ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: eing9911 skrivet 21 maj 2013 kl. 14:49:39

Titel: Vilken 4wd håller bäst?
Skrivet av: eing9911 skrivet 21 maj 2013 kl. 14:49:39
Jag funderar på att byta maskin från min Polaris Sportsman 700 -03. Den har väl funkat hyffsat men en sak jag har retat mig på är just 4-hjulsdriften och att den inte håller i framdiffen. Jag har bytt korgen en gång redan och jag är ganska säker på att den är trasig nu igen efter 15-20 mil bara.


Ett krav på den nya maskinen är att den verkligen är 4-hjulsdriven  och att diffarna går att låsa. Allt annat är förkastligt anser jag och om jag kollar bland de mer etablerade märkena så verkar det stå mellan Yamaha, Suzuki, Can-Am och Polaris. De andra verkar vara "3-hjulsdrivna" mer eller mindre (rätta mig gärna om jag har fel).


Men frågan är ju då om jag bara har haft otur med min Sportsman eller om det fortfarande är ett problem. Jag sneglar väl mest på lite svagare maskiner runt 500 cc och Sportsman 500 HO är det ju bra priser på men måste jag meka med den stup i kvarten så går den bort.


Vilka brister är det på dagens maskiner? Är någon bättre eller sämre än någon annan?


Prisklass mellan 70-100000:- hade jag väl tänkt mig och minst 500 cc.
Titel: SV: Vilken 4wd håller bäst?
Skrivet av: Thyrén skrivet 21 maj 2013 kl. 15:38:49
Letar du kvalitet är Honda i en klass för sig, osäker på hur deras diffar är konstruerade dock.
Näst bäst kvalitetsmässigt är väl Yamaha, sen är de andra "riktiga" märkena rätt likvärdiga.


Ang. Can am så är det inte optimala maskiner att krypköra med vilket jag gissar att du kanske prioriterar? De är rätt hetsiga och diffen går i automatiskt, dvs du kan inte välja att ha 100% diff från stillastående, däcken måste snurra lite först innan den diffar fullt.


Lycka till :djump:
Titel: SV: Vilken 4wd håller bäst?
Skrivet av: Oskar P skrivet 21 maj 2013 kl. 17:17:49
skulle också rekommendera honda! nu har de ju dessutom släppt en traktormodell.

framdiffen är torsen på dom, fungerar väldigt bra utom till avancerad bergklättring och liknande.
Titel: SV: Vilken 4wd håller bäst?
Skrivet av: eing9911 skrivet 22 maj 2013 kl. 11:20:15
Satt och kollade på massa youtubeklipp igår med olika jämförelser av olika maskiner, vilken djungel.... Alla har för och nackdelar har jag insett. Can-Am går bort har jag insett då diffen verkar kliva in sent.


Polaris hade jag ju nästan dömt ut på förhand men det går inte komma ifrån att de är i princip billigast (500 HO), har hög markfrigång och diffen kliver in snabbt. De som äger dem lovordar komforten, framförallt på XP versionerna. När man läser på forumen verkar ju diffen hålla på de nyare maskinerna som inte är allt för starka.


Yamaha har jag gillat men den måste dock extrautrustas en del för att funka tillfredsställande (nya däck framförallt, winch etc sånt som många andra verkar erbjuda som standard utrustning).


Suzuki verkar också lovande men jag har för dåligt kött på benen där, likaså Honda...


Man får ta och provköra lite olika modeller känns det som innan man bestämmer sig.
Titel: SV: Vilken 4wd håller bäst?
Skrivet av: Persson- skrivet 22 maj 2013 kl. 20:07:48
Det är faktiskt riktigt bekvämt att ha direkt fungerande diff utan att stanna och lägga i knappar osv som på polaris. Hur kör du om det går sönder? Jag kan nog faktiskt tänka mig att polaris har mest 4x4problem... Men dom är ju kalasbra sålänge dom håller! (Provkörde en 700 och den kändes som hundra år gammal motför en nyare apropå inget).

Canam efter 2009 är "väl" bra. Har dock sett filmer på moderna som enhjular  litegranna när dom klättrar osv. Enligt atvnerd så håller canams grejer bäst!

Honda är förlegade men gör som vanlligt högkvalitativa grejer! kolla tex: Honda Rincon 680 - Testing Differential Lock in 4x4 (http://www.youtube.com/watch?v=XcukXBHh2Bw#ws) (måste bromsa för att diffa........)

Jag vet att flertalet av japanerna har samma system för framdiff... men som sagt youtube är bra som jämförelse!
Titel: SV: Vilken 4wd håller bäst?
Skrivet av: Honda-Robban skrivet 22 maj 2013 kl. 20:57:21
Hur använder du din maskin, Med tanke på att du måste ha låst diff? Visst, Honda har väl inte den bästa diffen när det gäller att låsa men den håller i evighet :) och fungerar enligt mig riktigt bra och ibland behöver man bara dutta till på frambromsen så hugger alla hjul i annars funkar lite aggresiv körning för att få diffen att låsa .. Testa en Honda och deras unika växellådor. Det är kul  ()p
Titel: SV: Vilken 4wd håller bäst?
Skrivet av: Mattismarkus skrivet 22 maj 2013 kl. 22:24:26
Hur använder du din maskin, Med tanke på att du måste ha låst diff? Visst, Honda har väl inte den bästa diffen när det gäller att låsa men den håller i evighet :) och fungerar enligt mig riktigt bra och ibland behöver man bara dutta till på frambromsen så hugger alla hjul i annars funkar lite aggresiv körning för att få diffen att låsa .. Testa en Honda och deras unika växellådor. Det är kul  ()p


japp hondas diff fungerar alldeles perfekt, men den kräver lite träning och det är bara i extremfall man behöver dutta på bromsen..



Titel: SV: Vilken 4wd håller bäst?
Skrivet av: StefanN skrivet 22 maj 2013 kl. 23:27:17
Polaris finns som 400HO också, 49.900kr +m. typ samma som 500HO

Din gamla 2003a, har den servats som den skall i framdiffen?
Titel: SV: Vilken 4wd håller bäst?
Skrivet av: Cummins skrivet 23 maj 2013 kl. 00:40:33
Tänk så här ang Yamaha som inte har mycket utrustning som standard, dåliga original däck, väldigt få maskiner har några bra däck som säljs som standard.
Vinsch ja, det var ju en tråd om en som ville döda sin vinsch så det verkar ju vara kanon bra grejer som säljes med originalet, antagligen inte.
Mitt råd köp en maskin utan vinsch och sketna original hjul, och förhandla till dej en kvalitets vinsch och däck som fungerar fullt ut till din körning, med tanke på att du verkligen måste ha låst 4x4.
För vad man kan tänka sej så tror jag knappast att original grejerna som skickas med kommer att hålla nån längre stund innan rep, garanti krångel. 
Titel: SV: Vilken 4wd håller bäst?
Skrivet av: Persson- skrivet 23 maj 2013 kl. 10:14:16
Tänk så här ang Yamaha som inte har mycket utrustning som standard, dåliga original däck, väldigt få maskiner har några bra däck som säljs som standard.
Vinsch ja, det var ju en tråd om en som ville döda sin vinsch så det verkar ju vara kanon bra grejer som säljes med originalet, antagligen inte.
Mitt råd köp en maskin utan vinsch och sketna original hjul, och förhandla till dej en kvalitets vinsch och däck som fungerar fullt ut till din körning, med tanke på att du verkligen måste ha låst 4x4.
För vad man kan tänka sej så tror jag knappast att original grejerna som skickas med kommer att hålla nån längre stund innan rep, garanti krångel.

Intressant att du tycker att polaris originalvinsch är så dålig bara genom att ha läst att en person vill pajja sin för att få en warn istället. Det är en markant prisskillnad. Klart att warn är bättre...
En warnvinsch och 4 nya däck är det nog ingen säljare som skickar med på köpet:]
Att jämföra en polarisvinsch (made in china) och en warn är ungefär som att jämföra cfmoto random modell och en yamaha grizzly.
Titel: SV: Vilken 4wd håller bäst?
Skrivet av: Jagvillintevaramedlängre skrivet 23 maj 2013 kl. 11:04:38
Allt annat är förkastligt anser jag och om jag kollar bland de mer etablerade märkena så verkar det stå mellan Yamaha, Suzuki, Can-Am och Polaris. De andra verkar vara "3-hjulsdrivna" mer eller mindre (rätta mig gärna om jag har fel).
Menar du att maskinen är 3-hjulsdriven om man får låsa diffen manuellt? Vår Arctic Cat har manuell diffspärr fram, med en spak på styret. Vi har inte lyckats köra sönder den än.
Titel: SV: Vilken 4wd håller bäst?
Skrivet av: Cummins skrivet 23 maj 2013 kl. 11:17:20
Jo har sett vad för typ av kvalitet polaris har på sina vinschar och är rätt fundersam när dom skickar med det dom gör, det är ju ändå en bättre kvalitets maskin. Jag sa inte att han skulle få warn och däck gratis, men han kanske bara behöver lägga till några tusen så får han ju grejerna han vill ha, eller blir nöjd med.
Det är ju köparens marknad idag.
Vile bara dra upp att det finns dom som inte är nöjda med det som är standard.
En i mina krokar har ny polaris 850 och den gav upp i vintras med banden på, och fick se hur dom drevena såg ut och nja. Misshandel eller bara otur, det kan ju finnas ett samanträffande.   
Titel: SV: Vilken 4wd håller bäst?
Skrivet av: eing9911 skrivet 23 maj 2013 kl. 16:25:19
Det är faktiskt riktigt bekvämt att ha direkt fungerande diff utan att stanna och lägga i knappar osv som på polaris. Hur kör du om det går sönder? Jag kan nog faktiskt tänka mig att polaris har mest 4x4problem... Men dom är ju kalasbra sålänge dom håller! (Provkörde en 700 och den kändes som hundra år gammal motför en nyare apropå inget).

Canam efter 2009 är "väl" bra. Har dock sett filmer på moderna som enhjular  litegranna när dom klättrar osv. Enligt atvnerd så håller canams grejer bäst!

Honda är förlegade men gör som vanlligt högkvalitativa grejer! kolla tex: Honda Rincon 680 - Testing Differential Lock in 4x4 (http://www.youtube.com/watch?v=XcukXBHh2Bw#ws) (måste bromsa för att diffa........)

Jag vet att flertalet av japanerna har samma system för framdiff... men som sagt youtube är bra som jämförelse!


Ja, hur jag kör...får väl börja med att säga att jag köpte den som ett renoveringsobjekt mer eller mindre då tidigare ägare verkar ha kört mer än servat. Så jag bytte en massa lager och bussningar, primärvariator (hade spruckit pga värme), renoverat sekundären, bytt en drivaxel och lite knutkors. Där tänkte jag att det skulle räcka men när det blev vinter så insåg jag att framdiffen inte kopplade ur alls. Det blev inte så mycket kört den vintern pga detta bland annat. På våren rev jag diffen och köpte ny diffkorg, rullar och armature plate då korgen hade spruckit. Sen körde jag inte så mycket den sommaren 10-20 mil bara varav 50% landsväg och 50% i skog (ej stigar utan i skogen och på myrar mestadels i jakten och drog fram en och annan älg.) När det blev vinter igen (nu i vintras så märker jag att framdiffen ligger på igen så jag antar att korgen har gått sönder igen... Det känns som att 700 inte är dimensionerad riktigt. Tydligen har väl de nyare problem också men det verkar kanske va bara de större maskinerna som är drabbade. Jämför jag då med min granne som har en grizzly 700 med 27" däck så har min fått leva ett lättsamt liv. Han har dock bara fått en punktering och han har inte haft några problem alls. Han tycker dock att den går för fort vid krypkörning i skogen efter däckbytet...


Kollade igår på en 550 XP och den verkade ju trevlig. Ska kika på Suzuki och Honda också när jag får tid. Suzukin verkar ju snarlik Yamaha på många punkter tycker jag (på pappret i allafall).

Titel: SV: Vilken 4wd håller bäst?
Skrivet av: StefanN skrivet 23 maj 2013 kl. 19:58:10
Så din Polarisframaxelreferens är en sliten rackare!!?

hade jag renoverat en framdiff hade jag ju valt en alukorg ;)
Titel: SV: Vilken 4wd håller bäst?
Skrivet av: eing9911 skrivet 24 maj 2013 kl. 08:21:39
Så din Polarisframaxelreferens är en sliten rackare!!?

hade jag renoverat en framdiff hade jag ju valt en alukorg ;)


Lite svårt att välja något som inte finns...2002-2004 (kanske 2006, minns inte riktigt) är det en annan diff på dem, första generationen av hilliard-diffarna och den jag har nu är renoverad så allt ligger inom toleranserna enligt verkstadshandboken = likvärdig med en ny diff och den höll inte. Visst hade en alukorg varit bättre och jag diskuterade med en kille som är svarvare på jobbet om att göra en i aluminium men det är inte ekonomiskt försvarbart. Möjligtvis om man har tillgång till en CNC-styrd svarv så man kan minska antalet mantimmar och man kanske kan köra fram ett flertal korgar och sälja dem men nu fanns inte den möjligheten.


Troligtvis är inte min maskin bästa referensmaskinen men man läser ju lite här och där (blandannat på detta forum) att det är återkommande problem med diffkorgar, drivaxlar, kylning etc så jag och min maskin är inte unika.
Titel: SV: Vilken 4wd håller bäst?
Skrivet av: holken_ skrivet 24 maj 2013 kl. 16:59:39
Har kört ved med min outlander nu i veckan och går det tungt så hjulen börjar spinna så spinner alla 4 innan jag hinner blinka så är jätte nöjd med min 500a lite klen ibland men det får jag ta :)
Titel: SV: Vilken 4wd håller bäst?
Skrivet av: Persson- skrivet 24 maj 2013 kl. 17:42:34

Lite svårt att välja något som inte finns...2002-2004 (kanske 2006, minns inte riktigt) är det en annan diff på dem, första generationen av hilliard-diffarna och den jag har nu är renoverad så allt ligger inom toleranserna enligt verkstadshandboken = likvärdig med en ny diff och den höll inte. Visst hade en alukorg varit bättre och jag diskuterade med en kille som är svarvare på jobbet om att göra en i aluminium men det är inte ekonomiskt försvarbart. Möjligtvis om man har tillgång till en CNC-styrd svarv så man kan minska antalet mantimmar och man kanske kan köra fram ett flertal korgar och sälja dem men nu fanns inte den möjligheten.


Troligtvis är inte min maskin bästa referensmaskinen men man läser ju lite här och där (blandannat på detta forum) att det är återkommande problem med diffkorgar, drivaxlar, kylning etc så jag och min maskin är inte unika.


Håller det inte måste ju någonting vara fel...? Att du har en "dåligt hållen" maskin gör det ju inte bättre men det bör hålla om allt är riktigt gjort som du säger.

Ang aludiffkorg så blir det väl byte av komplett framdiff om man har en sådan och kör sönder? :) Har fattat att det är därför den är i plast...



Titel: SV: Vilken 4wd håller bäst?
Skrivet av: StefanN skrivet 25 maj 2013 kl. 01:25:00
Alukorg behöver du inte tillverka själv, de finns att köpa  ;)

Bild ex.
(http://pic90.picturetrail.com/VOL2262/12265321/21930299/363163410.jpg)
Titel: SV: Vilken 4wd håller bäst?
Skrivet av: eing9911 skrivet 26 maj 2013 kl. 11:46:39
Alukorg behöver du inte tillverka själv, de finns att köpa  ;)

Bild ex.
(http://pic90.picturetrail.com/VOL2262/12265321/21930299/363163410.jpg)

Den där passar inte, den är till de nyare modellerna. Jag har damsugit marknaden efter någon som tillhandahåller en alukorg till första generationen av hilliard-diffar och det enda jag hittade då var en som hade fått en tillverkad av en firma. Den höll bättre men tillslut gav även den upp så konstruktionen som sådan är för klen egentligen. Ett alternativ skulle kunna vara att bugga om till den nyare modellen. Jag gjorde ett oljebyte på min nu och det verkar ha löst problemet för nu funkar den som den ska ?!?!?! Ska köra lite mer för att se om det återkommer.
Titel: SV: Vilken 4wd håller bäst?
Skrivet av: Persson- skrivet 26 maj 2013 kl. 12:34:29
Har du rätt sorts olja? Kan det vara elfel...? El är ju ett sathelvete på gamla maskiner!

Brukar drivaxlar paja förresten? Trodde det mest var med höjning eller brutala däck! En kompis har en 800xmr och den har dom bytt 3 drivaxlar på. Garanti såklart:)
Titel: SV: Vilken 4wd håller bäst?
Skrivet av: StefanN skrivet 26 maj 2013 kl. 13:02:54
Den där passar inte, den är till de nyare modellerna. Jag har damsugit marknaden efter någon som tillhandahåller en alukorg till första generationen av hilliard-diffar och det enda jag hittade då var en som hade fått en tillverkad av en firma. Den höll bättre men tillslut gav även den upp så konstruktionen som sådan är för klen egentligen. Ett alternativ skulle kunna vara att bugga om till den nyare modellen. Jag gjorde ett oljebyte på min nu och det verkar ha löst problemet för nu funkar den som den ska ?!?!?! Ska köra lite mer för att se om det återkommer.
Även John Deere korgen?

Du ser, service är alltid underskattat!
Titel: SV: Vilken 4wd håller bäst?
Skrivet av: eing9911 skrivet 27 maj 2013 kl. 21:38:34
Även John Deere korgen?

Du ser, service är alltid underskattat!

Jag köpte faktiskt John Deere korgen då den ska vara mer eller mindre identisk med polaris. Framförallt är den några tusenlappar billigare, till och med i sverige. Det är faktiskt en av få saker jag har köpt i sverige till den maskinen.

Angående drivaxlarna så var en av de främre helt slut när jag köpte den och den andra var glapp i knutkorset så jag köpte en komplett och ett nytt knutkors. (Maskinen var höjd 2" fram och det var det första jag tog bort. Det sitter även 26" ITP589 däck runt om så den är tillräckligt hög.) Den nya axeln gick dock åt helsike när jag fastnade i ett dike fyllt med lera och dum som man var hade man full gas och vred styrningen så att framhjulet greppade lite väl bra. Det i kombination med fullt utfjädrad framvagn gjorde processen kort och den inre knuten slets av. Det lät "klick" och sen var det klart...Grannen fick komma och dra upp mig. Sen köpte jag en winch...(och en ny drivaxel igen) :banghead: :banghead: :banghead: :banghead:

Jo, service gör nytta men man ska inte behöva byta olja så pass tätt inpå renoveringen tycker jag fast å andra sidan kanske det är just pga renoveringen det behövdes göras. Men men, den verkar funka nu iallafall. Angående olja så är det polaris olja för just diffen som är i. Den ska tydligen vara känslig för fel olja också...