av: Peter Johansson skrivet 16 juni 2013 kl. 00:10:09
Hej har du provat att justera hårdheten på fjädrarna bak , om övre länk armen tex är kortare än nedre så i fjädrings rörelsen lutar hjulet innåt i överkant. Men då blir det andra fenomen i stället tex fjädringen blir för hård eller för mjuk .
Titel: SV: Hjulinställning på bakhjulen
Skrivet av: Tripod skrivet 16 juni 2013 kl. 00:47:30
Mäta omkretsen på däcken så den är lika/ axel. Bakdäcken på min Sportsman skiljer rätt mycket om jag bara går efter tryck. I terräng vill jag ha lika tryck men på väg är det irriterande att den drar snett.
Titel: SV: Hjulinställning på bakhjulen
Skrivet av: Bugz skrivet 16 juni 2013 kl. 08:24:23
Hej har du provat att justera hårdheten på fjädrarna bak , om övre länk armen tex är kortare än nedre så i fjädrings rörelsen lutar hjulet innåt i överkant. Men då blir det andra fenomen i stället tex fjädringen blir för hård eller för mjuk .

Tack för tipset, skall följa upp det.

Titel: SV: Hjulinställning på bakhjulen
Skrivet av: Bugz skrivet 16 juni 2013 kl. 08:25:54
Undrar om man får kapa o svetsa i länk armarna utan
att dom gnäller på besiktningen när den dagen kommer?
Titel: SV: Hjulinställning på bakhjulen
Skrivet av: rally nizze.. skrivet 16 juni 2013 kl. 08:45:57
annars så kan du bygga egna bärarmar och sätta uni-balls då kan du ställa in vinklarna du vill ha och inte kapa i orginal armarna.