ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: jOOc skrivet 27 maj 2013 kl. 12:11:47
-
Hej alla,
Går i tankarna på att köpa en quad... Helst vill jag ha en Raptor 700 men priset är lite väl högt för en nybörjarmaskin.
Jag letar efter ett bra alternativ, vill gärna köpa nytt så jag får med garantier och sånt.
Budget: 65000kr
Vad föreslår ni och kom gärna med lite bra anledningar.
-
Hej alla,
Går i tankarna på att köpa en quad... Helst vill jag ha en Raptor 700 men priset är lite väl högt för en nybörjarmaskin.
Jag letar efter ett bra alternativ, vill gärna köpa nytt så jag får med garantier och sånt.
Budget: 65000kr
Vad föreslår ni och kom gärna med lite bra anledningar.
En Raptor 700 var min nybörjarmaskin.
Hade samma budget som du.
Köpte en begagnad, inte behövt någon garanti.
De nya har ju knappt garanti ändå.
Vet ingen som behövt fixa något på en Raptor ändå som inte varit eftermarknads prylar.
-
Bor i Stockholm och kollat runt men finns inte många till salu.
Om man skall köpa en beggad Raptor hur gammal kan man köpa och ända få en bra maskin i dagens mått?
-
åldern spelar mindre roll på maskinen, sparka , kläm o känn på allt ordentligt bara.
Har maskinen haft en snäll ägare så får du nog det intrycket vid ev. provkörning.
I princip så har maskinen sett likadan ut igenom alla åren så tänk inte att du får en sämre maskin bara för att den har några år på nacken, oftast görs hela hojjen upp av hur mycket eftermarknadsprylar som sitter på.
Du kan likväl få en 2011 utan en ända pryl på likväl som en 06:a med 50% av maskinen utbytt till "bättre" eftermarknads delar för din budget.
Mitt ända tips är att va lite naiv när det kommer till antal ägare och miltal, då dessa väldigt sällan stämmer med sanningen.
Om vedebörande ägare påstår att den "bara" gått 250 mil och du har 7-8 ägare och kedjan o drev e tvärslut så kan man ju anta att det är en oseriös säljare.
Ja menar bara att när man lägger 65.000:- så är ju knappast 1-2000 spänn på ett drivpaket något man kan tyckas behöva syna ner på plats. Jag kan personligen tycka att ett par fräscha däck ska sitta på också men alla är vi ju olika.
(för att jag ska få ett gott intryck av att det är en seriös människa dvs)
-
En annan sak att tänka på är att om du vill ha en sänkt vägracer så köp det från början.
Jag köpte en jättefin vägracer men skulle egentligen ha den som den är från början dvs manlig och rolig.
Dyrt var det iallafall att få den vettig.
-
Dyrt var det iallafall att få den vettig.
Smaken är som baken, men i ditt fall är den ju rent osmaklig. Smaken alltså. Och...ähhh..
Men själva kärnfrågan var väl vilka alternativ, och då skulle jag säga Dinli 450 direkt. En fullstor maskin som du kan köpa i väg- eller dirtversion. Jättepopulär och många åf. Hade jag inte halkat in i Yamahaträsket hade det blivit självklart val efter SMCn.
-
Hur ska du använda maskinen?
ska du bara busa så har du ungefär samma effekt i en märkes 450 ex. YFZ, LTR, DS, KFX, TRX
Dock medför det mer service.
KFX700 är rätt mycket prestanda för pengarna.
TRX700 ska vara grymt snabb.
Raptor finns en anledning till högt andrahandsvärde. Grym maskin, mycket eftertraktad.
-
Jag skall mest busa på vägarna.. här där jag bor är det väldigt smala vägar och väldigt kurvigt... Men finns många skogsvägar man kan ha kul på.
Var ute och körde min SMC250 igår.. kommer upp i 70km/h men väghållningen är totalt värdelös.
Så en quad med bättre väghållning är ett måste.
-
Den här är ju jävligt fet!
http://www.blocket.se/goteborg/KTM_525_Xc_Vagreggad_47332955.htm (http://www.blocket.se/goteborg/KTM_525_Xc_Vagreggad_47332955.htm)
Lär ju gå bra mycket bättre än en Raptor!
-
Väghållningen hänger inte ihop med maskintyp/märke. Det hänger mycket mer på spårvidd/axelsvstånd, tyngdpunkt, däckval, hjulinställningar mm. En SMC250 bör förresten inte ha så dålig väghållning..?
Sen finns det ju bastarder som många talar om, typ BadBoy osv. Men dit hör INTE SMC250.
-
Visst finns det samband mellan väghållning och maskin!
...att man sedan kan modifiera och bygga om och bygga bort en hel del brister hos många maskiner är ju en annan sak.
Cambervinkeln ändras ibland om man sänker och det kan ge negativa bieffekter och få maskiner har möjlighet för justering av denna vinkel.
Castervinkeln är vinkeln som gör maskinen "nervös" i styrningen och denna är ännu mer sällan justerbar, bortsett från om man sänker olika mycket fram och bak, men många maskiner har en caster på typ noll, vilket ger nervösare styrning än andra, Polaris Predator är väl tex en som har rätt brant caster har jag för mig.
Om man breddar med spacers eller fälgar med fet offset så flyttar man ut hjulcentrum från den vridande axeln och även det påverkar negativt.
Bredare a-armar är avsevärt bättre, men tyvärr rätt mycket dyrare.
Distanser för originalarmarna finns oftast också, vilket ger bredare spårvidd utan spacers.
Många maskiner har man även möjlighet att montera krängningshämmare på fram, där det saknas, men långt ifrån alla... så även här skiljer det alltså vilkern maskin man väljer i grunden.
Två rätt rappa maskiner har delad bakaxel, tänker då på Polaris Outlaw 500 och Honda 700XX.
Polarisen har i original en rätt styv hämmare baktill, vilket nästan ger stabilitet i kurvorna som en quad med stel bakaxel, och vill man byta så finns det både hårdare och mjukare.
Hondan är väldigt mjuk baktill i original och lyfter gärna främre innerhjul i kurvorna... och den kräver lite teknik för att köra snabbt med.
Stabiliteten kan man öka genom att sätta på grövre hämmare, de finns i olika steg och man kan även här få en maskin som blir lika styv som en med stel axel om man vill.
Ytterligare en sak som skiljer maskiner emellan är stötdämparna, allt från SMC och Dinlis cykelpumpar till Gasgas som väl åker på Öhlinare va...?
Några använder WP och till många kan man köpa Elka mfl.
...och till sist kan man ju nämna detta med enstånka, som ju påverkar körningen en hel del.
Inte väghållningen så värst, men komforten... med encylindrigt blir det betydligt mer och hårdare vibrationer, quads saknar dessutom (av någon outgrundlig anledning) ryckutjämnare i transmissionen som ju annars mer eller mindre alla motorcyklar med enstånka har (och många v-tvins) vilket ger ryckig framfart på låga varv.
-
Tack för all svar... verkar som om Raptorn är en klass för sig.
Vissa som säljer bor rätt långt bort ifrån mig... och vill inte åka så långt bara för att titta och provköra och sedan bli besviken.
Vad skall jag fråga efter när jag begär mer info? Vad kan bli kostsamt ifall jag inte upptäcker det innan jag köper?
-
Vill man ha encylindrig quad med stel bakaxel så är Raptorn i en helt annan klass än exempelvis SMC 500, Dinli 450 osv ja.
Original har de ungefär samma toppfart och ax, men möjligheterna för trim och eftermarknadsprylar är extremt mycket större för Raptorn än dess "konkurrenter".
Personligen anser jag Honda 700 vara en bättre maskin än Raptorn, trots att även den har encylindrig motor på 686 kubik.
Detaljkvalitén och slitstyrkan är ännu högre, den har strålkastare som gör själv för namnet (dessutom besiktningsbara) och den är rappare än Raptorn.
Nackdelar är utbudet av eftermarknadsprylar, udda bakhjulsdimensioner och enligt vissa tveksam design.
Ur servicesynpunkt är det ju enklare att byta drivpaket på en maskin med stel bakaxel än på en med delad, detta byts ju dock inte så tätt.
Återgår man till Raptorsnack så finns det väl egentligen inga generalfel förutom bakaxellagerna som ofta är glappa/rasade och är det vägreggat bör man kolla över elen, särskilt om det är Dreselreggat.
Jordfel, kabelbrott, kontaktfel, reglagefel mm är vanligt på dem.
Ett tips är att sätta upp maskinen så bakaxel och gärna även så hela svingen är fri och känn sedan efter glapp.
Svinglager håller inte i evighet, ej heller länkaget i svingen.
Ryck och slit även i framhjulen för att leta glapp i a-armsleder, hjullager mm.
Dämparna kan ha tröttnat efter några år, så kolla spänsten.
Motor/växellåda är det sällan problem med, särskilt om det är oöppnade motorer, dvs där kam/kolv mm inte bytts mot annat än original.
...och de som har trimmat med detta har oftast fortsatt extrem hållbarhet på grejerna.
-
Tack alla, speciellt Hydro för all information.
Slängde in en fråga på säljes, vi får se om någon har en bra Raptor till salu.