ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: fraggel skrivet 31 maj 2013 kl. 23:57:55
-
Hej
Har sen 5 år en SMC 250 -04 som inte blivit körd dom senaste 3 åren och nu tänkte jag besikta den och börja åka lite igen.
När jag senast körde med den minns jag att den var ganska törstig och gick inte helt rent.
Nu när jag fått igång den går ojämt och bluddrar vid gaspådrag.
Jag misstänkte att förra ägaren har pillat på förgasaren och tänkte kolla på det och upptäcker att förra ägaren har dragit in nån skruv som inte hör till förgasaren (en typ försänkt maskin gängad skruv) rakt under insuget framför flotörhuset och jag misstänker att det är där luft-blandningsskruven borde sitta, kan någon bekräfta det?
Och om det är så kan det förklara att den inte går så bra, jag har inte vågat skruva på den eftersom det troligen är fel stigning på gängen och den är indragen med våld och förmodligen har dom handfilat den spetsen som borde vara längst fram på ställskruven :hmmm:
På höger sida av förgasaren sitter en skruv i centrum / nederkant på trotteln, jag förmodar att det är tomgångsskruven?
Är det dessutom någon som vet vad det är för fabrikat på förgasaren skulle det vara bra eftersom jag troligen kommer att få köpa nytt förgarashus eftersom det med största sannolikhet är sönderdraget vid luftskruven.
/Jonas
-
Till o börja med borde du tömma förgasaren och blåsa ur den med brake clean eller ny besin o tryckluft, tänk även på o vaska ur tank med ny bensin ett par vändor (häll i nån deciliter och vaska runt o häll ut upponer lite hastigt så allt bös åker ut).
Byt soppafilter medans du håller på.
Angående ställskruven och/eller tomgångsskruv, gör så att du skruvar på den du menar sitter på sidan och uteslut om det nu är just tomgångs skruven. Sen eftersom du misstänker att du möjligtvis har en defekt blandskruv så måste du ju eventuellt åtgärda detta, nu vet du inte helt 100 om den är utbytt eller inte så gör ett försök och skruva in den och backa ut 3-3,5 varv, utgå därifrån. Trillar den ut eller visar sej va kass så måste du ju ändå byta ut den.
Så du har ju igentligen svarat på din egen fråga :rtfm:
-
Men ta lite kort annars, underlättar ju felsökningen och eventuell lösning.
-
byt även oljan nu när den stått så länge, många tror att oljan bara blir dålig om man kör, Fast i själva värket så suger det åt sig fukt som inte hör hemma där, om den bara står så blir det ju kondens vid olje tanken . byt även all soppa då även denna blir dålig på samma sätt.
sedan till varför den går dåligt, kan ju vara flera orsaker,
har du öppet filter eller orginal burken ?
kollat alla packningar och slangar efter sprickor?
provat att skruva lite på bland skruven ?