ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: Minus skrivet 31 maj 2013 kl. 08:08:33

Titel: 36t eller 32t
Skrivet av: Minus skrivet 31 maj 2013 kl. 08:08:33
Tjaaa

Det sitter ett 36t på min 300 nu och jag har ett schysst varvtal runt 65-70km/h. Hur stor blir skillnaden i varvtal om jag skruvar dit ett 32t drev istället? För jag kör mer landsväg än skogsrundor (även om jag tror att ett 32t drev skulle funka bra i skogen oxå iom att 1an och 2an är så löjligt korta). Finns det någon "formel"?
Utväxlingsförhållandet är 2,57 (36t) respektive 2,28 (32t).

Titel: SV: 36t eller 32t
Skrivet av: hell-man skrivet 31 maj 2013 kl. 09:49:53
Räknar du i procent behövs ingen formel. Ett exempel:
Om du tar ett dubbelt så stort drev bak går den hälften så fort på samma varv. Oavsett framdrev. Ett 32t drev är 11,11% mindre än ett 36t (32/36=0,8888889).
Det innebär att med ett 32t går den 11,11% fortare än med ett 36t vid samma varvtal, förutsatt att den orkar.
Titel: SV: 36t eller 32t
Skrivet av: Minus skrivet 31 maj 2013 kl. 17:50:00
Tack!

Men hur får du 0,8 till 11%?  :hmmm:

Gäller samma räknesätt för framdrev, exempelvis att jag skulle peta dit ett 16t fram?

Hur som haver så gör det ju ingen enorm skillnad... på mina 70 knyck så gör det alltså ca 7 km/h extra vid samma varv. Hmm....låter som om jag behöver köpa något med större kamin!  ;D
Titel: SV: 36t eller 32t
Skrivet av: Hydro skrivet 31 maj 2013 kl. 18:07:43
Det fina med matematik är att man kan räkna på olika sätt men alltid komma fram till samma sak... om man räknar rätt.

Ungefär som när man säger att alla vägar bär till Rom.

I Hellmans räkneexempel så beräknar han "halvvägs"... skall man räkna så måste man ju ta 1- och sen 0,8888888888 och det blir ju 0,1111111111 vilket ju är typ samma som elva procent.

0,8 nämndes aldrig.

Eller kan du räkna skillnaden på 4 tänder delat med totala antalet, dvs 36, då får du svaret direkt... 0,1111111111 och även detta kräver ju en multiplicering med hundra för att det skall bli just procent.
 
Man kan räkna likadant för framdrev, däckbyte på drivhjul osv osv ja.
(dock ej på CVT-maskiner)
Titel: SV: 36t eller 32t
Skrivet av: hell-man skrivet 31 maj 2013 kl. 18:19:13
Förlåt att jag gjorde det horribla antagandet att alla som ger sig på att dreva om motorfordon har gått ut grundskolan. Att 32 är 89% av 36 och att man  måste ta 1-0,89 för att få 0,11 och det motsvarar 11% ingick i de mattetal jag lärde ut till 8:e klassare i min korta lärarkarriär.

Nä, mer praktisk matte i skolan!
Titel: SV: 36t eller 32t
Skrivet av: Tictic skrivet 31 maj 2013 kl. 20:58:01
Tror inte du får plats med ett 16T fram heller..
Titel: SV: 36t eller 32t
Skrivet av: Minus skrivet 2 juni 2013 kl. 21:25:58
Det fina med matematik är att man kan räkna på olika sätt men alltid komma fram till samma sak... om man räknar rätt.

Ungefär som när man säger att alla vägar bär till Rom.

I Hellmans räkneexempel så beräknar han "halvvägs"... skall man räkna så måste man ju ta 1- och sen 0,8888888888 och det blir ju 0,1111111111 vilket ju är typ samma som elva procent.

0,8 nämndes aldrig.

Eller kan du räkna skillnaden på 4 tänder delat med totala antalet, dvs 36, då får du svaret direkt... 0,1111111111 och även detta kräver ju en multiplicering med hundra för att det skall bli just procent.
 
Man kan räkna likadant för framdrev, däckbyte på drivhjul osv osv ja.
(dock ej på CVT-maskiner)

Tack ()p

Tror inte du får plats med ett 16T fram heller..

Nee de företag jag har hört runt med säger att det inte ens finns 16t.
Titel: SV: 36t eller 32t
Skrivet av: roadside skrivet 5 juni 2013 kl. 08:16:33
Jag fick ner varvet ca.1000varv/min i ca.75-80km/h, då jag bytte från 36 till 32 kugg på min 300-a.
Titel: SV: 36t eller 32t
Skrivet av: Cali skrivet 7 juni 2013 kl. 11:16:36
Jag har ett 32 kugs drev liggandes, med hub. Har också en JÄTTENYCKEL för montering....men undrar hur man gör, och är det svårt. Någon för gärna göra en snabb beskrivning av hur man gör.
Titel: SV: 36t eller 32t
Skrivet av: Minus skrivet 9 juni 2013 kl. 10:48:26
Jag fick ner varvet ca.1000varv/min i ca.75-80km/h, då jag bytte från 36 till 32 kugg på min 300-a.

Ah härligt det är ju precis vad jag vill uppnå! Har du kört något vid sidan av väg (skog, grustag etc) och hur funkar det där?
Titel: SV: 36t eller 32t
Skrivet av: roadside skrivet 13 juni 2013 kl. 18:55:28
Kör mest landsväg så det passar mig bra. Helt klart blir den ju lite slöare, man får prova själv och känna hur det känns. Jag tycker den är okörbar med 36t på landsväg, min vibrerade mycket i just 70km/h, funkar dock bra nu med 32t.
Titel: SV: 36t eller 32t
Skrivet av: Cali skrivet 14 juni 2013 kl. 16:15:18
...kan någon vänlig bara snabbt beskriva hur man gör för att byta drevet? Jag har en gigantisk specialnyckel, hub med 32 drev liggandes, men mer vet jag inte.
Titel: SV: 36t eller 32t
Skrivet av: roadside skrivet 15 juni 2013 kl. 18:23:49
...kan någon vänlig bara snabbt beskriva hur man gör för att byta drevet? Jag har en gigantisk specialnyckel, hub med 32 drev liggandes, men mer vet jag inte.

Har du backväxel i bakaxeln?
Titel: SV: 36t eller 32t
Skrivet av: Cali skrivet 15 juni 2013 kl. 20:22:40
Har du backväxel i bakaxeln?
Nope. Berätta gärna hur man gör.
Titel: SV: 36t eller 32t
Skrivet av: roadside skrivet 16 juni 2013 kl. 15:07:30
Ok, har back på min, jag har inte skruvat i någon utan back så då kan jag inte hjälpa dig.