ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => ATV-Projekt => Ämnet startat av: FredrikForsberg skrivet 3 juni 2013 kl. 22:55:45

Titel: Ltr250 Special
Skrivet av: FredrikForsberg skrivet 3 juni 2013 kl. 22:55:45
Hej!
3:e inlägget på forumet!
Är inte speciellt ny vad gäller quad har haft en raptor 350 tidigare och nu står en yfz450 och en ltr250 i garaget, yfz:an saknar dock motor.

Denna tråden kommer handla om ltr:en som kommer att förfinas och köras om vart annat!

Kort efter att jag inhandlat den så insåg jag att den var i lite sämre skick men helt klart den roligaste maskinen jag haft!
Den var väldigt orolig på vägen och den beror nog mest på glapp i styrstång, hjullager och alla länkarmslagringarna.

Eftersom yfz:an bara står så fick den erbjuda sina länkarmar med tillhörande oljebronsbussningar.
Som tur är har jag tillgång till en liten svarv på jobbet annars hade det blivit tufft.
Hr tyvärr inga bra bilder på den efter inköpet men här kommer lite bilder på ombyggnaden av framtagen som är i full gång i skrivande stund.

(http://i139.photobucket.com/albums/q297/Freedrik/image_zps6bff149c.jpg) (http://s139.photobucket.com/user/Freedrik/media/image_zps6bff149c.jpg.html)
(http://i139.photobucket.com/albums/q297/Freedrik/image_zpsb50eb7a7.jpg) (http://s139.photobucket.com/user/Freedrik/media/image_zpsb50eb7a7.jpg.html)
(http://i139.photobucket.com/albums/q297/Freedrik/image_zps8fc2aae2.jpg) (http://s139.photobucket.com/user/Freedrik/media/image_zps8fc2aae2.jpg.html)
(http://i139.photobucket.com/albums/q297/Freedrik/image_zps0363be07.jpg) (http://s139.photobucket.com/user/Freedrik/media/image_zps0363be07.jpg.html)

Kom gärna med tips och idéer!

Och nu när jag ändå har en tråd! Är det att föredra negativ caster eller positiv?

//Fredrik

Titel: SV: Ltr250 Special
Skrivet av: FARLIGMJÖLK skrivet 4 juni 2013 kl. 06:52:36
Det här ska följas! Mäktig maskin blir än mer mäktig. ()p
Titel: SV: Ltr250 Special
Skrivet av: jonas 4923 skrivet 4 juni 2013 kl. 09:14:46
Grattis och välkommen in i gammelhoj ligan Fredrik.
Precis som du säger det är en underhållande hoj ()p

Spännande med 450 framvagn, använder du även spindlarna ? skall bli spännande att följa ditt projekt,
vad är målet ??

Mvh
 
Titel: SV: Ltr250 Special
Skrivet av: FredrikForsberg skrivet 4 juni 2013 kl. 10:11:47
Tackar!
Planen är väl att köra så mycket som möjligt och bygga om däremellan!
Just nu är det framvagnen plus styrstången som är prio.
Efter det kanske svingen, det vet jag inte ännu men sen står en omlackering av ramen högt på listan men det finns ju ingen årstid som man inte kan åka (som med mc = bygga 330 dagar om året)

Slänger ut lite frågor om motorn också, finns det nått roligt trimm? Pipor antar jag, kanske bigbore? Vart handlar ni?

Och som tidigare frågat positiv/negativ caster? Jag testar lite positiv nu och ser hur det går, den är ändå justerbar :)
Titel: SV: Ltr250 Special
Skrivet av: FredrikForsberg skrivet 4 juni 2013 kl. 15:40:28
Svarvat två länkarmshylsor till, här klara med oljebronsbussningar och fettnipplar.
(http://i139.photobucket.com/albums/q297/Freedrik/image_zps2ea151e0.jpg) (http://s139.photobucket.com/user/Freedrik/media/image_zps2ea151e0.jpg.html)
Titel: SV: Ltr250 Special
Skrivet av: jonas 4923 skrivet 4 juni 2013 kl. 22:00:53
Hej,
Hoppas du menar camber och inte caster ..... :)
När det gäller trimpipa kör jag fmf fattypipe beställd från motosport.com Drevning 12 alt 13t fram och 38t bak. med 20" bakdäck.
Dert har funnits bigbore kit men numera är dessa ovanliga
Rätt squish, bra pipa, rätt bestyckning och ta bort luftfilter locket så den andas lite bättre.
Du kan addera en större förgasare typ pwk 36 för lite bättre flås.
Mvh
Titel: SV: Ltr250 Special
Skrivet av: FredrikForsberg skrivet 4 juni 2013 kl. 23:52:36
Tack för trimtipsen!

Nej jag menar caster; http://www.formula1-dictionary.net/castor_angle.html (http://www.formula1-dictionary.net/castor_angle.html)

Eftersom jag gör distanser för att nya länkarmen ska passa så kan jag skjuta den fram och bak och därmed justera castern.
Titel: SV: Ltr250 Special
Skrivet av: jonas 4923 skrivet 5 juni 2013 kl. 08:28:44
Oki, jag har sällan hört att man pratar om negativ caster nu för tiden och många blandar i hop detta men du har ju koll :headbang: vet att en del jänkare hade negativ camber och detta vilket förklarar den "Spännande" väghållningen.
Jag har testat lite olika caster på en del hojar och mellan +6-+8 grader tycker jag funkar bra men det beror ju på bana, och hastighet då castern har stor påverkan på kursstabiliteten.
Testa dej fram till det som passar dej.
Jag gillar att du gör distanser, då kan du ju justera utifrån behov.  ()p 
Spännade att följa vad du kommer fram till.
mvh
Titel: SV: Ltr250 Special
Skrivet av: FredrikForsberg skrivet 7 juni 2013 kl. 08:30:18
Jag börjar med att lägga mig som yfz original i caster och lite mer camber.

Gårdagen till ära så blev det lite gjort med hojen :)
Nya stötdämparfästen och allt färdigsvetsat och lackat.
Nu är det bara montering kvar!
(http://i139.photobucket.com/albums/q297/Freedrik/image_zps09cb50c0.jpg) (http://s139.photobucket.com/user/Freedrik/media/image_zps09cb50c0.jpg.html)

Titel: SV: Ltr250 Special
Skrivet av: jonas 4923 skrivet 7 juni 2013 kl. 10:44:23
 ()p ()p
Titel: SV: Ltr250 Special
Skrivet av: FredrikForsberg skrivet 9 juni 2013 kl. 22:01:53
Fääärdig!
Nja sanningen är väl att man aldrig blir riktigt klar men nu sitter det i alla fall länkarmar, spindlar, bromsar och hjul från yfz 450.  :) nytt styre med risers monterat och nya Stålomspunna bromsslangar.
Bilder:
(http://i139.photobucket.com/albums/q297/Freedrik/image_zps37f5bf2f.jpg) (http://s139.photobucket.com/user/Freedrik/media/image_zps37f5bf2f.jpg.html)

(http://i139.photobucket.com/albums/q297/Freedrik/image_zps32a51539.jpg) (http://s139.photobucket.com/user/Freedrik/media/image_zps32a51539.jpg.html)

(http://i139.photobucket.com/albums/q297/Freedrik/image_zpsa882db3e.jpg) (http://s139.photobucket.com/user/Freedrik/media/image_zpsa882db3e.jpg.html)

(http://i139.photobucket.com/albums/q297/Freedrik/image_zpsd63073c4.jpg) (http://s139.photobucket.com/user/Freedrik/media/image_zpsd63073c4.jpg.html)

(http://i139.photobucket.com/albums/q297/Freedrik/image_zps1510ec74.jpg) (http://s139.photobucket.com/user/Freedrik/media/image_zps1510ec74.jpg.html)

Såklart så fick jag punka på ena framhjulet när jag provkörde men fram tills dess gick den ok, lite toe-out men det visste jag innan men var så sugen  :dntknow:
Titel: SV: Ltr250 Special
Skrivet av: cARLBOM skrivet 9 juni 2013 kl. 22:27:46
Gillas  ()p ser ju förbannat fräsch ut i framvagnen :)
Titel: SV: Ltr250 Special
Skrivet av: jonas 4923 skrivet 10 juni 2013 kl. 09:57:16
Hej,
Ser fiint ut, hur är den att köra? och hur blev geometrin, Lt 250r lider ju av bumbsteer orginal, verkar den okej nu ?  och en sista fråga, vilken bredd fick du på framvagnen nu ?
Nu är det bara att komplettera upp med Bakhubbar från en Banshee så får du yamaha bultmönster bak oxå  ()p

Mvh
Titel: SV: Ltr250 Special
Skrivet av: FredrikForsberg skrivet 10 juni 2013 kl. 11:43:05
Den blev mycket stabilare att köra även fast jag har lite toe-out, castern hamna som yfz original så den låter jag nog vara så. Även hårdare i dämpningen vilket var önskat, kommer gå på asfalt och grusväg mest.

Vet inte bredden exakt men ltr:en är ca 8cm bredare över ramen än yfz plus att jag vändt fälgarna så den är bra bred. Dock så var det därför jag fick punka, ventilerna tar o bromsoken lite vilket gjorde att ena innerventilen lossna.
Har lite bumpsteer, helt kommer jag aldrig bli av med det men ska pröva att flytta styrstaget till ovansidan på spindeln men tveksam o det hjälper då ligger bra i linje redan.

Kommer låta bakhjulen vara kvar då jag behöver 10" fälgar till asfaltdäcken sen, mina yfz är 9"
Dock så behöver både fram och bak riktas lite! Nån på forumet som kan sånt eller kan tipsa o en bra firma?

Men FAN vilken maskin!!! Känslan är mer drag än min yfz, älska tvåtakt!!  :headbang:

Har en yz490 motor ligger, man kanske skulle....? Näe originalmaskinen är fin, lite renovering och trimning så blir det bra!
Titel: SV: Ltr250 Special
Skrivet av: jonas 4923 skrivet 11 juni 2013 kl. 08:37:04
Tjena,
Jo det är en grym maskin, kul att framvagnen funkar så bra.
Fälgarna kan väl någon fälgfixar nisse rikta, kolla med däcksfirmorna dom brukar ha koll på vilka som sysslar med sånt.
Annars är det bara att beställa nya från Motosport, standard ITP T9 brukar vara sjukt billiga där och då frå du ett annat offset så den breddar lite bak, orginal fälgens offset är ju 0.
Släng på en lite pipa så får du lite mer flås i den.
Ang motorbyte till yz 490 så har jag gjort den "manövern" på en av mina gamla lt som nu körs av min svåger.
Den går nått så j¤"&¤ulsk, grymmast maskinen jag kört men tyvärr vibrerar den lite då den saknar balansaxel.
Främre motofästet går att använda, man måste svarva en hylsa till sving fästet då hålet i motorn är större än på LT´n
Undre fästet behöver flyttas typ 10 mm, minns dock inte år vilket håll.
Det största mecket var pipan, jag tog orginal pipan från min Lt 500r och moddade lite tog lite tid men tillslut gick den dit. Resultatet ser du nedan.
Vad blir nästa steg, bara köra och ha skoj eller ?? 
Titel: SV: Ltr250 Special
Skrivet av: FredrikForsberg skrivet 11 juni 2013 kl. 22:38:56
Ringde en kille idag som kunde rikta fälgar men det kosta ca 800/fälg så då köper jag hellre nya och innan det kan jag prova rikta själv.
Verkar ändå ganska "enkelt" att byta motor! Får fundera lite mer på det, har som sagt en 490 motor jag håller på att byta lager i men just tänkte jag hitta nån som kan glasblästra i Örebro.
(http://i139.photobucket.com/albums/q297/Freedrik/image_zpsee1d2b25.jpg) (http://s139.photobucket.com/user/Freedrik/media/image_zpsee1d2b25.jpg.html)

Idag fixa jag "punkan" som var en ventil som släppt dock inget åkt.
Nästa steg blir fixa fälgarna och byta till motard däck.
Efter det blir det att leta efter ny plast och samtidigt lacka ramen tror jag :)
Titel: SV: Ltr250 Special
Skrivet av: FredrikForsberg skrivet 12 juni 2013 kl. 23:07:39
FRÅGA!!
Vad har ni för hjulinställning? Kanske lika gärna kan fråga hur långt är ett snöre?

Funderar mest på toe-in och caster (inte camber)
Provat justera toe-in men den blir orolig i lite högre hastigheter.
Känns som vibrationer, kanske att däcken "hoppar" inåt + vinglig.
Detta på asfalt.
Ska sänka lite bak också för nu kan castern stå lite fel.
Titel: SV: Ltr250 Special
Skrivet av: jonas 4923 skrivet 13 juni 2013 kl. 11:34:02
Hej,
Caster orginal är 9 gr om jag inte minns fel sedan så har jag mindre hjul än standard bak vilket ökar castern lite till så 10 gr på min Lt 250 är nog en bra gissning.
Jag brukar köra toe in på 5 mm med mej sittande på med full utrustning, jag ändrat geometrin lite (styrstags infästning) för mindre Bumbsteer. (gjorde grym skillnad) rekomenderad toe orginal är typ 15mm.
Denna inställning är för MX / XC
Du borde väl få en stablilare hoj med toe in?

Mvh
Titel: SV: Ltr250 Special
Skrivet av: FredrikForsberg skrivet 14 juni 2013 kl. 23:39:56
Jo men nu har jag nog 15-20mm toe-in  :hmmm:
Ska ändra det såklart men måste mäta upp castern också efter jag sänkt den bak och efter jag bytt stötdämparna fram!

Eftersom förra ägaren sa att han bytt ut? Svinglagrena till nållager så har jag i mitt omedvetna struntat i att kolla det men såklart glappa det så nu är jag i full fart med att fixa svingen och byta svinglager och bakaxellager.
Bilder:
Framdämparna från yfz får lite puts och byte av olja. Vet någon hur mycket olja som ska i?.
(http://i139.photobucket.com/albums/q297/Freedrik/image_zps09f17744.jpg) (http://s139.photobucket.com/user/Freedrik/media/image_zps09f17744.jpg.html)

Såhär blir dom när de är klara
(http://i139.photobucket.com/albums/q297/Freedrik/image_zps85a01756.jpg) (http://s139.photobucket.com/user/Freedrik/media/image_zps85a01756.jpg.html)

Bakaxeln får sig en tvätt, ska blästras.
(http://i139.photobucket.com/albums/q297/Freedrik/image_zps4552b714.jpg) (http://s139.photobucket.com/user/Freedrik/media/image_zps4552b714.jpg.html)

Svarva lite på hubben.
(http://i139.photobucket.com/albums/q297/Freedrik/image_zps7639b5d7.jpg) (http://s139.photobucket.com/user/Freedrik/media/image_zps7639b5d7.jpg.html)

Montera fettnipplar och beställde nya oljebronsbussningar istället för nållager!
(http://i139.photobucket.com/albums/q297/Freedrik/image_zpsbe011477.jpg) (http://s139.photobucket.com/user/Freedrik/media/image_zpsbe011477.jpg.html)

Som sagt! HJÄLP mig med att få i rätt mängd olja i dämparna och hur fyller jag dessa?
Titel: SV: Ltr250 Special
Skrivet av: Julle74 skrivet 15 juni 2013 kl. 09:58:27
Att byta olja i dämparna är inte helt lätt om man aldrig gjort det förut. Finns ingen exakt mängd som ska i, utan man fyller och pumpar , fyller och pumpar tills all luft är borta. sedan monterar man tillbaka den tömda nitrogen blåsan som förfyllts till rätt storlek. Slutligen fylls nitrogen till tillverkarens bestämda tryck. Vanligtvis mellan 130-150 psi(13-15bar) Du bör även ta reda på vilken viskositet dämparen ska ha, finns från 2,5W till 10w. Finns säkert många bra guider på youtube :)
Titel: SV: Ltr250 Special
Skrivet av: jonas 4923 skrivet 15 juni 2013 kl. 12:04:32
ang olja julle har rätt bökigt och svårt men det går att få till ang nållagring
i svingen, momentum har ett lite bredare nållager som jag använt som
funkar riktigt  bra det är ca 7mm bredapre.
mvh


Titel: SV: Ltr250 Special
Skrivet av: FredrikForsberg skrivet 16 juni 2013 kl. 11:26:41
Får ta och skicka iväg dämparna till någon som kan helt enkelt!
Angående nålades så litar jag inte alls på dessa jävulsting!
Anser att dom finns för att lagra en roterande axel i trånga utrymmen. Finns ingen mening med dessa i en sving tycker jag :)
När jag blästrat svingen så kommer "FullFloater" loggan försvinna någon som vet var man kan köpa dessa?
Titel: SV: Ltr250 Special
Skrivet av: Julle74 skrivet 16 juni 2013 kl. 11:54:23
Det är sjukt hög belastning och stress på svinglagringen, nållager är nog att föredra där. Grejjen är ju att underhålla med årlig infettning. Dyker upp full floater klibbor på ebay emellanåt. Orginal klibbor är säkerligen ej tillgängliga längre :)
Titel: SV: Ltr250 Special
Skrivet av: jonas 4923 skrivet 16 juni 2013 kl. 19:46:12
Hej,
Var rädd om orginal loggan den går inte att få tag på, varför blästra svingen ? den är ju "hálvpolerad orginal"
Ang svinglagring, som Julle säger det finns nog inget som funkar bättre men det krävs att man fettar in med jämna mellanrum, jag brukar göra sånt när det är "mellan" säsong, mellan höst och skoterledsföre.
Då kan man ju ändå inte köra.

Mvh Jonas
Titel: SV: Ltr250 Special
Skrivet av: FredrikForsberg skrivet 16 juni 2013 kl. 22:26:44
Såklart är underhåll det viktigaste men utöver det så gillar jag inte alls nållager, krävs väldigt lite för att få ett glapp och dom glappar redan original.

Vet inte om min var en original konstruktion men där satt det på varje sida ett nållager i mitten med bussningar i stål utanför.
Stålbussningen hade för stort hål, 20,5mm medans axeln var exakt 20mm. Utan bassningarna så hade jag ett glapp i nållagrena.

Därför byter jag ut både stålbussningarna och lagret mot oljebronsbussningar som dock inte fanns i rätt storlek så jag får svarva dom själv. Någon som vill ha en uppsättning?

Jag vill blästra svingen för jag behöver slipa ner några fula märken och jag har ingen lust att slipa hela.
Titel: SV: Ltr250 Special
Skrivet av: jörgen887 skrivet 17 juni 2013 kl. 12:33:42
Ja skulle vara bra o Nice att ha faktiskt , som sakt det är mycket bättre en nållager . :)
Titel: SV: Ltr250 Special
Skrivet av: jörgen887 skrivet 23 juni 2013 kl. 15:19:50
jag vill gärna ha några :D
Titel: SV: Ltr250 Special
Skrivet av: FredrikForsberg skrivet 24 juni 2013 kl. 08:40:53
Jörgen, du har PM!
Titel: SV: Ltr250 Special
Skrivet av: jonas 4923 skrivet 24 juni 2013 kl. 09:07:30
Tjena,
Fredrik du hade nog inte rätt prylar i din hoj men olje brons funkar nog jättebra, jag har det i min Lt 500r och har kört en hel del utan bekymmer.
Hojen kommer att blir grym, framdämparna kommer att göra skillnad, orginal är riktiga "cykelpumpar"
Mvh 
Titel: SV: Ltr250 Special
Skrivet av: FredrikForsberg skrivet 24 juni 2013 kl. 10:03:37
Jo, helt säker på att det funkar!
Jonas, hade du mer bilder och info om bytet till yz490?
Ser snurran varje dag på jobbet och blir mer och mer sugen  ':)
Är vibrationerna överkomliga?
Titel: SV: Ltr250 Special
Skrivet av: jonas 4923 skrivet 24 juni 2013 kl. 14:02:42
Tjena,
Klart jag har fler bilder, vibrationer det är ju upp till var och en men nog vibrerar det en del........men tjocka antag och låsmuttrar på allt så funkar det ()p

Titel: SV: Ltr250 Special
Skrivet av: jonas 4923 skrivet 24 juni 2013 kl. 14:04:50
Hej igen,
Jag glömde... om det är något specifikt du behöver bild på så säg till jag kan ta kort då det är svågern som har den nu, den är upppallad, vi håller på att byta svinglager  :headbang:.
ang vibrationer, med en bra balaserad vev är det helt okej och man behöver ju inte varva så mycket då den är superstark på låga varv.
Det positiva är att det funkar med orginal luftburk etc
Mvh
Titel: SV: Ltr250 Special
Skrivet av: FredrikForsberg skrivet 26 juni 2013 kl. 16:27:10
Tack Jonas!
Ska renovera yz motorn och troligen byta den i höst/vinter.

Händer inte för mycket nu, jag och frun väntar första barnet som kommer vilken dag som helst och innan det ska vi renovera klart sovrummet....

Har dock bytt lite lager i hubben samt svarvat en ny svingaxel. Ska köpa bussningar snarast och svarva dom så jag får ner den på hjul igen!
Bilder:
(http://i139.photobucket.com/albums/q297/Freedrik/image_zps829f78dc.jpg) (http://s139.photobucket.com/user/Freedrik/media/image_zps829f78dc.jpg.html)

(http://i139.photobucket.com/albums/q297/Freedrik/image_zpsb883b482.jpg) (http://s139.photobucket.com/user/Freedrik/media/image_zpsb883b482.jpg.html)
Titel: SV: Ltr250 Special
Skrivet av: jonas 4923 skrivet 26 juni 2013 kl. 21:09:17
Najs :headbang: första barnet, grattis blir lite mindre tid i garra ett tag då ':)v
Titel: SV: Ltr250 Special
Skrivet av: jörgen887 skrivet 27 juni 2013 kl. 22:53:39
Snygg den blev hubben ;) grattis då i förskott till första barnet . Du har lackat hubben eller hur ?
Titel: SV: Ltr250 Special
Skrivet av: FredrikForsberg skrivet 27 juni 2013 kl. 23:07:45
Jo första barnet :)
Är inte så mycket i garaget nu så det blir nog samma ;)
Hubben är lackad! :)