ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: Sellbjer skrivet 17 maj 2013 kl. 18:43:36

Titel: Få en mjukare kurvtagning
Skrivet av: Sellbjer skrivet 17 maj 2013 kl. 18:43:36
Hej

Hämtade en dinli 450 i veckan. Den är orginal hög men breddad. När man kör i tex rondellen känns det som man nästa måste tvinga maskinen genom kurvan vilket leder till bakhjuls ställ. Känns som problemet är att den är styv fram. Hir gör man lättast för att få lite mjukarare kurvtagning.
Titel: SV: Få en mjukare kurvtagning
Skrivet av: oge skrivet 17 maj 2013 kl. 20:56:18
Du har köpt en maskin med i princip ett järnspett mellan bakhjulen,alltså ingen differential som tex en bil har. Det betyder att inre hjulet bromsar det yttre i kurvorna. Öva i stället på att få upp maskinen på yttre bakhjulet i skarpa kurvor och rondeller så slipper du den bromsande/tröga känslan. Men passa dej så du inte välter
Titel: SV: Få en mjukare kurvtagning
Skrivet av: Sellbjer skrivet 17 maj 2013 kl. 21:23:19
Om man skulle tex sänka den vad blir skillnaden då? Bättre kurs tagning eller mindre spåret?
Titel: SV: Få en mjukare kurvtagning
Skrivet av: cARLBOM skrivet 17 maj 2013 kl. 22:14:34
Om du får han mjukare vill den ju bara välta...

Min maskin orginal vill välta i höga hastigheter, det inre framdäcket lyfter om man stressar den genom kurvorna. Min maskin sänk så släpper det bak när man pressar, självklart kan jag åka bra mkt fortare i kurvorna med maskinen sänkt.

Men just rondeller får jag nästan alltid ställ i oavsett, tror mest det beror på stel bakaxel. Samma sak när man skall vända lite snabbt, det blir ställ direkt pga bakaxeln
Titel: SV: Få en mjukare kurvtagning
Skrivet av: Sellbjer skrivet 18 maj 2013 kl. 08:03:40
Då kanske man ska ställa tillbaka dämparna då som förra ägaren hade. Om det finns vältrisk om man han för mjuka fjädrar.
Titel: SV: Få en mjukare kurvtagning
Skrivet av: hell-man skrivet 18 maj 2013 kl. 20:41:04
Då kanske man ska ställa tillbaka dämparna då som förra ägaren hade. Om det finns vältrisk om man han för mjuka fjädrar.
Det är ALDRIG fjädrarna som gör att man välter, det är hastigheten. Fjädrarna gör att man måste burka mer eller mindre.
Titel: SV: Få en mjukare kurvtagning
Skrivet av: Hydro skrivet 20 maj 2013 kl. 16:47:35
Som det sagts tidigare i tråden saknar bakaxeln differential, därför måste ena hjulet snurra lite snabbare än andra.
För att detta skall underlättas kan man hänga utåt, eller trycka på YTTRE fotpinnen, för att på så vis få bort vikt från innerhjulet... vilket då kan "slira" lättare.

Fjädring, sänkning mm ger bara mer stabilitet, du får fortfarande "tvinga" maskinen att svänga.

Vissa däck ge bättre grepp än andra, har man klibbiga däck så är det extra trögstyrt, har man plastpuckar så slirar de ju lätt även med normal viktfördelning.
 

Men personligen tror jag det mer är en fråga om körteknik än chassirelaterat....
 
Och nej, häng nu inte ut för kung och fosterland i snabba och hårda kurvor, då landar du i klorofyllen!
Saken här gäller vettig finåka i rondeller osv... har man effekt kan man drifta runt, vad Harry Haffa säger om den metoden vet jag dock inte.
 
Titel: SV: Få en mjukare kurvtagning
Skrivet av: Sellbjer skrivet 20 maj 2013 kl. 20:05:38
Som vanligt är det mkt trevliga svar man får. Läste runt lite på forumet och efter det bytte jag till tumgas. Känns betydligt bättre i kurvor nu känns att man har mycket mer kontroll över maskinen och kan behärska gas och sladd mer.