ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Barn Quad & andra ATV's => Ämnet startat av: cucaracha skrivet 21 september 2006 kl. 19:16:52

Titel: PS Moto 200 CC ROAD
Skrivet av: cucaracha skrivet 21 september 2006 kl. 19:16:52
Hejsan. ska testa http://mototuneusa.com/break_in_secrets.htm med min kines!!
Titel: PS Moto 200 CC ROAD
Skrivet av: GOLiO skrivet 21 september 2006 kl. 20:52:53
Så har jag alltid kört in mina motor.

Man fick höra så mycket från kompisar m.fl. att man "plågade ihjäl" en ny maskin. men en maskin ska köras in som den ska köras i sitt fortsatta liv.

Det största misstaget de flesta gör måste ju vara inkörning av EU-mopeder. standardkomentaren är "Jag ska ta bort strypningarna i variatorn när jag kört in den (= 30km/h på ingen gas) Vad motorn behöver är en ordentlig växelanordning så att motorn får jobba och inte gå på övervarv som en styrpt (växlingsspärrad) variator gör.

Jag har sällan haft några större motorproblem (mekaniska) så jag antar att jag gjort rätt. Detta var ytterligare ett bevis.
Titel: PS Moto 200 CC ROAD
Skrivet av: cucaracha skrivet 27 september 2006 kl. 23:30:53
låter som en plan! så om jag har förstått det rätt.

1. Kör på i ca 30 km, varva ur alla växlar och motorbromsa.
2. Byt olja till helsyntet
3.Kör på

???
Titel: PS Moto 200 CC ROAD
Skrivet av: Prygla skrivet 28 september 2006 kl. 09:04:05
Jag fick tipset att starta upp den med oljan som den levereras med köra motorn typ 30min sen byta till mineral köra 5 timmar sen i med oljan du vill ha.
Kan ju säga att starta upp den med oljan i var ingen dum idé fy faan vad den såg ut efter den korta tiden mörkgrå till färgen.

Oljan som är i nu har gått rätt hårt inkörning 5 timmar med mineral olja den har ursprungsfärgen kvar än.
Titel: PS Moto 200 CC ROAD
Skrivet av: cucaracha skrivet 28 september 2006 kl. 23:19:22
låter som en plan!
Titel: PS Moto 200 CC ROAD
Skrivet av: cucaracha skrivet 7 november 2006 kl. 11:49:07
körde 1 tank, ca 6 liter med oljan som fanns i, sen bytte jag till ny olja, den gamla som var i hade sååååå mycket metallflis i!!
Sen körde jag ca 5 timmar med den nya oljan och så bytte jag igen, nu går den som en klocka, startar även fast det är minusgrader och tvekar inte, den är rapp o goooo, toppar 82 km nu( jag väger 78) dock så svajar den i höga hastigheter, ställde in framhjulen för ett tag sen, kanske dax o göra det igen. Ramen är sne, om man tar ett snöre o lägger runt maskinen över däcken i mitten så ska snöret ligga kloss an mot däckens utsida, men på min ligger bakaxeln ca 4 cm till vänster om frampartiet....
you get what u pay 4! hehe
Fast allt som allt e jag nöjd, jag kör inte off road då jag vet att den inte pallar för min körning, bara jobb A till B,
Titel: PS Moto 200 CC ROAD
Skrivet av: MrGoose skrivet 29 december 2006 kl. 10:12:02
Lite OT, bytte olja igår på min 200cc road, och lyckades paja gängen i blocket.... Klantigt som F.n!! Man får ta det jäkligt försiktigt när man skruvar tillbaka pluggen för det är riktigt mjukt... Ska åtgärda detta i veckan.
Någon som har lika erfarenheter, bästa, lättaste sätt att åtgärda..?
Titel: PS Moto 200 CC ROAD
Skrivet av: Larsa skrivet 18 januari 2007 kl. 08:57:19
Goose, bästa sättet för dig är nog att borra ur dom gammla gängorna ( om det behövs, kanske redan är rent på dom) och sedan gänga med en grövre dimension och skruva in en ny bult som borde gå att hitta hos nån grossist.

När det gäller motorer har även jag alltid kört in dom  med varierande körning, ungefär alltså "normal" körning. Dock brukar jag inte tokvarva ur dom under dom första timmarna.

Det viktigaste när man kör på vintern är att låta maskinen få bli varm innan man gasar på.

Starta upp, kör typ 5-10 mil. Byt olja, byt eller rengör oljefiltret, behövs ingen synthet i sån här motor. En bra mineralolja är att föredra faktiskt. Den "tätar" bättre.

Är det en "billig" kinamaskin så kan man byta olja INNAN man startar upp den för första gången, bara för att vara säker.

Kör ca till ca 30 mil och byt olja igen.

Angående detta med att köra lugnt, på halvgas och diverse andra förslag..

Har ni någonsin hört talas om att en ny bil ska köras in på halvgas eller under ett visst varvtal under en period??

Pressa inte maskinen i onödan utan kör "normal" körning dom första timmarna.. Viktigast är oljebytena då det troligtvis frigörs en del metallspån och annat grums i en ny motor.

OCH kolla oljan noga då den är ny, innan kolvringar och ventiltätningar slitits in så kommer den att dra olja, mer eller mindre. Det gäller för övrigt hela tiden på små fyrtaktare men liten oljemängd, kolla oljan ofta. Troligaste orskaen till motorras är för lite olja.

/Larsa  ( ingen expert, bara gillar motorer)