ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Polaris => Ämnet startat av: Rally116 skrivet 14 maj 2013 kl. 00:37:20
-
Nån som har koll på och kan förklara tillvägagångssättet att lufta bromsarna på en sportsman (kanske är samma på alla atv:s)
Vilken ände ska man börja?
Har ingen fotbroms just nu efter byte av ett bromsok som lossnade och blev mos i hjulet.
Måste man förresten använda fotbromsen vid växling hög/låg? Eller räcker det med handbromsen? Varför måste man bromsa överhuvudtaget vid växling?
-
längsta röret först, sen jobbar du dig mot de kortaste som du tar sist. Bromsa vid växling är väl bara för att säkerställa stillestånd vid växling!!?
Vakuumsug är ett trevligt verktyg vid luftning av bromsar :)
Jag har den med rött handtag på, bra till mycket :sunny:
(http://www.ahb-sweden.com/324290211_large.jpg)
-
På dom från 05 och bakåt så är det en spärr på växlingen. Sitter vid fotbromspedalen. Men går att spänna upp så man slipper bromsa för att kunna växla.
-
Hmm... nu blir jag lite orolig. Spärr på växlingen? Vad skulle den spärren göra? Jag har växlat i två år nu endast med handbromsen.
-
Det kanske inte finns på din. men på kompisens 400 -05 satt det växelspärr och på en annan kompis 800'a -05 satt det också på fast den var bort kopplad.
-
Ett tips gällande luftning av bromsar på motorcyklar är att gör det baklänges jämfört med en bil. Lossa locket till behållaren på handtaget, skaffa en flaska med ett lock som det går att montera på en slang på. Fäst slangen på luftnippeln på bromsoket och öppna nippeln. Pressa försiktigt in bromsvätskan bakvägen. I och med att luften naturligt vill uppåt så kommer det att bubbla lite uppe vid handtaget.tryck inte för hårt dock för då blir det en fontän av bromsvätska. Kanske inte så kritiskt på en ATV som har en massa plast bara men min motorcykel med plåttank (sprayad med biltema-färg) tyckte inte om det = omlack av tank.