ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Suzuki => Ämnet startat av: Tenacious_Dboy skrivet 20 september 2006 kl. 06:52:42

Titel: Turbo Konvertera Ltr:en
Skrivet av: Tenacious_Dboy skrivet 20 september 2006 kl. 06:52:42
nån som har gjort nåt sånt på nån quadracer kanske inte just på Ltr för den är väl ganska så ny här omkring i Sverige..men jag mailade Mc-Xpress och hörde lite vad dom rekomenderade för Turbo till min maskin och dom hade nån turbo som passade min och den skulle kosta 3800:- plus moms..och sen är det ju en massa annat så pill så jag vet inte vad prislappen skulle stanna på..men sen kanske de inte är bra att börja riva i en så ny maskin redan så det får väl bli om nåt år kanske men skulle vara kul och veta om det funkar och om de blir massa strul kanske?
Titel: Turbo Konvertera Ltr:en
Skrivet av: Xtreame skrivet 20 september 2006 kl. 07:44:10
http://www.atvcenter.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=3515&highlight=dahlb%E4cks+turbo
Titel: Turbo Konvertera Ltr:en
Skrivet av: Jocke72 skrivet 20 september 2006 kl. 10:29:56
Det kommer garanterat bli strul i någon form.

Du kommer inte kunna tävla med den heller. Risk för ras och dyra reparationer...


Satsa på konventionellt trim istället om du nu redan tycker den är slö.


/J
Titel: Turbo Konvertera Ltr:en
Skrivet av: benring skrivet 20 september 2006 kl. 12:22:41
Strul?!

Alltså om man planerar att bygga om nått så får man ju räkna med att det blir vissa "problem" som måste lösas.

Ang ras mm så beror ju det helt på hur mycket man laddar och hur maskinen är byggd + att den SKALL vara rätt injusterad, annars är risken för ras överhängande.

Jag tycker du kan testa, kommer bli en riktigt kul maskin för pengarna, gör du mycket själv kostar det inte så mycket alls.

Börja läsa på om turbo över lag så du vet vad du ger dig in på, så ska det nog gå bra, men räkna med att det kan ta lite tid att få allt perfekt.

Konventionellt trim är inte så säkert det heller för ofta handlar det om att man även ökar varvet och även kör på ett högre varv hela tiden, det sliter mycket.

Med en turbo så sliter det endast vid turbotryck, annars är den som en otrimmad.
Du varvar inte med en turbo heller.
Dessutom låter den mindre!

/B
Titel: Turbo Konvertera Ltr:en
Skrivet av: Jocke72 skrivet 20 september 2006 kl. 12:43:21
Att turboladda en redan hårt trimmad stånka är en utmaning. Finns inte många som har gjort det och de som har har haft många problem och gott om pengar...

Om du kör på konventionellt trim är det massor som har gjort det och det är beprövat och det finns tillgång till delar och kunnande.


Vid all triming så får man i princip prioritera ner driftsäkerhet och slitage. Med turbo lär du behöva lägre komp, alltså är den slöare än original när inte turbon laddar. Ergo så lär man inte vilja befinna sig utanför området där turbon laddar och därför vinner du inget/mindre på slitage.

Turbo på en bil är en annan femma. Men hur ofta pyser du bara runt på en Quad? Jag gör det inte i alla fall...


/J
Titel: Turbo Konvertera Ltr:en
Skrivet av: benring skrivet 20 september 2006 kl. 13:12:07
"Att turboladda en redan hårt trimmad stånka är en utmaning"

Ja?

Allvarligt så framgår det ju inte att den redan är "hårt trimmad" och då kan man ju undra omd en håller fär mer trim över huvud taget.

Är den högkompad idag? Det går inte så bra, om du inte kör lättrycksturbo.

Att dra ner kompet orsakar inte många % effektsänkning, om du inte drar ner massor då men det är inte nödvändigt.

Hellre lite bättre på låga varv och lägre laddtryck.
Har man sedan en bra IC och en bra bränslestyrning kommer man långt.

Men jag överlämnar detta till andra, som kan såga ide´n i småbitar :wink:
Titel: Turbo Konvertera Ltr:en
Skrivet av: Jocke72 skrivet 20 september 2006 kl. 13:37:52
Det står ju att det rör sig om en LTR450, så nog framgår det att den redan är hårt trimmad (från fabrik).

Allt går, men det är alltid bökigt att bryta ny mark själv. Om det var så enkelt och bra skulle det finnas fler med Turbo. Vad jag sett finns det fler som bytt motor istället för att turbokonvertera och det borde ju finnas en anledning tycker man.


Sen var ju frågan "om de blir massa strul" och det lär det vara, som jag skrev tidigare.

Jag sågar inget. Ballt med turbokonvertering, men man ska inte inbilla sig att det är enkelt och strulfritt. Många som pratar om turbokonvertering och det är bara att slänga på ett sprut och bara och bara.. Ändå har "ingen" gjort det?


/J
Titel: Turbo Konvertera Ltr:en
Skrivet av: benring skrivet 20 september 2006 kl. 13:58:53
Jag kör Linhai 300, så jag har ingen koll på vad för maskin detta är:)

Det är kanske så att dom flesta snackar en massa om att dom vill ha turbo o sen kommer många och talar om hur svårt det är och riskabelt etc etc och då lägger dom flesta ner, dom som iaf har råd lejer bort allt o då kostar det massvis.

Jag tycker det är lite väl mycket nojja över att turboladda motorer över lag.

Om man nu bestämmer sig för att turbokonvertera en motor så får man räkna med att få lösa en massa saker, sånt som du kallar strul, men jag ser det som en del i utmaningen.

Först o främst ska man läsa på ORDENTLIGT, det gäller all trimmning för det kostar ju en slant oavsett och då vill man inte tabba sig, på nått vis.

Sen kan man ju inte anse sig som kapabel att konvertera bara för att man trimmade moppen i yngre dagar :)

Däremot, om man läser på, inväntar delar till ett bra pris och laddar med förnufft så tror jag visst att det går bra.

Rent teoretiskt är det "bara o slänga på" men sen ska det mappas rätt, och det är inte så enkelt, tar tid men är förbaskat kul på resan.

Jag vet inte, jag ser kanske annorlunda på detta?!
Titel: strul :)
Skrivet av: Tenacious_Dboy skrivet 21 september 2006 kl. 06:43:54
jo de klart att det inte kommer vara en lätt utmaning och jag vet inte om jag ska ta mig an den själv heller precis...men jag får se än så länge är det bara en tanke jag har..och som ni nästan snackar om så är det ju inte ute på crossbanan jag ska hålla mig sen..blir väl en del race och sånt..men det är ju ganska mycket pengar för att bara visa upp sig..man syns ju trots allt ganska bra som man gör nu :).. och jag tycker absolut inte att maskinen är slö om det är de ni tror..det är de grymmaste jag haft mellan benen  :twisted: och det går ju få mer fart i den med med tiden utan större komplikationer..bara jobba mycket över tid nu under vintern hade jag tänkt..jaja men tack för alla svar iaf //tobbe