ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Polaris => Ämnet startat av: Rally116 skrivet 29 april 2013 kl. 17:54:32
-
Lite nyfiken på hur ni servar era fyrhjulingar. Har kikat i serviceboken och det verkar ju vara en hel del man måste göra.
Med risk för att bli halshuggen, men jag har inte servat min en enda gång sen jag köpte den för fyra år sen. Inte ens bytt oljan. Har inte åkt speciellt mycket på den heller men oljan bör ju bytas fast den står still.
Checkar ni av serviceboken eller gör ni en årlig allmän service? Och vad gör ni då lite mer exakt? Kan man ens serva en fyrhjuling helt själv eller är man tvungen att in med den på verkstad?
Oljor och filter och smörjning är inga problem, men ställa in ventiler har jag inga kunskaper om.
Tackar för svar :)
-
Hej
Jag köpte min första fyrhjuling för ett och ett halvt år sedan. Hade då noll kunskaper. Bestämde mig dock för att lära mig allt om min maskin och ha som målsättning att göra allt själv så långt det är möjligt. Skaffade en uppsättning verkstadsmanualer och läste 2000 sidor under första halvåret. Jag ser mig fortfarande som något av en nybörjare men jag har ganska bra koll på teorin efter allt jag läst, vilket gör att jag inte är rädd att ge mig på att skruva när något händer. Jag gör all service själv och ser det som ett bra sätt att lära mig maskinen och hålla koll på grejorna. Jag tycker det blir mycket roligare om man går in för att lära sig maskinen och inte bara köra den. Manualerna som finns att köpa är mycket bra. Jag rekommenderar Clymer och där kan du bland mycket annat se exakt hur du kollar ventilerna.
-
Jag servar min Honda när den säger till, står på displayen när den ska servas. Det är ju bra att du servat regelbundet när du ska sälja den. Om något går sönder gäller ju inte garantin.
Vad har du för maskin?
Jag har aldrig brytt mig om vad dom gör under servicen :P
-
Jag lämnar in min på service var 100é timma där alla oljor byts eftersom den har garanti kvar, det blir inget tjaffs då.
Men byter iaf. motoroljan själv var 50é timma samt fettar in var 25é timma :) Men så går inte maskinen på enbart asfalt heller ;)
-
Vad har du för maskin?
Polaris Sportsman 700 Twin -04
Står det till vänster i hans profil
-
Ok, såg inte det. Då är ju garantin ute så det är väl lika bra att serva själv. Du sparar ju massa pengar :)
-
Oj, tackar för alla svar. Ja precis det är en 04-a och jag har väl tänkt att göra servicen själv. Dags att börja nu efter 4 år...hrmm.. :(
Måste man ha nåt speciellt smörjverktyg för att smörja alla leder och så? Tänkte om det är såna där små smörjnipplar.
Oljan tänkte jag börja byta varje vår precis som jag gör med bilar och mc.
Var köper ni era servicedelar, luft och oljefilter etc. Finns allt på biltema eller?
-
Biltema har väl olja till motor,växellåda, backaxel samt bromssystem. Sen är det nog stopp.
Jag handlar allt av Polaris. Det är såå liten mängd olja, så skillnaden blir så liten.
Du skall ju iaf. till Polaris å köpa stift diffolja till framaxeln, luftfilter å oljefilter.
-
Var och inhandlade oiginaloljor till Polarisen häromdan för ca 1200kr. Lyckades till att börja med blanda två olika oljor så blir tvungen att köpa nya. Sen glömde jag sätta tillbaks bottenpluggen så mesta av motoroljan ligger nog i gruset nu för tiden. Men men..... nya tag.
Till min fråga om det är någon som äger eller har ägt en Sportsman 700 (eller någon maskin som är likadan)
Har lyckats tömma oljorna på samtliga ställen. Men Framväxeln var ju helt sjukt omständig. Var tvungen att demontera hasplåten för att komma åt bottenpluggen sen sitter påfyllningspluggen så jäkla dumt till så jag blir tvungen att inköpa nåt slags specialverktyg ( 8mm insex som måsta vara runt 30cm lång) för att ha en sportslig chans att orka dra upp bultrackarn. Nån som har erfarenheter/tips om detta?
Sen en annan grej. Hur mycket olja ska det vara i växlarna och växellåda? I manualen står det 150ml i bak och framväxel samt 399ml i växellådan.
Av Polaris ÅF fick jag måttangivelser på 300ml i fram och bakväxel samt 450ml i växellådan.
Manualen ger jag inte mycket för då det såt angivet för fler modeller än just 700sportsman... Ett rent hästjobb att reda ut vilken instr.bild som hör till just min maskin :(
-
Spärrskaft och förlängare måste ju fungera för att få bort sidopluggen!!?
Ang. mängden: hur mycket fick du i växellådan innan det kom till markeringen? svagt minne att det skulle vara ett visst mått mellan oljenivån och toppen på hålet.Detta gäller även i bakaxeln
Avstånden måste ju stå i manualen :hmmm:
-
Jag har två manualer. En på svenska från 2002 års modeller ( magnum, bigboss, 400/500cc och massa andra så det är kanonsvårt att se vilka instruktioner som är till min modell). Sen har jag en manual på engelska för min årsmodell. Har kommit fram till att det ska vara 41mm ned från pluggen till oljan..... men vet inte hur sjutton jag ska mäta... :( ska försöka med ett skjutmått. Men sen ska ju fyrhjulingen stå plant och just nu står den på min lutande uppfart. Och kan inte flytta den då den är tom på olja.... Ha ha.. nu har man ställt till det....
Ska försöka få tag på en manual på svenska för just MIN MODELL om det nu finns. Nån som vet var man kan inhandla såna? Haynes bruar ju också vara för massa olika modeller...om dom nu ens har för fyrhjulingar.
-
Jag har två manualer. En på svenska från 2002 års modeller ( magnum, bigboss, 400/500cc och massa andra så det är kanonsvårt att se vilka instruktioner som är till min modell). Sen har jag en manual på engelska för min årsmodell. Har kommit fram till att det ska vara 41mm ned från pluggen till oljan..... men vet inte hur sjutton jag ska mäta... :( ska försöka med ett skjutmått. Men sen ska ju fyrhjulingen stå plant och just nu står den på min lutande uppfart. Och kan inte flytta den då den är tom på olja.... Ha ha.. nu har man ställt till det....
Ska försöka få tag på en manual på svenska för just MIN MODELL om det nu finns. Nån som vet var man kan inhandla såna? Haynes bruar ju också vara för massa olika modeller...om dom nu ens har för fyrhjulingar.
En 2 år äldre servicebok för flertalet modeller är väl dum att använda...? ;)
http://www.manualslib.com/manual/131464/Polaris-Sportsman-700-Efi.html?page=79#manual (http://www.manualslib.com/manual/131464/Polaris-Sportsman-700-Efi.html?page=79#manual)
Här finns en för din årsmodell på nätet. Andra söksvaret på google typ :)
Front gearcase oil: 150ml "polaris premium hub fluid". Fyller du i 150ml ska det vara precis i nivå med gängorna till påfyllnadspluggen. Sidan 79.
Exakt samma tillvägagångssätt bak som fram. Se sidan 80.
Transmission oil är på sidan 78... 399ml enligt denna manual, men har du hört 450 så testa det. Även här ska det fyllas "tills det rinner ur påfyllningen".
Utan olja kan du rulla sportgubben försiktigt dit det är plant. Du måste ju inte starta den? :)
-
Såhär står det för 2006ans 700-800cc
-
Och iom. att det står ÖVERFYLL INTE och att det står 5cm under påfyllnadshålet tyder på att det inte är ett skvallerhål ;)
Jag tycket du ringer din Polarishandlare och får tag i en manual till din maskin :rtfm:
-
Men konstigt att det står 150ml och att jag får 300ml från åf. Det är ju det dubbla liksom.... Vet inte hur mycket förra ägaren hade haft i.
Tycker det är trist att det ska vara så omständigt att bara byta olja. Men kanske är för att dom vill man ska lämna in den och betala överpriser :(
Tack för hjälpen iaf.
-
Både den svenska och den engelska manualen verkar ju säga 150ml, så fyll på det du :)
Men det står på Stefans bild att man ska fylla i 510ml. Vart är det? Främre transmissionen?
-
Men konstigt att det står 150ml och att jag får 300ml från åf. Det är ju det dubbla liksom.... Vet inte hur mycket förra ägaren hade haft i.
Tycker det är trist att det ska vara så omständigt att bara byta olja. Men kanske är för att dom vill man ska lämna in den och betala överpriser :(
Tack för hjälpen iaf.
Som sagt, skaffa manual till just din maskin så blir det ju sååå mycket enklare ;)
Jag handlade verkstadsmanual av polaris återförsäljaren för runt en sexhundring, där står allt.
Eller på Ebay, finns cd-romskiva från en 100ing hemma vid dörren, kanske tom. för nerladdning någonstans
http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=polaris+2004+twin+manual&_sop=15&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0&_nkw=polaris+sportsman+2004+twin+manual&_sacat=0 (http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=polaris+2004+twin+manual&_sop=15&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0&_nkw=polaris+sportsman+2004+twin+manual&_sacat=0)
-
Nu har jag äntligen fått i ny olja i maskinen, efter många om och men. Förhoppningsvis går det lättare nästa gång nu när ma har lite koll på grejerna.
En liten fråga. Jag märkte att oljepluggarna på bak och framväxlarna var fulla med grader eller järnspån. Är det normalt att det slits även på äldre maskiner? Tänkte om det var mest på nya innan dreven är inkörda. Nu har jag ju inte bytt oljan på 4 år, så det kanske slits mer då?
-
När byttes det innan den kom i din ägo då?
Jag hade inte vart orolig över graderna, om det inte är lika mycket varje gång efter detta ;)