ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: joboy skrivet 26 maj 2013 kl. 17:18:12
-
Hej
Jag är påväg att köpa en grizzly 550 -13, till att använda som lunningsmaskin (dra ut träd från skogen) och undrar om maskinen är lämpad för detta. Jag undrar om nån vet något test där man undersökt max dragkapacitet på olika maskiner, och då pratar jag inte om den lagliga dragvikten.
Hur som helst vägde det mellan grizzly 450 och 550, där jag fick höra att 450 har en mycket lämplig utväxling i växellådan för den typen av arbete. Men 550 kan väl inte vara svagare än 450? (utväxlingsvis).
Vad tror ni?
-
Yamaha gentemot ex. polaris har ganska högt växlad låg växel.
Finns org. variatorkitt för åtgärda detta till viss del.
Men jag skulle valt en Honda hydrostat och lastat tungt på maskinen för att få ner kraften.
Motoreffekt är mindre viktigt i låg hastighet.
-
Den funkar fint till det ()p Finns nedväxlingskit att köpa annars om du skulle känna att det behövs.
Annars kan jag ju rekommendera Honda med deras hydrostat om man ska dra tungt, går lite mjukare än med rem och ler troligtvis längre.
Men Grizzly är ett klokt val ()p
Edit: Pelle hann först..
-
Hahaha kul vi skrev nästan identiskt ;)
-
Okey, men andra ord spelar det ingen roll att jag köper 450? till skillnad från avsaknaden av några kilo för grepp?
-
Okey, men andra ord spelar det ingen roll att jag köper 450? till skillnad från avsaknaden av några kilo för grepp?
Svärfar har gamla 400 och drar stock, älg och söner som kört i diket utan minsta problem!
har du dessutom en kärra att köra stocken på så behöver du inte bry dig om vikten på maskinen så mycket.
-
För de allra tyngsta arbeten så är Honda outstanding vill jag påstå med sina fina växellådor. En extremt stark maskin är TRX420FPM om man kan/vill köra med manuell växellåda.
Men yamaha är ju inget dåligt val heller om det är det du mest vill ha.. ()p
Mvh Robban
-
tack för era svar.... imorgon ska jag åka och kolla på Honda här i Örebro, problemet är väl att man inte direkt kan testa maskinerna hos ÅF.
-
tack för era svar.... imorgon ska jag åka och kolla på Honda här i Örebro, problemet är väl att man inte direkt kan testa maskinerna hos ÅF.
Goda argument och visa du menar allvar med att du ska köpa en maskin så är de rent ut sagt dumma om de inte låter dig provköra
-
Be att få låna hem en maskin..
-
Be att få låna hem en maskin..
Men det skulle ju vara perfekt om de gick med på! kan man ju testa dra de största träden och se om maskinen pallar. Ska testa imorgon som sagt, Tack för hjälpen
-
Men det skulle ju vara perfekt om de gick med på! kan man ju testa dra de största träden och se om maskinen pallar. Ska testa imorgon som sagt, Tack för hjälpen
En seriös säljare gör ju det och då tror man ju på produkterna med ()p
-
Läs på tex atv.com / tekniska fakta så står det ju av tillverkaren uppgivit värde. Alltid något att utgå ifrån :)
Att ha en tung atv är oftast dåligt, men ska du dra tungt är det kanon. Finns ju några som arbetar på fackmannanivå med atv här och dom bör veta!
-
Det blev en 550 grizzly, blev riktigt imponerad av variatorn trots att lågväxeln var ganska högt utväxlad (gick nästan 50kmh på låg). Det fanns även ett utväxlingskit för 715kr som handlaren erbjöd sig montera kostnadsfritt om jag önskade. Finns det någon som kan yttra sig om kittet?
-
Är det yamahas utväxlingskit? När jag köpte maskinen tyckte återförsäljaren att jag skulle köpa till detta då jag även köpte större däck. Det har funkat fint i skogen då jag har dragit fram många tunga lass med den :)
-
Kittet är ett självklart val.Dom borde levereras med det.
Följsammare och starkare dock lägre topphastighet om man
nu behöver det.
-
Är det yamahas utväxlingskit? När jag köpte maskinen tyckte återförsäljaren att jag skulle köpa till detta då jag även köpte större däck. Det har funkat fint i skogen då jag har dragit fram många tunga lass med den :)
Ja, det är yamahas kit. Jag kommer att köra med orginalhjulen + kit. Då borde det inte vara några problem att dra tungt hoppas jag. Du har inte upplevt att 550n vart otillräcklig i någon situation? då pratar jag i skogsbruket.
-
Vad består det här kittet av?
-
Det är ett schimskit, dvs två brickor...
Dessa monteras på axlarna i variatorn så att skivorna delas mer, respektive mindre, vilket tillåter remmen att klättra längre ner, respektive längre upp på skivorna.
Ungefär som att sätta på ett mindre framdrev och ett större bakdrev på en moped.
Det växlar ner det hela.
Dessutom ingår en packning/distans till CVT-kåpan eftersom spelrummet efter modifieringen blivit mindre.
Detta variatorkit berör alltså inte vikter och fjädrar.
De som är händiga kan själva fixa brickor, beroende på utväxling brukar de variera mellan 1 och 2 millimeter i tjocklek.
Yamahas kit kostar 7-800 eller nåt sånt, brickor i järnhandeln kostar 3-4 kronor.
-
Nej det borde inte vara något problem med orginalhjul medtanke på att jag kör med större däck när jag hämtar ved och det tuffar på utan problem :)
-
Det är ett schimskit, dvs två brickor...
Dessa monteras på axlarna i variatorn så att skivorna delas mer, respektive mindre, vilket tillåter remmen att klättra längre ner, respektive längre upp på skivorna.
Ungefär som att sätta på ett mindre framdrev och ett större bakdrev på en moped.
Det växlar ner det hela.
Dessutom ingår en packning/distans till CVT-kåpan eftersom spelrummet efter modifieringen blivit mindre.
Detta variatorkit berör alltså inte vikter och fjädrar.
De som är händiga kan själva fixa brickor, beroende på utväxling brukar de variera mellan 1 och 2 millimeter i tjocklek.
Yamahas kit kostar 7-800 eller nåt sånt, brickor i järnhandeln kostar 3-4 kronor.
Hm. Det vore värt att forska på själv! Min utväxling blev lite tokig motför vad jag hade tänkt mig med nästan 28er:)
Det blir inga problem med linjeringen om man shimsar säg 1.5mm?
-
Hm. Det vore värt att forska på själv! Min utväxling blev lite tokig motför vad jag hade tänkt mig med nästan 28er:)
Det blir inga problem med linjeringen om man shimsar säg 1.5mm?
Du behöver byta packning som breddar någon mm med.
Så köp du yamahas kit ()p
-
Jag åker polaris. Men var likväl intresserad då man bör kunna göra liknande på en sån :)