ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: Viggeborn skrivet 11 juni 2013 kl. 05:54:10

Titel: vibrationer raptor 700
Skrivet av: Viggeborn skrivet 11 juni 2013 kl. 05:54:10
Som ny ägare har man mycket frågor och kanske är lite "dumma" även om de inte finns några dumma frågor.
När jag kör motorväg tycker jag det vibrerar väldigt mycket och i med att den är sänkt och tror inte förra ägaren har gjort någon inställning på framvagnen. Tror ni de kan ta bort lite av spårigheten och vibrationer?
Gör märkesverkstäderna sådant eller får man åka någon annan stans? (Göteborg) eller något man får fixa själv?

Mvh
Titel: SV: vibrationer raptor 700
Skrivet av: Britsmar skrivet 11 juni 2013 kl. 09:17:41
Spårkännsligheten ja, vibrationerna nej.
Du kan mycket väl göra hjulinställning själv men förmodligen inte lika nogrannt som en verkstad som gör det dagligen.
Vibrationerna (antar jag) du syftar på kommer ju ifrån motorn.
Nu kan det likväl vara eå att du syftar på vibrationer som kommer pga obalanserade däck, då kan man föraöka balansera hjulen på en däckverkstad.
Dock brukar det bli en ganska stor klump med vikter och inte alltid det hjälper 100%, men alltid värt ett försök om man nu tänkt köra mycket på asfalt.
Angående vibrationer i styret överlag finns det styrhöjare och hantag som lindrat detta fenomen.
Även en styrdämpare kan underlätta spårkännsligheten, men kostar en slant.
Titel: SV: vibrationer raptor 700
Skrivet av: Viggeborn skrivet 11 juni 2013 kl. 09:55:16
Okej. Pratade precis med yamaha center å han sa typ samma sak.

Tänkte se om jag kan hitta något ställe som kan balancera. Dock har jag dom cromade fälgarna så de lär ju inte bli snyggt :S
Titel: SV: vibrationer raptor 700
Skrivet av: Britsmar skrivet 11 juni 2013 kl. 10:15:30
Okej. Pratade precis med yamaha center å han sa typ samma sak.

Tänkte se om jag kan hitta något ställe som kan balancera. Dock har jag dom cromade fälgarna så de lär ju inte bli snyggt :S
nja, funktion före finess ibland.
har chromade jag me, gråsilvriga vikter man tänker inte så mycket på dom ärligt talat. man får se till att ha bra puts på prylarna så man blir distraherad  ()p
Titel: SV: vibrationer raptor 700
Skrivet av: Viggeborn skrivet 11 juni 2013 kl. 11:51:25
nja, funktion före finess ibland.
har chromade jag me, gråsilvriga vikter man tänker inte så mycket på dom ärligt talat. man får se till att ha bra puts på prylarna så man blir distraherad  ()p
Haha ligger mycket i vad du säger :D Tack för svar
Titel: SV: vibrationer raptor 700
Skrivet av: Hydro skrivet 11 juni 2013 kl. 12:30:33
En encylindrig motor vibrerar, så enkelt är det.
Det finns flexande styren, fotpinnar med gummi-inlägg, sadlar med gel, sittkuddar med luft (tex Airhawk) mm, mm...

Raptorn har dessutom helt stum drivlina, motorcyklar har oftast gummiupphängt bakdrev tex om det är encylindrig motor (ibland på twins också).
Har dock aldrig sett nån Raptorlösning på just denna del.


Ifall du har en helt och hållet hastighetsrelaterad vibration så bör det komma från hjulen/däcken.

Åker du asfaltshjul?
Dessa har ofta rätt platt anläggningsyta och fram kan detta öka på spårkänsligheten, särskilt på spåriga (slitna) asfaltsvägar.
Detta kan man kringgå lite genom att höja trycket för att få hjulen aningen mer konvexa (rundade) i anläggningsytan.
Fram då alltså.
Notera dock att detta sliter gummi mer.
 

Är man dessutom nybörjare så är ofta problemen större, då man kanske inte är så van att åka fyrhjuligt fordon med direktstyrning.
Fäst blicken långt fram så minskar ofta "vingligheten".
 ()p
Titel: SV: vibrationer raptor 700
Skrivet av: Viggeborn skrivet 11 juni 2013 kl. 14:53:30
En encylindrig motor vibrerar, så enkelt är det.
Det finns flexande styren, fotpinnar med gummi-inlägg, sadlar med gel, sittkuddar med luft (tex Airhawk) mm, mm...

Raptorn har dessutom helt stum drivlina, motorcyklar har oftast gummiupphängt bakdrev tex om det är encylindrig motor (ibland på twins också).
Har dock aldrig sett nån Raptorlösning på just denna del.


Ifall du har en helt och hållet hastighetsrelaterad vibration så bör det komma från hjulen/däcken.

Åker du asfaltshjul?
Dessa har ofta rätt platt anläggningsyta och fram kan detta öka på spårkänsligheten, särskilt på spåriga (slitna) asfaltsvägar.
Detta kan man kringgå lite genom att höja trycket för att få hjulen aningen mer konvexa (rundade) i anläggningsytan.
Fram då alltså.
Notera dock att detta sliter gummi mer.
 

Är man dessutom nybörjare så är ofta problemen större, då man kanske inte är så van att åka fyrhjuligt fordon med direktstyrning.
Fäst blicken långt fram så minskar ofta "vingligheten".
 ()p

Ska testa å balancera däcken får se om de gör lite. Och ja jag anser att de är hastighetsrelaterat då jag bara känt de när jag legat på motorväg i 80-90
Sen jepp är nybörjare. Har ju haft körtkort ett gäng år men fyrhjuling är ju lite nytt endå. Övning ger färdighet :D