ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: Tompa_gus skrivet 24 maj 2013 kl. 23:01:23
-
För en vecka sen när jag skulle hem från jobbet så vägrade min maskin starta. Då startrelät hade krånglat lite innan trodde jag det berodde på detta. (det klickade emellanåt utan att startmotorn drog) Fick rullat igång maskinen utan problem och tog mig hem. Beställde mig ett nytt relä som kom idag. Detta hjälpte föga.
Det som händer nu är att när jag försöker starta så låter det enligt filmerna som bifogats. Emellanåt drar startmotorn ett par varv fast väldigt segt, ingen tändning. Och efter startförsök så luktar det väldigt konstigt.
Vad fan kan detta vara? Helt nytt relä är det ju. Startmotorn? Kortslutning? Hjälp om vad jag skall titta på och hur uppskattas mycket!
Tack på förhand.
Film 1 https://www.youtube.com/watch?v=VqmDDeluJL0&feature=youtube_gdata_player (https://www.youtube.com/watch?v=VqmDDeluJL0&feature=youtube_gdata_player)
Film 2 https://www.youtube.com/watch?v=SZmJIX7T6Ns&feature=youtube_gdata_player (https://www.youtube.com/watch?v=SZmJIX7T6Ns&feature=youtube_gdata_player)
-
Hur lägger jag upp filmen? Står att den bara stöder vissa typer av filer...
-
Lägg ut det på tuben och klistra in länken med hjälp av ( infoga länk ) knappen i menyn ovanför smileysarna.
-
Film 1 https://www.youtube.com/watch?v=VqmDDeluJL0&feature=youtube_gdata_player (https://www.youtube.com/watch?v=VqmDDeluJL0&feature=youtube_gdata_player)
Film 2 https://www.youtube.com/watch?v=SZmJIX7T6Ns&feature=youtube_gdata_player (https://www.youtube.com/watch?v=SZmJIX7T6Ns&feature=youtube_gdata_player)
-
Den väg jag skulle gått är nog, kolla så batteriet är OK, kanske kolla jorden, sätta en startkabel från batteriets minus ( - ) till närheten av startmotorn, sist riva undan startmotorn och testa den separat. fast det kan säkert finnas en enklare väg, vad vet jag halv 12 på natten :)
-
Är inte så superhaj på detta. Kolla Jorden? Hur? Satte batteriet på laddning i går, skall testa ikväll om det gör nån skillnad. Vad menar du med att sätta en startkabel från batteriets minus "nära" startmotorn? För att få det bättre jordat?
-
Citat från annan tråd på forumet
Fråga
"Hej
Jag har en dinli 450 -08 som bara startar ibland. När jag vrider om nyckeln så lyser allt som det ska men när jag trycker på startknappen så klickar det till i startreläet och sen slocknar allt. Efter ett tag kommer strömmen sakta tillbaka. Batteriet är ok. Det som är mest konstigt tycker jag är att strömmen kommer sakta tillbaka.. intrumentpanelen blir starkare och starkare. Märkte också när jag körde hem från jobbet en dag så var det lite oroligt ljus från strålkastaren, speciellt när man varvade lite och även när man stod still och varvade (som om något stal ström från lampan). Har provat att brygga startreläet men samma sak händer....allt slocknar. Ska också tillägga att när den väl får kontakt så startar den utan problem.
Någon som har ide om vad det kan vara som strular??"
Svar:
"Så va de på min Badboy. Vi bytte batteriet till Aprillians gamla(den la av mitt under en körning långt bort åt hel#ete) provisoriskt. Sen köpte vi ett nytt batteri ifrån Biltema. Då starta den direkt, så jag tror felet är batteriet ja.. När man trycker på startknappen så låter det typ som om det hoppar gnistor nere i start motorn eller hur? Testa med bil batteriet eller något. Bara att starta den och låta stå en stund."
Så min fråga, borde väl funka med startkablar från bilen direkt på batteripolerna om denna teori stämmer på mitt åk???
Ytterligare fråga, om det ej är batteriet, vart sitter Jordningen/Jordningarna på hojen?
Har lite missljud från tutan, läste i nånb tråd för längesedan att det kan bero på kortis i tutan, kan det spela någon roll? Hur åtgärdar man det isf???
Tack igen!
-
Kolla så inte + kabeln till startmotorn ligger för nära
Avgasröret. Jag fick problem med att kabeln legat emot agas å smällt. Så när jag körde på starten blev fen välfigt seg å skum.
-
Det första man gör när man har elstrul på ett fordon är att putsa upp polerna och kabelskorna på batteriet och gärna tar lite batterifett innan man sätter tillbaka kabelskorna, sen följer man kabeln ifrån minus som sedan sitter fast någonstans i metall.. Ta bort och rengör både kabelsko och anliggningsyta. Kontrolera givetvis även att inget ätit upp kabeln. Nu har man uteslutet jordfel som kan visa sig på de mest konstiga sätt.
-
Tack för tipsen... Jobbar helg så hann inte lika så jätte mycket igår... Men jag tror det kan vara batteriet oxå. Var nyladdat igår, laddningen var knappt över 12V innan jag gjorde nått. Slog på tändningen och tryckte på startknappen några få ggr. Sen visade batteriet knappt över 11V. Testa lite lampor med mera, de lös svagt, tutan orka knappt mer en ett litet klagande pip. Så nått med elen är det iaf, antingen om batteriet är kass eller jorden är dålig någonstans eller kortslutning. Får ta och kika på detta under friveckan nästa vecka. Med tanke på vad jag läste i nått annat forum så känns det som att batteriet har pajjat
-
Häng på startkablar från bilbatteri direkt över hojens batteri. Om allt är funkis då köper du nytt batteri för några hundringar.
Detta är alltid mitt nr1.
-
Hell-man, precis så jag tänkte göra...
-
Jag kan komma ut och sparka lite på däcken och leka proffs ()p
-
Precis som jag misstänkte, den startade hur lätt som helst med bilbatteriet påkopplat. Får bli en tur till biltema i veckan och införskaffa ett nytt batteri...
-
Vilken tur då, puh!