ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Suzuki => Ämnet startat av: Tenacious_Dboy skrivet 22 september 2006 kl. 07:03:49
-
Tjo, jag hade lite funderingar på att linda grenröret på Ltr:en men just nu om jag gasar på hårt lite längre sträcker grusvägar och ute på vägen med då blir grenröret helt ljusoranget ser nästan ut som att det är strax innan smält punkt..och det kan bli rätt så varmt med bara jeans på sig ..men jag vet inte hur det funkar med avgasbandage har läst lite på bilforum och dom säger att det behåller värmen i grenröret och på så sätt blir ju avgaserna varmare och får mer fart ut och kan bli lite mer fart i motorn med..men vet inte om det kan bara funkar på bilar eftersom motorhuven behåller väl en del utav hettan och den vill man ju gärna inte ha in i motorn..visserligen inte så många bilar som blir så röda på grenrören heller precis..och jag vet ju inte om jag ska behålla den värmen kanske bättre att försöka kyla den eller vad säger ni om de ? nu har jag ju oxå drevat upp den ett kugg och inte varit ute och kört så hårt än sen dess så de kanske gör sitt till oxå med en extra kugg..men annars vet jag inte vad man ska göra ?? Tacksam för svar //Tobbe
-
Tjena!
Jag tänker inte diskutera effekt nu utan bara säga att med avgasbandage så rostar röret fortare, men du har kanske rostfritt?
Annan anledning till bandage på bilar är värme under huven, som ska ut bak, inte stanna o ge motorn varm insugsluft.
Det i sin tur ger effekt.
Detta drabbas ju inte din av:)
Så effekt vet jag inte.
-
jag har åkt mkt 2 takt och då får får man samma "effekt" som att kapa rören lite, genom att linda dem, dvs man flyttar upp registret lite
Ex, toppvarv 9000, linda rören eller kapa dem 25mm toppvarv stiger till ca 9300, men som sagt varför man gör detta på en 2 takt är för att man har portat cylindrarna så mkt att man har ideal registret över 9000rpm, men bara linda eller kapa ger inget, utan man gör det för att anpassa dem till motorn.
På en 2 takt har man max effekt med kalla rör och varm motor, så kör man en 2takt i bromsbänk så gör man så bara för att motortrimmaren skall känna sig extra duktig, dock stämmer det inte vart man får sin peak om man gör så.
Lindar man rören på en bil är precis som benring säger, det är för att inte släppa ut mer värme än nödvändigt under huven, specielt om man har "tvångs andning" för då blir det alltid extra varmt.
Värma upp insugsluften är nog den största hk tjuven.
Och vad gäller om själva lindningen ger effekt på 4takt....ja det var jag inte...
Jag har provat linda på min YFZ och banden smälte?????Och det ÄR riktiga avgasband till race v8;or, plus att de blir GRYMT smutsiga och ser hemska ut eftersom att man åker lite överallt med en quad
-
Min Raptor är lindad och har kört med det länge utan problem.
Teorin säger att du behåller temperaturen/energin och därför ska få ett bättre flöde. Om det är märkbart vågar jag inte säga, men det ser ballt ut. ;)
Min GasGas blir nästan vit när man kör hårt, det är helt i sin ordning om sprutet är riktigt ställt vill säga.
/Jocke
-
okej men då har jag nog fått svar på min fråga..jag kan linda om jag vill det är inte farligt så det blir för varmt iaf..nja jag trodde väl inte precis jag skulle få 10 hk med lindat :) men det blir inte sämmre iaf verkar det som..och sen tycker jag oxå att det ser rätt läckert ut när det blir lite brunbrännt :twisted:..värsta är väl om det smälter de kanske inte blir så läckert precis och säkert inte lätt att ta bort då heller..men jag får se hur jag gör nu vet jag att det funkar i teorin iaf :P..tack så mööe för svaren iaf..ha en underbar dag nu ska jag åka upp till jobbet och jobba lite övertid :roll:
-
Nej det var inte svårt att ta bort....
-
Ser att du e från Eksjö, varför ser man dig inte ut o kör? jag jobbar där...
-
åkte med bandage på min z-400,då jag hade monterat ett hmf-helsystem.hade absolut INGA problem me de,funkade kanon.kommer att linda min ltr efter vinter-åkningen :lol:
-
kommer att linda min ltr efter vinter-åkningen...
Varför efter vinter-åkningen :roll:
-
lite kallt å åka i shorts på vintern,men j..... varmt på sommaren :lol: 8)
kommer att linda min ltr efter vinter-åkningen...
Varför efter vinter-åkningen :roll:
-
Ser att du e från Eksjö, varför ser man dig inte ut o kör? jag jobbar där...
jaså vart jobbar du då?...jag har inte kört så jätte mycket faktiskt..inte kul att åka runt runt i stan hela tiden..brukar bli en del på Ränneslätt och ute på andra små grusvägar..men säg vart du jobbar så kan jag dra förbi där så får du se åket :D..vad kör du för maskin då? när du är på hemma plan alltså :twisted:
-
åkte med bandage på min z-400,då jag hade monterat ett hmf-helsystem.hade absolut INGA problem me de,funkade kanon.kommer att linda min ltr efter vinter-åkningen :lol:
ja det låter kalas..jag ska nog vänta tills efter vinter jag med..så får man lite värme i vinter :D
-
Jag glömde bort ytterligare en anledning och det är att inte värma upp insugsgaserna. Systemet går ju ofta nära förgasare och luftburk, med bandage så blir de inte lika varma.
/J
-
ja man får nog ta och veva några varv sen efter vintern iaf..för det verkar ju inte som det blir sämre med bandage