ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: jonge skrivet 20 maj 2013 kl. 08:59:09
-
Hej!
Finns ju en del maskiner som verkar befinna
Sig på Åland. Är det funkis att ta hit en sån maskin
O få den terrängregistrerad? Vad behövs göras?
Vad kostar det?
/Jon
-
Vet ingen som lyckats än som privatperson
-
Det är alltså så illa :(
-
Vet inte hur det funkar med terrängreggat mellan eu-länder men mc-reggad kan man ta hem från ett eu-land och regga om alla papper finns.
Problemet blir när man ska ändra regg-form på fordonet
-
Terrängreggat verkar vara enklare än mcreggat. Ring bilprovningens tekniska så berättar vad som krävs. Ceintyg på engelska eller svenska och en massa smådetaljer som inte ens svenska lagligt sålda har krävs.
-
Okidoke...
Om man skulle köpa en som är Mc reggad i svedala då?
Går det att regga om till terrängreggat?
Kan ju va att man lessnar på att besiktiga
O inte kommer köra så mkt väg?
/J
-
Okidoke...
Om man skulle köpa en som är Mc reggad i svedala då?
Går det att regga om till terrängreggat?
Kan ju va att man lessnar på att besiktiga
O inte kommer köra så mkt väg?
/J
förstår inte de som vill regga från mc till terräng, om man nu lessnar på att besikta (det har jag gjort för längesen) så skiter man helt enkelt i att besikta, fordonet kan ju fortfarande vara påställt och försäkrat. har kört bilen obesiktad et halvår när jag var i en period då mitt psyke inte hade klarat av klappträna på ab svensk bilbekämpning.. blir man stoppad så är det 1500 i böter, kan ibland vara billigare än att besikta skiten..
-
förstår inte de som vill regga från mc till terräng, om man nu lessnar på att besikta (det har jag gjort för längesen) så skiter man helt enkelt i att besikta, fordonet kan ju fortfarande vara påställt och försäkrat. har kört bilen obesiktad et halvår när jag var i en period då mitt psyke inte hade klarat av klappträna på ab svensk bilbekämpning.. blir man stoppad så är det 1500 i böter, kan ibland vara billigare än att besikta skiten..
Saant! :)
Ville väl mest ha koll på alternativen, ere som du säger, är det väl bästa alternativet :). Men gäller verkligen försäkringen då? Säg efter ett par år?
/J
-
Det enklaste och smidigaste är att köpa en gråimport eller lite äldre för dig:)
-
Försäkringsbolag letar alltid ursäkter och fel för att slippa betala ut pengar när något tråkigt väl hänt.
Så om man då råkar krocka eller vurpa med en mc-reggad fyrhjuling och den är belagd med körförbud pga utebliven besiktning kan man nog räkna ut rätt snabbt vad försäkringsbolaget kommer att ha som främsta argument för att INTE betala ut något, eller iaf sänka ersättningen rätt ordentligt.
Vissa bolag har det dessutom så att försäkringen med automatik går ner till "garageförsäkring" när körförbud inträffar, även om försäkringen annars inte är avställningsbar.
Så är det iaf för motorcyklar på två hjul har jag märkt nån gång, när autogiro-avdraget helt plötsligt blivit lägre nån månad när snön yrt och man inte orkar besiktiga.
-
sålänge fordonet är påställt och i trafik så kan aldrig trafikförsäkringen inskränkas, dock kan det säkert bli tjafs på vagnskadeförsäkringen, OM det var ute i trafiken man krockade, utanför allmän väg gäller inte trafikregler och har man vurpat i skogen så har man inte kört med ett obesiktat fordon på allmän väg och därmed inte begått nåt brott.