ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Videos och bilder => Ämnet startat av: Oskar P skrivet 27 april 2013 kl. 21:28:22
-
blev äntligen klart för en premiärtur idag!
Fordson V8-Power Major, Oldsmobile 350Diesel (http://www.youtube.com/watch?v=NjeTgleDWsE#)
lite bilder här:
www.photobucket.com/fordsmobile (http://www.photobucket.com/fordsmobile)
-
Piporna var ju bara så heta ()p
-
Va kul att du fått ut den. :headbang: Då är det bara att komma ner till oss den 18/5 mellan kl 10-16:00 till Tvåhjulsdraget här i Ucklum.
Ucklums tvåhjulsdrag 2012 (http://www.youtube.com/watch?v=KPO6Ob8dEAQ#ws)
-
Manligt!
-
Fränt! ()p
-
Är det inte dom där 5.7L DX dieslarna som inte är så bra?
Jag är ingen expert på ämnet men har för mej att någon sa att det är ett bensinblock med dieseltoppar som inte var så lyckad kombo och att GM 6.2 ska vara ett säkrare kort. Men som sagt jag är ingen expert.
Var det svårt att få ihop motorn med traktorn förresten? Såg att du tillverkat en egen adapterplatta :headbang:
-
Va kul att du fått ut den. :headbang: Då är det bara att komma ner till oss den 18/5 mellan kl 10-16:00 till Tvåhjulsdraget här i Ucklum.
Ucklums tvåhjulsdrag 2012 (http://www.youtube.com/watch?v=KPO6Ob8dEAQ#ws)
jo det hade vart trevligt, dock har jag inget att transportera den med tyvärr.. nästa projekt blir kanske ett ordentligt släp till Dodge-pickupen så man kan dra med sig besten..
-
Är det inte dom där 5.7L DX dieslarna som inte är så bra?
Jag är ingen expert på ämnet men har för mej att någon sa att det är ett bensinblock med dieseltoppar som inte var så lyckad kombo och att GM 6.2 ska vara ett säkrare kort. Men som sagt jag är ingen expert.
Var det svårt att få ihop motorn med traktorn förresten? Såg att du tillverkat en egen adapterplatta :headbang:
delvis rätt...
men det där med bensinare stämmer inte, dom ser snarlika ut och har samma bultdelningar/yttre komponenter men dieseln har allt ett mycket grövvre block och 3" ramlager
dock var de första som kom -78 och hette bara D lite sämre, men när DX kom 1980 blev dom rätt bra, dock kvarstod problem med topplockspackningar, dels har det konstruktionstekniska skäl, det är lika många toppbultar som på bensinare, vilket ger för lite klämkraft, dels var packningarna av sämre kvalite på den tiden, och bultarna i sig var klena och gick av ibland, och inte blev det bättre av att mekanikerna på den tiden inte kände till dieslar så bra och visste inte att det var noga med att alltid byta till nya bultar, så problemen återkom ofta. dessutom saknade motorerna vattenseparator i bränslesystemet, så vattnet förstörde pump&spridare, vilket hjälpte till att skjuta packningar... men sätter man i ARP-bultar, victor reinz packningar och sköter motorn noggrant så håller det, framförallt i en traktor där effekten inte kommer nyttjas på samma sätt, nackdelen var ju att dom satte dessa ganska svaga motorer (först 125 senare 105hp) i ganska tunga bilar, och även pickuper...
-
Aha där ser man ()p
-
jo adapterplattan var det mycket meck med.. blev en del sena kvällar framför fräsen och svarven..
finns bilder på hur det ser ut innanför i fotoalbumet, använde ju traktorns originalsvänghjul blandannat..
provade å belasta den med tippkärran, runt 3.5 ton vägde den med lite grus som låg på..
The fordsmobile towing a trailer (http://www.youtube.com/watch?v=oBVh8ml680w#ws)