ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: t1an skrivet 9 maj 2013 kl. 00:08:58
-
Hej!
Är det någon som vet hur kvaliteten är på DMC helsystem ?
Ett system med dubbla dämpare ut, kostar ca 5000 SEK för Quiet-4 modellen, är väl inte så pjåkigt ?
Ett dubbelsystem skulle väl iaf sitta som ett smäck på Kawwan ? :headbang:
http://www.minhoj.se/kfx700-dmc-afterburner-twin-helsystem/510-0 (http://www.minhoj.se/kfx700-dmc-afterburner-twin-helsystem/510-0)
(http://www.minhoj.se/public/img/user/KFX450R-A.jpg)
Tips & idéer på andra system annars ?
-
Är ett av de bästa på marknaden! :) Ett stort plus är passformen! Otroligt enkelt att montera! :)
Så ja, köp!:) jag har Force 4 till raptorn!:)
-
force 4 ska vara de bättre utav dmc systemen, mycket bättre...
-
Dmc har väl bara ett system till Kfx 700?
Inte så mycket att välja på med andra ord 8)
-
Kom ihåg att även köpa Dynojetkitet för 895:- så den får bränsle.
Jag hade även en sån här på min KFX = Rev-Max tändbox 1995 :- och då började det hända saker.
Den blev mycket rappare med tändboxen. Kawan står snålt på tändningen orginal.
Köp även en TerryX rem och stoppa i då blir det grepp som fan i variatorn.
KFX, BruteForce och TerryX har samma variator.
Man kan även stoppa i ett variatorkitt för att den ska bli rappare.
-
Ah! Okej.
Så man får nog spara ihop lite , så att Kawwan ska må bättre och gå fortare ()p
Fast helt i originalskick så är Kawwan bra rappare än min SMC 700 ':) :whip:
-
Jaha nu börjar det bli dags att optimera Kawwan :djump:
Ska ha, DMC Afterburner TWIN Helsystem (Quiet-4)) +tändbox (Rev-Max Tändbox) samt KFX 700 dynojetkit :headbang:
Men är det nu man ska stanna till och tänka ? för nästa månad skall Kawwan besiktas, är det dumt att förvandla Kawwan till ett monster före besiktningen ?
Ska man verkligen behöva vänta så länge :hmmm: ':) >:(
-
Jaha nu börjar det bli dags att optimera Kawwan :djump:
Ska ha, DMC Afterburner TWIN Helsystem (Quiet-4)) +tändbox (Rev-Max Tändbox) samt KFX 700 dynojetkit :headbang:
Men är det nu man ska stanna till och tänka ? för nästa månad skall Kawwan besiktas, är det dumt att förvandla Kawwan till ett monster före besiktningen ?
Ska man verkligen behöva vänta så länge :hmmm: ':) >:(
Gör det efter, för säkerhets skull ()p
-
Gör det efter, för säkerhets skull ()p
Jo det är väl det bästa, men hur bra känns det då :( ':)
-
Jo det är väl det bästa, men hur bra känns det då :( ':)
Du kan väl besiktiga nu istället?
-
Sant, men jag har en tid den 25 juni, får väl leta efter en tidigare ()p
-
Sant, men jag har en tid den 25 juni, får väl leta efter en tidigare ()p
Brukar hänga på låset när de öppnar och tar en tid under dagen :)
Men det är bara ett tips ;)
-
Jag besikta idag med det systemet på.
Hade även powermadskydd med backspeglar.
Fick igenom den utan anmärkning.
Han ställde in ljusbilden åt mig och lät mig åka till mekonomen mitt i för att skaffa reflex bak.
Fyllde dämpen med stålull för att få ned ljudnivån bara.
Strypte inte maskinen med skruven alls.
-
Köpte du Quiet 4 modellen? Låter det mycket?
Funderar på ett DMC - system till min (Suzuki LTR 450). Men Quiet varianten kostar 6000kr (en dämpare) Force 4 (vanliga) kostar 4300kr, funderar på om det är värt mellanskillnaden. Har för mig att det finns Quiet core att köpa till den vanliga modellen med.
Jag vill inte ha ett system som låter för mycket, får gärna låta mer än original systemet med insatsen i, men inte mer än original systemet med insatsen ur.
//Lizard
-
Mitt system satt på när jag köpte den.
Står DMC Afterburner Comp4 på den.
Finns en insats likt en kon av nät som går inåt i den.
Lossade den och fyllde på med stålull och skruva tillbaka.
Utan låter den härligt men hade troligen fått klagomål på besiktningen.
Tog ur ullen när jag kom hem.
-
Jag har ett likadant system som suttit på sedan jag köpte Kawan (2009) så jag har besiktigat den en gång tidigare med systemet och då gick den igenom MEN inte vid besiktningen idag. Tydligen så har det kommit nya bestämmelser som innebär att det max är av tillverkaren uppgivet ljudtryck (84dB) + 5dB som är gräns för godkänt. Vid förra besiktningen var gränsen 103dB vid 3250rpm. Min Kawa hade 104dB på tomgång (borde nog packa om dämparna...) så det finns ingen möjlighet att den kan gå igenom med något effektsystem överhuvudtaget. De tystaste effektsystem som finns låter ca 96dB enligt tillverkarna och DMC:na ligger på ca 102dB enligt DMC. En minskning av ljudnivån med hälften innebär en minskning med 3dB så då förstår ni problemet. McSlize, du hade nog tur! Dem mäter bara om besiktningsmannen själv reagerar på att det låter mycket...
Jag ska montera på orginalsystemet och ombesiktiga i nästa vecka så får vi se hur mycket den låter då... Återkommer med rapport.
Bäst att tillägga att DMC duals är ett av de bästa systemen om man är ute efter effekt! Muzzy rekommenderar många på kawieriders.com om man bara vill ha en dämpare.
-
Ljudnivåer
En helfordonsgodkänd motorcykel har en tillverkarskylt där decibelnivå vid ett visst varvtal är angivet. För dessa tillkommer ett tillägg om 5 dB(A). Tillägget är en rekommendation från ett reglemente inom UN-ECE, läs här.
Alla äldre motorcyklar, amatörbyggda motorcyklar samt de som importerats från tredje land saknas tillverkarskylt. Då gäller gränsen 103 dB(A). För samtliga tillkommer X decibel för mätinstrumentets mätosäkerhet.
http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcykeln/Ljud_eller_buller_/ (http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcykeln/Ljud_eller_buller_/)
Hur gäller det här "Dresel" maskin ? är dom heltypgodkända ?
-
Ja, dem är tydligen det. Besiktningsmannen hade uppgifterna på ljudnivå för min Kawa (Dresel) i sin handdator och den angav 84dB. Han nämnde också att det ska sitta en skylt på hjulingen där ljudnivå vid visst varv ska framgå. Jag har inte letat efter den än.
I din länk till svmc så finns en beskrivning (PDF-filen) av hur mätningen ska gå till. Där framgår att mikrofonen ska placeras i 45 graders vinkel 0,5m från ljuddämparen. Jag tror att besiktningsmannen placerade micken mer rakt bakom utblåset vilket kan förklara den höga volymen på tomgång, men det hade inte hjälpt för att få Kawan godkänd. Däremot är det något jag ska kolla vid ombesiktningen med orginalsystemet.