ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: Cali skrivet 2 juni 2013 kl. 21:22:56
-
Jag har glapp i övre länkarmen på vänster sida, där de röda ringarna är markerade glappar det fram och tillbaka på ena sidan. Det är så pass att styrriktning förändras lite om man ruckar på hjulet. Jag har ej besiktat den såhär, men jag antar att besiktningsgubben lär slå ner på det. Och jag åtgärdar det gärna innan.
Men HUR?
Jag provade helt sonika med att bara dra åt bulten, men den satt som berget, går inte att dra åt och tajta till det hela mer.
Ska jag ge fästet en kyss med släggan så det tajtas till lite, eller hjälper inte det?
Ska jag sätta en extra bricka??
Ska jag byta ut något?, bussningar, lager eller vad??
Tack för hjälp på hur man lagar en glappande övre länkarm (antar att den heter så?)
(http://forumbilder.se/CEI3R/glappswing.png)
-
Byt bussningen
-
Är det en gummibussning? Vilken siffra?
Är det svårt att få dit en bussning med handkraft elelr behövs någon särskilt maskineri för att trycka dit den?
-
Har du tryckt i fett?
Nr 10
-
Såg ingen bild innan men du får plocka isär och kolla men skulle tippa på 9, kan vara något mer.
-
Har EJ tryck i fett, kan det räcka för att tajta till det hela??
Maskinen är misskött så jag antar den är rätt tom på fett.
-
Har EJ tryck i fett, kan det räcka för att tajta till det hela??
Ja det skulle troligen klara besiktningen.
Det beror helt på hur mycket glapp det är.
Det har trolgen blivit glapp pga. saknat fett.
-
Det är inte torrt, den svettas lite fett, så jag TROOOR inte den har skadats av friktion på så sätt. Men om Fettet skapar tryck så kan det ju funka, får prova det först, för fetta alla nipplar måste jag ju ändå göra....förresten, hur gör man det? Bara pressa på tills det börjar komma ut lite varstans??
-
Det är inte torrt, den svettas lite fett, så jag TROOOR inte den har skadats av friktion på så sätt. Men om Fettet skapar tryck så kan det ju funka, får prova det först, för fetta alla nipplar måste jag ju ändå göra....förresten, hur gör man det? Bara pressa på tills det börjar komma ut lite varstans??
Helt rätt!
Är det inte fullt med fett så kan fukt komma in och då rostar det sen vips har du ett glapp ()p
-
Det är bara att mosa i. Gärna tills du ser det rena nya komma ut. Sen får du vara beredd att mosa i regelbundet, men det är ingen fara med det. Denna lilla åtgärd kan göra underverk för maskiner med "dålig väghållning".
-
Sweet, tack!
Vilket av Biltemas Universalfett eller deras Molybeden fett? vilket är "hårdast" så att säga...eller mest tillämpligt i detta fall?
-
Sweet, tack!
Vilket av Biltemas Universalfett eller deras Molybeden fett? vilket är "hårdast" så att säga...eller mest tillämpligt i detta fall?
Jag kör universal. Det går åt en hel del.
-
Vi kör litiumfett
-
Vi kör litiumfett
Jag trodde du körde utan smörja... :-X
-
Jag trodde du körde utan smörja... :-X
Då går de varmt ju!
Lite fett har aldrig skadat
-
Jag trodde du körde utan smörja... :-X
Jag köper beggat frityrfett på hink som jag först suger upp i ett sugrör och sedan blåset ner i nippeln. Klarade okulärbesiktning.
-
Men frågeställaren saknar ju faktiskt svaret på frågan vilket som är "hårdast". Och teoretiskt sett borde ju ett "hårdare" fett vara bättre i denna typ av lager?
-
Jag hade även bytt alla nipplar om du ändå håller på!
-
Glappet försvann HELT när jag tryckte i fett. Men jag ttrodde man var tvungen att öppna ventilerna först, som på en bil med bromsolja. Men det visade sig att det behövdes ju inte....så då gick det lättare.
...men jäkla vilken träningsvärk jag har i trapzen idag. Det var en hel del tungt pumpande med händerna, det gick åt rätt mycket om man skulle få bort det gamla.
-
...tack förresten, bra forum och kunnigt folk!
-
Kul när vi har rätt! (det är inte ofta :banghead:)