ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Suzuki => Ämnet startat av: woofergas skrivet 28 april 2013 kl. 19:39:41
-
Hejsan
Har en äldre Kingquad med lite problem..
Först och främst är den jätte svår startad.
Men kör man med startmotorn ett tag sedan tar bort stift, tömmer cylindern på bensin putsar stift mm så brukar den starta, en gång av tre försök cirka. Men får jag igång den går fint men när man stänger av den och sedan försöker starta den igen vill den inte alls, tar man bort stiftet så är de helt igen sotat bara efter ett litet tag.
Vad kan problemet vara ?
Hoppas ni förstår min beskrivning.. :)
Mvh Kristian
-
Tjena.
Går den verkligen bra, när den startat?
Framför allt varm?
Märkligt.
Det blir nog hur som helst en förgasaröversyn.
Dom är känsliga med blandningen.
Kan ju börja med en grundinställning, även om jag inte tror det hjälper. Den surar för fort.
Fungerar choken som den ska?
Kolla membranet. Minsta hål, och det blir tok.
Nålventil, och flottörventil brukar ge sig också.
Är det bensin i oljan, är det troligen flottörventilen.
Micke
-
Hejsan Micke
Japp när jag väll får igång den går den jätte fint när man kör och på tomgång..
Hur får jag reda på grundinställningen ? Och hur ställer jag in den?
Hur kollar jag om det är bensin i oljan ? Och hur skulle det kunna bli det ?
Tack för alla bra svar och ber om ursäkt för mina gensvar.. ;)
Mvh Kristian
-
När jag renoverade en sådanhär för ~10 år sedan köpte jag en rephandbok av den lokala handlaren, där stod fan allt. tom. var kabelstamsbuntbanden skulle sitta på ramen = allt fanns med.
-
oki
Det va en bra ide :)
Hoppas dom finns att få tag på fortfarande..
Mvh
-
Hej.
Jag köpte en Clymer rephandbok. Ca 500kr. Finns nog ännu.
Jättebra, men den är utlånad till en polare nu.
Jag minns att ställbara munstycket skall vara 2 varv ut från lätt åtdragen på 280cc. 1 5/8 varv på 250cc.
Ställbara munstycket är på undersidan. Förgasaren måste vridas 1/4 varv för justering.
Hur nålen skall vara minns jag inte utantill.
Bensin i oljan blir det om flottören läcker, eller om inte bensinen förbränns ordentligt. Då rinner bensinen igenom förgasaren och in i cylindern, förbi kolven och ner i oljan. Då surar den och oljan blir mycket sämre på att smörja.
Försök att kolla oljenivån.
Är det för mycket ligger nog felet där.
Titta i glaset på plan mark och luta den jättelite ifrån dig. Då skall du se nivån sjunka i glaset. Nivåmarkeringar finns brevid glaset. Är inte oljan bytt på länge är det dax.
Endast mcolja! Annars får du kopplingsproblem.
Stäng av bränslekranen när maskinen står längre stunder, om man misstänker att flottören läcker det minsta.
Micke.
-
Tack så jätte mycket Micke.. :)
Ska luska runt lite under morgondagen :)
Trevlig kväll
Mvh Kristian
-
Finns för gratis nerladdning
https://www.google.se/#hl=sv&sclient=psy-ab&q=reparationshandbok+suzuki+quadrunner+280+1991&oq=reparationshandbok+suzuki+quadrunner+280+1991&gs_l=serp.3...4932.8097.0.8224.4.4.0.0.0.0.109.368.3j1.4.0...0.0...1c.1.11.psy-ab.upWQUBO7tvk&pbx=1&bav=on.2,or.r_qf.&fp=7720f5c4e9259479&biw=1280&bih=629 (https://www.google.se/#hl=sv&sclient=psy-ab&q=reparationshandbok+suzuki+quadrunner+280+1991&oq=reparationshandbok+suzuki+quadrunner+280+1991&gs_l=serp.3...4932.8097.0.8224.4.4.0.0.0.0.109.368.3j1.4.0...0.0...1c.1.11.psy-ab.upWQUBO7tvk&pbx=1&bav=on.2,or.r_qf.&fp=7720f5c4e9259479&biw=1280&bih=629)
Jag garanterar inget...
-
Såhär såg min ut
(http://i.tfcdn.com/img2/IqC_KWYAYzJQZ2ZITiwqZsgoKSmw0tcvLy_XS0tMLskvqixKLUjMLMpNzCtNzCnWS87P1U9OLEnMyU_XV9Hwdi_yKAzy8HLzdXNONzOzyEgrdAqsUgyIVMxzV6yrMzOIN4y3NDA0jzfU8wpwBwA*/fyVMtP8A)
-
Jag köpte min min Clymer verkstadshandbok på bokus för någon månad sedan så den finns fortfarande :) Boken rekommenderas verkligen !
http://www.bokus.com/bok/9780892878666/suzuki-lt-4wd-lt-4wdx-lt-f250/
-
Är den som haynes är till bilar, att den visar ungerfär vad som skall göras och de flesta bilder är standardbilder tagna på 1970 talets början!??
-
Hej.
Nej, Clymer är BRA!
Visar hur du tar isär och mäter upp ALLT!
Rekommenderas!
Micke.